Wiskunde
Teach4Life
Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Internationale webpagina bij ICSE Het Platform teach4life.eu Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we…
Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022
Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…
Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022
Aïda Paalman-de Miranda Symposium 2022 Eendaags symposium georganiseerd ter nagedachtenis aan prof. dr. Aïda Paalman-de Miranda, eerste vrouwelijke hoogleraar wiskunde aan de UvA (wikipedia) Het symposium, dat zal plaatsvinden op 18 juni 2022, beschikt over een uitgebreid programma met verscheidene sprekers, waaronder Margriet van der Heijden (natuurkundige, journalist en schrijfster), die momenteel een biografie voorbereidt…
Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022
nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…
Symposium XXVIII Machtige verhalen
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…
Bèta-lerarenkamer
betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…
Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols
30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…
Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022
13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…
Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…
Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022
Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…
De kracht van een stage-ervaring in het vmbo
Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…
Succesformules in Beeld
Zie ook Succesformules – het boek Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk ‘wiskunde in beeld’ Huidige productie video’s (2021-2023) Via het PWN Youtube kanaal worden…
Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde
Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…
Regionale VO HO Netwerken
VO-HO netwerken Doorlopend leren tussen voortgezet en hoger onderwijs Hoe zorgen we voor een optimale aansluiting tussen middelbare scholen en het hoger onderwijs? Hoe geven we een doorlopende vakvernieuwing vorm? En hoe dragen we bij aan de professionalisering van docenten? Dit zijn vragen waar de regionale VO-HO netwerken zich voor inzetten, door samenwerking tussen het…
Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam
Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam. (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13) Hoe veelzeggend is het, dat in Wuhan een coronaviruslab staat? Is het covid-19 virus vanuit een dier overgesprongen op de mens, of ontsnapt uit het Wuhan Institute of Virology? Bij gebrek aan hard…
Seminar – Inquiry-Based Mathematics Education at University Level
Speaker: André Heck, Korteweg-de Vries Institute, University of Amsterdam 12-05-2022 – Time: 15:30 – 17:00 Link to teams Inquiry-Based Based Mathematics and Science Education (IBME/IBSE) at primary and secondary school level has proliferated since the Rocard project in 2007. However, university mathematics teaching has remained mainly traditional, especially in the first university years. But…
Gecijferdheid als basisvaardigheid
Website Gecijferdheid telt mee Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Bewustwording, materiaalontwikkeling, onderzoek, conferentie Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie van gecijferdheid ondergesneeuwd in een veelheid aan activiteiten rond geletterdheid, waardoor relevante ontwikkelingskansen voor volwassenen…
Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions – Proefschrift Chris Kooloos
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Proefschrift 2022 – Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions (Pdf). Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Webinar 23 juni 2022 Abstract Als een groep leerlingen een wiskundig vraagstuk krijgt, zonder dat iemand ze vertelt hoe het opgelost moet worden, dan ontstaat er geheid variatie in…
GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022
Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s. Programma De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom; De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen…
ICSE Academy
A project by the ICSE consortium ICSE Academy – Europees Erasmus+ projectEuropese samenwerking en mobiliteit wat betreft nascholing en opleiding van bèta-docenten European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers 1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Internationale website Kern van het project Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde,…
WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1 Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF)…
WvM Publicatie nr. 0 – Over elkaar informeren
Vanuit het samenwerkingsverband Wiskunde voor Morgen worden vanaf 2022 enkele onderwerpen verder uitgediept en voorzien van commentaar en verwijzingen.. – Basisvaardigheden Een altijd weerkerend debat over ‘de basis’ – Bewijs of iets werkt Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek (‘evidence-based’, ‘evidence-informed’) – Doelen van onderwijs – Expliciete directe instructie (EDI) Ontrafeling van argumenten…
Jaarvergadering NVvW
5 november 2022 NVvW jaarvergadering en studiedag
Heuristieken, helpt dat bij 6VWO Wiskunde A?
Dit materiaal is ontstaan op basis van een opdracht binnen de lerarenopleiding (vakdidactiek). Wiskunde 6 VWO. Achterliggende vraag bij het ontwerp van dit lesmateriaal De ‘onderzoeksopgave’ is een onderdeel van het wiskunde A examen en wordt vaak niet goed gemaakt. Ook blijken VWO 6 wiskunde A leerlingen vaak vast te lopen bij lastigere vraagstukken. Tegelijk…
Seminar – Data, Data Science, and Data Literacy: Implications for School Mathematics
Speaker: Gail Burrill, Michigan State University, USA 14-04-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The ability to work with and understand data is essential in today’s world. This centrality of data increases the need for quantitative thinking and reasoning and makes it more important than ever that using mathematics and statistics to make sense of…
Onderwijs meets Onderzoek 2022
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal tijdens de vierde editie van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’ op vrijdag 10 juni 2022. Tijdens deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. Het thema van…
Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren
“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e) Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…
Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023
Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Planning 2023 PO VO OnderzoekersEngelstalig 9 mei 2023 Gerrit Roorda: Problem Solving 12 juni 2023 Jos Tolboom/Paul Drijvers: Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles…
Future of Education and Skills – OECD 2030
The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…
De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen
Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(1) QR-codes bestaan al 25 jaar, maar pas sinds ‘corona’ staan ze in het middelpunt van de belangstelling. In de QR-code en de Corona Check app zit allerlei wiskunde en cryptografie verborgen. Zie deze explainer.
Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022
Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…
Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen
Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur slo-zoekt-vakexperts-voor-mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling commissie…
Postdoc-VO
Programma voor gepromoveerde bèta- en/of techniekdocenten postdoc-vo.nl Informatie-bijeenkomsten 2022 Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. PostDoc-VO PostDoc-VO maakt het…
Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula
Project Looptijd project: Van 1 februari 2019 tot 1 februari 2022 Zie ook NRO. In wiskundeonderwijs waarin ICT een steeds grotere rol speelt, is de vraag of en hoe wiskundig denken, dat centraal staat in de nieuwe Nederlandse wiskundecurricula, kan worden geïntegreerd met computationeel denken, zoals benadrukt in het informaticacurriculum en in de landelijke curriculum.nu…
Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)
Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…
Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022
Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…
Onderzoekend en ontwerpend leren
Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…
Wiskundeplezier
Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…
Imaginary – formules die tot leven komen
Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen,…
Docentvluchteling voor de Klas
Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…
Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School
https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…
Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective
Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube. Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in…
‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’
Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…
Webinar vakkenstructuur wiskunde havo/vwo
Heb je 8 december 2021 het webinar over de vakkenstructuur wiskunde havo/vwo gemist? Kijk het hier terug. In opdracht van het ministerie van OCW brengt een werkgroep begin 2022 advies uit over de vakkenstructuur wiskunde havo/vwo. Deze werkgroep organiseerde afgelopen week een webinar om haar conceptadviezen te bespreken. Meer informatie over de werkgroep.
Gecijferdheid telt mee!
Gecijferdheid telt mee: website gecijferdheidteltmee Jaarlijkse conferentie (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt In 2022 is een project uitgevoerd waarin men…
GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022
Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…
Inclusief lesgeven
Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…
Webinar vakkenstructuur wiskunde havo/vwo op 8 december
Ben je leraar wiskunde, schoolleider of decaan in het voortgezet onderwijs? Of werk je op een hbo of universiteit en wil je meer weten over de (ontwikkelingen in) de vakkenstructuur wiskunde op de havo en in het vwo? Meld je hier aan voor het webinar op 8 december, van 16.00-17.30. De NVvW en SLO hebben…
Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen
Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…
Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid
Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…
Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory
Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00 Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…
Referentieniveaus rekenen
In Nederland wordt sinds ongeveer 2010 gewerkt met referentieniveaus voor rekenen zoals beschreven in het referentiekader taal en rekenen (2009), en verder uitgewerkt in het rapport ‘Over de drempels met rekenen’ (2008). Algemeen Een referentieniveau rekenen beschrijft het niveau van beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en vaardigheden die van belang zijn voor…
Slotconferentie Arts loves Sciences
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…
Wiskunde Actueel – PWN
Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2022 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13). . Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(12)….
Improving reading and comprehending mathematical expression in braille
Proefschrift Annemiek van Leendert, Universiteit Utrecht Improving reading and comprehending mathematical expression in braille De verdediging vindt plaats in een hybride vorm. Conform de richtlijnen, kunnen er momenteel 80 mensen in de Academiezaal aanwezig zijn. [collapsibles] [collapse title=”Abstract (EN)”] Improving reading and comprehending mathematical expressions in braille The main research question guiding this study is:…
Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…
Onderwijskennis literatuur
endnote, Uitdraai 17-11-2022, category: onderwijskennis2022 In de kern ongeveer 50 publicaties (die worden aangehaald in het kern-artikel). Voor de rest ongeveer 200 verwijzingen, kan verder uitgesplitst worden in categorieën, dit is voor een aantal categorieën alvast gedaan. Kern-verwijzingen Creativiteit Diagnose Differentiatie Docentvaardigheden Dyscalculie Getallen Jonge kind Lesmateriaal Meten Methodologie Probleemoplossen Rekenen in andere vakken Samenwerkend…
Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021
Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…
Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”
Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…
Herfstfestival 2021
Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…
Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)
De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…
I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst
I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst Hoe leerlingen beter leren logisch te redeneren Intervention Study Aimed at Secondary School Students’ Development of Logical Reasoning Skills Logisch redeneren is één van de belangrijkste vaardigheden voor de ontwikkeling van kritisch denken. VWO-leerlingen leren dit beter wanneer bij het vak formele…
EU STEM Coalition
EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…
STEM Covid lessons learned
Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…
Seminar – being visually impaired and doing mathematics
Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…
Vakoverstijgend rekenonderwijs
Project in regio Utrecht, spin-off van het Salvo!-project. Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht en de Willibrord Stichting Het rekenonderwijs in de onderbouw van het VO versterken door een vakoverstijgende aanpak. Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? Doel en opzet…
Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021
Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…
Wiskunde 12-16
Het team W1216 werkte in de periode 1987-1992 aan voorstellen voor een nieuw leerplan en een nieuw examenprogramma wiskunde, met vier leerstofgebieden: algebra meetkunde rekenen informatie en modellen Lesmaterialen Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…
De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel
A. Jaspers. (2021). De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel. PWN Alert(8). De kennisquiz 2voor12, die al heel lang op tv is, heeft tegenwoordig als vast onderdeel de paardesprongpuzzel: het deelnemersduo moet met een paardesprong zodanig door een 3×3 vierkant van letters springen, dat een Nederlands woord van acht letters ontstaat. (het…
Preparing teachers for language-responsive mathematics teaching
European Topic Conference on Language in Mathematics Education September, 7-10, 2022 in Oxford, UK Organisers Susanne Prediger Dilan Şahin-Gür Jenni Ingram
(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children
Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…
Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren).
A. Jaspers. (2021). Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren). PWN Alert(7). Wat was het zwakste team op het EK voetbal, en is het team dat straks de cup wint echt het sterkste van allemaal? Omdat lang niet alle 24 teams tegen elkaar spelen tijdens het toernooi, blijft daar altijd discussie over mogelijk….
Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022
Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…
Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes
De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
Geen week zonder algebra
Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…
Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021
Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…
Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke
Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de media…
Boekhouden voor Songfestival-presentatoren
A. Jaspers. (2021). Boekhouden voor Songfestival-presentatoren. PWN Alert(6). Bij de vorige editie van het Songfestival, die Nederland won, hielden de presentatoren het land te lang in spanning omdat ze de puntentelling niet echt door hadden. Die presentatoren zijn nu gewaarschuwd.
Formative assessment with digital tools (Numworx)
Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…
Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021
Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…
A new formative assessment approach with digital tools
Title A new formative assessment approach with digital tools People Peter Boon Date 20-5-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Currently (2021) Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes….
Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’
A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…
Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar
Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…
‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken
A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…
University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Title University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks People Angeliki Mali, University of Groningen Date 15-4-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a linear algebra course taught at universities in seven…
Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…
Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)
Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…
Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…
Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)
Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Openbare les Kees Hoogland – De mathematisering van de samenleving
2 juni 2021, 15:00-17:00Een openbare les van Kees Hoogland als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals 14.45 – 16.45 uur openbare les 16.45 – 17.15 uur online gesprekstafels Online vanuit de studio op Padualaan 101, Utrecht Science Park Aanmelden
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
‘Nobelprijs voor wiskunde’ toegekend voor studie van algoritmische complexiteit
Abelprijs voor Wigderson and Lovász heeft Nederlands tintje. A. Jaspers. (2021). ‘Nobelprijs voor wiskunde’ toegekend voor studie van algoritmische complexiteit. PWN Alert(3).
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking
Title Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking People Chris Kooloos, Radboud University Date 11-3-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In mathematical whole-class discussions, teachers can build on various student ideas and develop these ideas toward mathematical goals. This requires teachers to make sense of their students’ mathematical thinking,…
Internationale dag van de wiskunde – 14 maart
Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…