Hoger Onderwijs
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het meinummer (2023, jaargang 42, nummer 5) verschenen de volgende artikelen: Canjels, J.C. & Keijzer, R. (2023). Overtuigingen van leraren in groep 1 en 2 met betrekking tot…
Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Vacature docent Vakdidactiek Primair onderwijs Rekenen en gecijferdheid
De Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zoekt een docent voor het verzorgen van het vak “Rekenen en gecijferdheid in grootstedelijke context”. De EMPO is een tweejarige wetenschappelijke opleiding die opleidt voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Studenten behalen een…
Curriculumontwikkelaar mens & natuur gezocht (vacature)
Curriculumontwikkelaar mens & natuur (biologie en/of natuurkunde) vo (24-32 uur) Ben jij een vakexpert mens & natuur met zicht op het vmbo-curriculum die met een team van experts een bijdrage wil leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2023)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2023) verschenen: Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55. Keijzer, R. & Verbruggen,…
Vakinzichtkaart biologie
Hebben jouw leerlingen behoefte aan inzicht in en overzicht van het vak biologie? Dat ontdekken zij met de vakinzichtkaart. Hiermee krijgen leerlingen inzicht in de bij biologie horende vragen, concepten en systemen. De kaart bestaat uit vier draaiende schijven. Met de binnenste drie ringen maak je vragen: Wat is … Wat is er nodig voor…
Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde
Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…
Vacature directeur Math4NL
Meewerkend directeur (16 – 24 uur) Draag jij de wiskunde en toepassingen daarvan een warm hart toe, heb je de kwaliteiten die nodig zijn om een organisatie op te bouwen en ga je ook zelf graag aan de slag? Als jij jezelf hierin herkent, gedreven, ondernemend, vindingrijk, en scherpzinnig bent en een passie voor de…
KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie Wintersymposium 2023 Het jaarlijkse evenement voor wiskundeleraren en andere wiskunde-enthousiastelingen. Dit jaar: de wiskunde achter kunstmatige intelligentie. Zaterdag, 14 januari 2023, Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (Domplein) Tijd: 10.30 – 16.00 uur Voordrachten: Prof. Dr. Max Welling (Universiteit van Amsterdam, Microsof Research) over kunstmatige intelligentie voor COVID tracking Prof. Dr. Bart Verheij (Rijksuniversiteit…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde Haagse Hogeschool
De pabo van De Haagse Hogeschool is op zoek naar een opleidingsdocent voor de Pabo met specialisatie rekenen/wiskunde en didactiek, voor 0,8-1,0 fte, voor de drie opleidingsvarianten voltijd, deeltijd en zij-instroom. Online solliciteren voor 3 november 2022.
Hoogleraar Vakdidactiek (Alfa of Bèta) en Curriculum
Research Centre for Curriculum Studies, UvA leerstoel ‘vakdidactiek en curriculum’ De afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) zoeken een hoogleraar ‘Vakdidactiek en curriculum’, met een focus op leren en instructie in het alfa of bètadomein. De leerstoel wordt ondergebracht bij de Afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Faculteit…
Call voor PostDoc-VO
De call voor PostDoc-VO 2023 staat online: www.nro.nl/calls/postdoc-vo-2022. Deze call is bedoeld voor gepromoveerde bèta- en/ of techniekdocenten (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school die postdoc onderzoek binnen het bèta-domein op school willen doen. Dit toegepast wetenschappelijk onderzoek is (vak)didactisch van aard en beoogt bij te dragen aan de…
Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023
Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…
Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching
mathematics education seminar : Thomais Karavi (RUG). Thursday the 13th of October, 15:30 – 17:00. Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching Teams online Link Abstract The most common teaching method in advanced mathematics courses is lectures. In this context, the lecturer is in front of a large cohort of students, presenting the…
Hybrid Learning Spaces
Gil, E., Mor, Y., Dimitriadis, Y. and Köppe, C. (Eds.). (2022). Hybrid Learning Spaces Springer Samenvatting Nu we de dualiteit van fysieke en virtuele leerruimten zijn gaan accepteren als een permanent kenmerk van ons onderwijslandschap, beginnen we de geldigheid ervan in twijfel te trekken. Is dit werkelijk een dichotomie, of is het een continuüm? Moet…
Extended reality
Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…
Interview met Daan Doing
Interview Daan Doing Datum 18-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je docent (opleider rekenen/wiskunde op een pabo) geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de iPabo? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin…
Symposium XXVIII Machtige verhalen
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….
Bèta-lerarenkamer
betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…
SIAM Conference on Computational Science and Engineering
SIAM Conference on Computational Science and Engineering (CSE23) Website February 26 – March 3, 2023
Seminar – Inquiry-Based Mathematics Education at University Level
Speaker: André Heck, Korteweg-de Vries Institute, University of Amsterdam 12-05-2022 – Time: 15:30 – 17:00 Link to teams Inquiry-Based Based Mathematics and Science Education (IBME/IBSE) at primary and secondary school level has proliferated since the Rocard project in 2007. However, university mathematics teaching has remained mainly traditional, especially in the first university years. But…
Innovatie Centra Academisch Bètaonderwijs – ICAB
ICAB staat voor Innovatie Centra Academisch Bètaonderwijs ICAB organises conferences at which researchers and representatives from five different sciences (Physics, Mathematics, Chemistry, Biology and Computer Science) meet, share experiences, and discuss developments regarding e.g. curriculum development. In addition, I was responsible for maintaining the text on the website www.icab.nl Conferentie 2022 On Monday the 30th…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde
Hogeschool IPABO zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte) die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden, graag onderzoek doet naar het reken-wiskundeonderwijs op zowel de basisschool als de hogeschool én vanuit eigen kennis en ervaring de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De opleidingsdocent is inzetbaar op zowel de…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
Seminar – Data, Data Science, and Data Literacy: Implications for School Mathematics
Speaker: Gail Burrill, Michigan State University, USA 14-04-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The ability to work with and understand data is essential in today’s world. This centrality of data increases the need for quantitative thinking and reasoning and makes it more important than ever that using mathematics and statistics to make sense of…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
Onderwijs meets Onderzoek 2022
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal tijdens de vierde editie van de conferentie ‘Onderwijs meets Onderzoek’ op vrijdag 10 juni 2022. Tijdens deze conferentie gaan wiskundeleraren en onderzoekers van wiskundeonderwijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek voor elkaar kunnen betekenen. Het thema van…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 september 2022
Bijeenkomst 15-9-2022, 13:00-16:00, online.Lees meer over de ELWIeR onderzoeksgroep. Agenda Op deze 15 september 2022 zullen we in ieder geval stilstaan bij: Tussenstand Discussie Basisvaardigheden (masterplan, etc.) Project Ondersteuning voor onderwijskennis.nl [collapsibles] [collapse title=”Bijeenkomsten seizoen 2022-2023″] donderdag 15 september 2022, 13.00 – 16.00 uur (o.z. presentatie) woensdag 2 november 2022, 10.00 – 13.00 uur donderdag…
Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren
“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e) Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2022-2023
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 8 februari 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het maart-nummer (2022) verschenen: Spitz, L. (2022). Reken-wiskundeonderwijs op Nederlandse basisscholen ten tijde van de vanwege covid-19 ingestelde lockdown. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 45-60. Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022)….
Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht
Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…
ELWIeR onderzoeksgroep – 23 maart 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 mei 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 29 juni 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2022) verschenen: Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(3), 40-48. De Lange, S.M. (2022). Ervaringen van een lerarenopleider…
Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective
Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube. Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2021)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het novembernummer (2021, jaargang 41, nummer 2) verschenen de volgende artikelen: Punter, R.A., Van de Velde, M., & Meelissen, M.R.M. (2021). Reken op jezelf! De complexe relatie tussen…
Seminar – Embodied technologies for understanding mathematics
Speaker: Anna Shvarts, Utrecht University 14-10-2021 – Time: 15:30 – 17:00 followed by drinks Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract Technological devices intensively fill our lives. We do not schedule a meeting without a calendar assistant, do not recall phone numbers of…
Herfstfestival 2021
Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…
Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)
De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…
Onderwijs meets Onderzoek in maart 2022 (en op 24-9 a.s. vieren we 10 jaar PWN)
Symposium 10 jaar PWN Locatie CWI – Science Park 123, Amsterdam Op 24 september 2021 wordt een symposium georganiseerd om 10 jaar Platform Wiskunde Nederland te markeren. Openingslezing Nira Chamberlain (IMA, UK): The mathematics that can stop an AI Apocalypse Casper Alberts (Univ. Groning.) – De toekomst van het statistiekonderwijs Stefaan Vaes (Leuven) – Operatoren-algebra…
De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel
A. Jaspers. (2021). De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel. PWN Alert(8). De kennisquiz 2voor12, die al heel lang op tv is, heeft tegenwoordig als vast onderdeel de paardesprongpuzzel: het deelnemersduo moet met een paardesprong zodanig door een 3×3 vierkant van letters springen, dat een Nederlands woord van acht letters ontstaat. (het…
Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren).
A. Jaspers. (2021). Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren). PWN Alert(7). Wat was het zwakste team op het EK voetbal, en is het team dat straks de cup wint echt het sterkste van allemaal? Omdat lang niet alle 24 teams tegen elkaar spelen tijdens het toernooi, blijft daar altijd discussie over mogelijk….
4e conferentie ‘Formatief evalueren’
Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…
Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022
Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…
Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes
De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…
Vacature rekenen-wiskunde (0,8-1,0 fte)
Hogeschool KPZ is op zoek naar een creatieve en flexibele teamplayer met hart voor goed rekenonderwijs! Wij zoeken per 1 september 2021 een hogeschooldocent rekenen en wiskunde die ons docententeam komt versterken om studenten op te leiden voor beroepen in de sector kind en educatie. Je gaat aan de slag in de bachelor Leraar Basisonderwijs,…
Onderzoek SLO en OCW: Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding?
Sluiten kennis en vaardigheden van instromende studenten aan bij uw opleiding? Wat vindt u de sterke punten van instromende leerlingen uit het voortgezet onderwijs? En aan welke verbeterpunten in de aansluiting met het vervolgonderwijs kan het vo aandacht besteden? SLO en het ministerie van OCW horen graag uw mening hierover, als belangrijke input voor…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…
Boekhouden voor Songfestival-presentatoren
A. Jaspers. (2021). Boekhouden voor Songfestival-presentatoren. PWN Alert(6). Bij de vorige editie van het Songfestival, die Nederland won, hielden de presentatoren het land te lang in spanning omdat ze de puntentelling niet echt door hadden. Die presentatoren zijn nu gewaarschuwd.
Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar
Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…
‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken
A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…
Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals
Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…
Vacature – Promotie – Hoe stimuleer je wetenschappelijk redeneren in online tertiair bètaonderwijs?
Als promovendus ga je aan de slag met een promotieonderzoek op het gebied van tertiair bètaonderwijs met als titel ‘Wetenschappelijk discours in hybride hoger onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen’. Net als in de rest van de wereld heeft de pandemie ook binnen de Universiteit Utrecht geleid tot een doorbraak van online en hybride vormen van…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)
Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)
Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…
Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo
Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…
ISDDE conference 2021
The first online international one-day conference of ISDDE will be held on Wednesday March 24th, 2021. Our exciting conference will focus on design in mathematics and science education across phases of curricula, resources, assessment, professional learning, teaching and learning with technology. We have a line-up of exciting plenaries, interviews, panel contributions and design challenge workshop…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
TORPEDO lunchlezing
Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…
Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie
De Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie en Scholarship is een praktisch instrument dat je helpt bij het systematisch bestuderen van je eigen onderwijspraktijk. In acht stappen word je gestimuleerd om kritisch na te denken over de manier waarop je je onderwijs organiseert en het effect hiervan op het leren van je studenten. Relevante informatie, tips en…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen
Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…
WND-conferentie 2020
Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 650 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. Dit jaar is de 55e WND-conferentie niet in de Leeuwenhorst maar online. Op 11 december…
Vakkenstructuur wiskunde
SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,9 fte)
Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden én vanuit eigen kennis en ervaring in het basisonderwijs de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De nieuwe collega is inzetbaar op zowel de locatie Amsterdam als Alkmaar. Daarnaast is het geven van lessen op…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…
NVON organiseert Online Inspiratieavond Wetenschapsoriëntatie
Inspratieavond wetenschaporiëntatie Donderdag 29 oktober 2020, online Hoe breng je de wereld van wetenschappen in de klas? Vraag het een wetenschapsfilosoof! Hoe kan ik in mijn lessen het best ingaan op de aard van natuurwetenschappen en technische wetenschappen in vergelijking met andere wetenschappen? Wat is kenmerkend voor die wetenschappen? Hoe kan ik in mijn lessen…
Open Science
The idea behind Open Science is to allow scientific information, data and outputs to be more widely accessible (Open Access) and more reliably harnessed (Open Data) with the active engagement of all the stakeholders (Open to Society). Definitie Open science is de gangbare term voor het beoefenen van wetenschap op zo’n manier dat iedereen, ook…
Online Seminar Series on Programming in Mathematics Education
Free registration – visit the MKN website Friday August 28, 2020 Paul Drijvers FREE registration View the event poster here!
Teaching & Learning Lab Herfstfestival – 27 november 2020
Doe mee aan het Herfstfestival van het Teaching & Learning Lab op vrijdag 27 november 2020 Op het jaarlijkse Herfstfestival draait het om de innovatie van ons onderwijs. Dit jaar is het thema Onderwijs Overal en vindt het festival online plaats. In verschillende workshops laten docenten, experts en gebruikers zien hoe zij de lesruimte naar…
Webinar Math@Distance: Onderzoek naar wiskundeonderwijs op afstand
Sinds de sluiting van de scholen in maart hebben docenten massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld. Het Freudenthal Instituut en de NVvW onderzochten, samen met onderzoekers uit Duitsland en Vlaanderen, het wiskundeonderwijs op afstand: Hoe pakten de docenten het aan en hoe beviel het? Op 9 juli deelde Paul Drijvers (Freudenthal Instituut)…
Online Stevin-symposium -> vier filmpjes met materiaal (26)
De werkgroep ‘Geschiedenis’ van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseerde op 10 oktober 2020 voor de 26e keer haar jaarlijkse symposium, online dit keer. Omdat we de 400ste sterfdag van Simon Stevin willen herdenken kozen we als titel: ‘In de geest van Stevin’. Vier sprekers belichtten elk een aspect van de veelzijdige wetenschapper en deden…
Webinar serie: Wiskunde onderwijzen op afstand
De US National Commission on Mathematics Instruction (USNC/MI) organiseert binnenkort onder de titel “Moving Forward in the Midst of a Pandemic: International Lessons for Math Teachers” een drietal webinars. Op donderdag 9 juli 2020 zal van 17:00 uur tot 18:00 uur via het videoconferentieprogramma “Zoom” het eerste webinar worden georganiseerd in deze serie. De spreker…
Vacature – Opleidingsdocent Natuur& Techniek en onderwijskundige
Jouw meerwaarde Het vak Natuur en Techniek op een basisschool (PO) maakt nieuwsgierig en stimuleert kinderen om creatief, kritisch en ondernemend te zijn, op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken. Dit zijn vaardigheden die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. En juist naar jou zijn wij en onze Pabo-studenten op zoek….
Vakantiecursus 2020
Het verheugt ons u te kunnen melden dat de bijeenkomsten van de vakantiecursus in fysieke vorm door kunnen gaan, zowel in Amsterdam als in Eindhoven. Vanzelfsprekend zal dit gepaard gaan met inachtneming van de geldende Covid19-normen en maatregelen zoals door RIVM en de regering verordonneerd. De vakantiecursus in Amsterdam zal plaatsvinden op het CWI,…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)
Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…
Verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde 2020-2021
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…