Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Wiskunde

24 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Diagnostische vragen – ontdek misvattingen

Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…

18 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium Een bonte verzameling

Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….

17 mei 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023

Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…

13 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – docent wiskunde syllabus commissie vmbo

Meer info Werk je in het voortgezet onderwijs en wil je meewerken aan de syllabus wiskunde vmbo? Dat kan! Het College voor Toetsen en Examens is voor het cluster exacte vakken per 1 augustus 2023 op zoek naar drie docenten wiskunde vmbo voor de syllabuscommissie wiskunde vmbo met als opdracht de ontwikkeling van syllabi voor…

12 mei 2023
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag

Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten, lerarenopleiders, vakexperts in het gebied van STEM….

10 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Cognitive load en de klas

mathematics education seminar : Anne Jonker, Universiteit Leiden Development of an instrument measuring different types of cognitive load while conducting a peer discussion. 8 juni 2023, 15:30 – 17:00. Teams online Link Abstract An internationally recognised problem is that many students forget a substantial part of the learned material only a few weeks after the…

08 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Denkklassen creëren – Building thinking classrooms

Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen verder te gaan dan uit het hoofd leren…

06 mei 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Conferentie computational thinking

Conferentie 16 juni 2023, van 10 tot 16 uur, inclusief lunch, gevolgd door een borrel. De locatie is Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, en de voertaal is Nederlands en (deels) Engels. Meer info Wij nodigen u van harte uit voor een conferentie over computational thinking, een essentiële vaardigheid voor leerlingen van de 21e eeuw….

25 april 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Afscheid Imaginary-tentoonstelling-reeks in Brugge

Het afscheid van de tentoonstelling Imaginary wordt gevierd met een vrolijk wiskunde-festival op 17 september. Bijdragen voor dit festival gevraagd ! . Na een reis door Nederland en Vlaanderen, de wiskunde gevisualiseerd heeft voor het brede publiek, met bekende maar ook verrassende toepassingen (https://www.imaginarymaths.be/). We sluiten dit succesvolle initiatief af met een wiskundefestival op de…

14 april 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus wiskunde 25 augustus 2023

Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…

12 april 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde B dag 2023

De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 10 november 2023 Lees meer

06 april 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Grafiekpolitie ziet foutje bij CBS grafiek

Om het online gedrag van ouderen weer te geven gebruikt het CBS in plaats van een staafdiagram een weergave in de vorm van concentrische cirkels. Dat oogt speels en decoratief, maar de grafiek verliest aan duidelijkheid: de lengte van de staven staat namelijk niet meer in verhouding tot de waarde die zij weergeven. Sanne Willems,…

31 maart 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Niet periodieke vlakverdeling ontdekt met één tegel

Wiskundigen zijn al tientallen jaren gefascineerd door aperiodieke betegeling: het in elkaar passen van vormen om oneindige patronen te maken die zich nooit herhalen. Nu blijkt dat je zo’n niet-herhalend tegelpatroon met één enkele vorm kunt maken. Je kunt vlakverdelingen maken met vierkanten, gelijkzijdige driehoeken en regelmatige zeshoeken. In 1974 introduceerde Roger Penrose een vlakverdeling…

30 maart 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus wiskunde – 1 september 2023

Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…

21 maart 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Toepassingen van wiskunde in het klaslokaal – naast video’s nu ook lesmateriaal beschikbaar!

Succesformules in Beeld Er zijn ontzettend veel interessante verhalen over de toepassingen van wiskunde in het bedrijfsleven en de maatschappij. Maar hoe krijg je die levendig in het klaslokaal? Eerder publiceerde PWN al zes video’s (voor vmbo, havo en vwo) die aansluiten bij de examenprogramma’s. Deze video’s zijn opgenomen bij KLM, HEMA, ING, Eneco, Kompas…

16 maart 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…

14 maart 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

27 februari 2023
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde

Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…

13 februari 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

TTP wiskunde

Teaching Through Problem-solving Wiskunde onderwijzen door problem solving ttpwiskunde.nl Project van NHL-Stenden en RUG Webinar 2023 Een webinar door Gerrit Roorda, RUG Achtergrond In Nederland hebben veel reken- en wiskundelessen een structuur waarin volgens het directe instructiemodel nieuwe wiskundige concepten en procedures worden uitgelegd en vervolgens geoefend en toegepast. Deze aanpak heeft een stevige onderbouwing…

12 februari 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles, een webinar

Een webinar uit de reeks wiskunde voor morgen. Jos Tolboom/Paul Drijvers 12 juni 2023, 19:30-21:00 Mogelijkheid tot inschrijving volgt binnenkort Algebra en algoritme, computationeel denken in de wiskundeles. O.a. zullen ervaringen centraal staan uit een NRO project 2019-2022: Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula. Op de ELWIeR-achtergrond-pagina over Computational thinking zijn…

11 februari 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Problem solving, een webinar

Webinar Gerrit Roorda 9 mei 2023 Inschrijven (Website NVvW) Vanuit het project TTP wiskunde zullen ervaringen gedeeld worden over hoe ‘probleemoplossen’ een sterkere component kan worden in wiskundelessen. Zie ook de algemene pagina over Probleemoplossen Spreker Gerrit Roorda, Universiteit Groningen Organisatie Dit webinar is tot stand gekomen als één van de Meet-up’s van de NVvW…

02 februari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

Wiskobas

project bulletins e.d. [collapsibles] [collapse title=”Leerplan deel 1″] Beschouwingen over uitgangspunten en doelstellingen van het aanvangs- en vervolgonderwijs in de wiskunde Deel 1: Uitgangspunten van wiskundeonderwijs 1. Verkenning van het gebied 2. Blik vanaf de uitgangspunten Deel 2: Dimensies van doelstellingen 3. Ééndimensionale doelbeschrijvingen 4. Tweedimensionale doelbeschrijvingen 5. Driedimensionale doelbeschrijvingen Deel 3: Overzicht en doel-stellingname…

31 januari 2023
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken

Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 15 juni 2023, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Inschrijven (website nvvw). Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9,…

26 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….

19 januari 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbo­len

Giraf uitgave nr. 3 Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbo­len vmbo en onder­bouw havo/vwo. Auteurs: Marijke Hasse­fras-Zuid­broek, Jeanine Daems, Peter Lanser Bestellen: Epsilon Uitgaven Waar­schijn­lijk weten uw leerlin­gen al dat de rekenma­chi­ne vroeger nog niet bestond en hebben ze vast ook wel eens een telraam gezien. Maar weten zij dat je…

16 januari 2023
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Snel formatief handelen met diagnostische vragen

Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…

15 januari 2023
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderbouw Wiskunde Dag 2023

15 februari 2023 – Scoren! Een Onderbouw Wiskunde Dag waarin rekenspelletjes en het maken van een scoringsformulier centraal staan. Opdracht Gedurende de dag zijn leerlingen in teams van 3 of 4 leerlingen met allemaal verschillende rekenspellen in de wiskundeles aan de slag. Niet alleen om ze te spelen, maar met name om ze te kunnen…

13 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Panama-conferentie – oproep voor bijdragen

Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…

12 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde

Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….

10 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen

De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 5 juni 2023 Plaats: KU Leuven, Mgr. Sencie Instituut, Leuven, België Tijd: 9u00-15u30 Meer informatie, eigen bijdrage en inschrijven. Op maandag 5 juni 2023…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Nationale Wiskunde Dagen 2023

29e NWD, 14 en 15 april 2023 Opnieuw een wervelende tweedaagse, waarbij enkele honderden docenten wiskunde elkaar treffen rond allerlei wiskunde-thema’s. Plenaire sprekers: Marcus Du Sautoy (Oxford, populariseren), James Grime (Cambridge, known for Numberphile en The singingbanana) en Margot Gerritsen (Standford, toegepaste wiskunde & vz WIDS, Women In Data Science). Een markt, vele workshops en…

09 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundeangst, rekenangst

Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…

21 december 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen

De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…

18 december 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Journal of Research in STEM Education

www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…

08 december 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SLO lanceert website over basisvaardigheden

SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…

06 december 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM22

Samenwerking van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….

02 december 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…

26 november 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

UU Summerschool Mathematics and Science Education

UU Summerschool Mathematics and Science Education 2023 21 tot 25 augustus 2023, Utrecht Deze wordt mede georganiseerd in het kader van de ICSE Academy (Europese samenwerking). [collapsibles] [collapse title=”August 2023 – STEM Education Summer School”] 21 tot 25 augustus 2023, Utrecht Read more The focus of the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) Education summer…

18 november 2022
Wiskunde // Kort

Getal van het jaar

Jaarlijkse verkiezing van het ‘getal van het jaar’ getalvanhetjaar.nl Van de website Van de klok die op een mooi rond getal staat tot de inflatie die tot een minder mooi hoge waarde stijgt, getallen zijn overal om ons heen. Soms schrikken we ervan, maar soms staan ze ook voor leuke dingen. Het aantal kaarsjes op…

12 november 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

Nederland in cijfers

Nederland in cijfers geeft in 36 infographics antwoord op vragen over Nederland. longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/ In deze 2022-editie komen weer nieuwe leuke weetjes en cijfers over ons land aan bod, over nu en ook over vroeger. Nationaal, en soms ook per gemeente. Deze webpublicatie hoort bij het gelijknamige boekje, en gaat met tekst en figuren dieper in…

05 november 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie Wintersymposium 2023 Het jaarlijkse evenement voor wiskundeleraren en andere wiskunde-enthousiastelingen. Dit jaar: de wiskunde achter kunstmatige intelligentie. Zaterdag, 14 januari 2023, Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (Domplein) Tijd: 10.30 – 16.00 uur Voordrachten: Prof. Dr. Max Welling (Universiteit van Amsterdam, Microsof Research) over kunstmatige intelligentie voor COVID tracking Prof. Dr. Bart Verheij (Rijksuniversiteit…

03 november 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Advies Onderwijsraad – Taal en rekenen in het vizier

Taal en rekenen in het vizier. (2022). Onderwijsraad. Download rapport Persbericht november 2022 Bron: onderwijsraad.nl Om te zorgen dat het onderwijs in taal- en rekenen goed wordt en blijft, adviseert de Onderwijsraad een integrale en structurele focus op taal en rekenen van onder andere de overheid, onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren. De raad beveelt de rijksoverheid…

28 oktober 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Atomic, reusable feedback – een online seminar

Webinar door Filip Moons, Antwerpen University Donderdag 10 november 2022, 15:30-17:00, online (engelstalig) Atomic, reusable feedback: a semi-automated solution for assessing handwritten mathematics tasks? This research project investigates how we can give feedback to handwritten math assignments more efficiently. After all, handwritten tasks remain important to train higher-order thinking skills and genuine problem-solving. Feedback on…

25 oktober 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde

Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….

10 oktober 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Call voor PostDoc-VO

De call voor PostDoc-VO 2023 staat online: www.nro.nl/calls/postdoc-vo-2022. Deze call is bedoeld voor gepromoveerde bèta- en/ of techniekdocenten (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school die postdoc onderzoek binnen het bèta-domein op school willen doen. Dit toegepast wetenschappelijk onderzoek is (vak)didactisch van aard en beoogt bij te dragen aan de…

06 oktober 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

MathCityMap

Wiskunde ontdekken in jouw stad en omgeving mathcitymap.eu MathCityMap (MCM) wil leerkrachten, leerlingen en individuen van elke leeftijd de kans geven om hun omgeving in een nieuw wiskundig perspectief te ervaren. Vooralsnog wordt wiskunde vaak gezien als iets abstracts, iets dat alleen in schoolboeken te vinden is. Daarbij vergeten we dat alles in het bereik…

05 oktober 2022
Natuurkunde // NLT // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs

Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…

02 oktober 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023

Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…

30 september 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!

Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…

19 september 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

IBL (en wiskunde) in China en Nederland

Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…

13 september 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…

10 september 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary tentoonstelling – Utrecht 2022 – met lezingen!

Tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde, met lezingen! 2 t/m 21 oktober 2022 imaginary-utrecht (info en inschrijven) Imaginary Utrecht 2022 De Imaginary tentoonstelling is te bezoeken tijdens de openingstijden van het Minnaertgebouw van 2 tot 21 oktober. Op zondag 2 oktober en op doordeweekse dagen zullen er begeleiders aanwezig zijn die iets kunnen vertellen over…

09 september 2022
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching

mathematics education seminar : Thomais Karavi (RUG). Thursday the 13th of October, 15:30 – 17:00. Lecturer’s perspectives on students’ participation in university mathematics teaching Teams online Link Abstract The most common teaching method in advanced mathematics courses is lectures. In this context, the lecturer is in front of a large cohort of students, presenting the…

08 september 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’

Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde. Een ‘Webinar voor Morgen’ 13 oktober 2022, 15:30-17:00 Link naar de Google Meet Inschrijven Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld:…

05 september 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden

Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…

03 september 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

VO HO Netwerken Conferentie 2022

Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…

29 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…

27 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijskennis – themapagina’s over onderzoek

Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022-2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in groep 3-5 – PO (Marian Hickendorff…

12 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde in Teams

Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…

11 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderbouw Wiskunde Dag (vo)

De OnderbouwWiskundeDag is een competitie voor leerlingen uit 3/4 vmbo en 3 havo/vwo. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een ‘grote’ wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Het gebruik van boeken en computers is toegestaan. Inhoudelijk sluiten deze opdrachten aan bij ‘denkactiviteiten’. Eerdere…

10 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde A-lympiade

De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van drie of vier leerlingen een dag lang aan het oplossen van een realistisch probleem als: een dienstregeling voor liften; het beveiligen van een museum; het…

09 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Ruud Stolwijk

Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…

08 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Jacoliene van Wijk

Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…

07 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Interview met Corine van den Boer

Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Verwijzingen Project Teach4Life Carrière-profielen voor bèta-docenten

06 augustus 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Carrière-profielen voor bèta-docenten

Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…

05 augustus 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

04 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022

Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…

02 augustus 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwingscommissie wiskunde 2022

Uit het bericht van de SLO (juni 2022) nemen we deze namen over: Docenten Erik van Barneveld – Alferink College Zoetermeer Jim van Bekhoven – Mariscollege Belgisch Park Izaak Havelaar – Revius Lyceum Doorn Betty Vermeulen – CSG De Heemgaard Lianne Bruijns – Stanislascollege Pijnacker Marianne Laponder – Da Vinci College Kagerstraat Leiden Juan Dominguez…

29 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI

Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving

27 juli 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Scaffolding small groups

Scaffolding small groups Seminar Mathematics Education 8th of September 2022, 15:30-17:00   Sharon Calor of UvA. Teams   Abstract Collaborative learning can be an important means for enhancing students’ learning of mathematics. Several studies have shown that mathematical discussions in small heterogeneous groups may lead to mathematical level raising. Teachers, however, find it difficult to…

24 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Blauwe reeks – publicaties reken-wiskunde-didactiek 1982-2012

Dit is een publicatie-reeks van het toenmalige ‘OW&OC’ (onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijs computercentrum) van de Universiteit Utrecht. De publicaties zijn gericht op wiskunde-didactiek van po en vo. Verwijzingen Bergervoet, P., Goddijn, A., Hoeckx, E., Querelle, N., Schoemaker, G., Simons, M., Streefland, L. and te Woerd, E. (1986). De baas over de computer. Verslag van een…

21 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

SellSTEM

SellSTEM Spatially Enhanced Learning Linked to STEM EU Project – Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network This project investigates the role of spatial ability in and for STEM learning. The team consists of 15 PhD students, their supervisors from 10 universities in Europe and 8 partners that will host the students on secondment. The project runs…

20 juli 2022
Wiskunde // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Cryptografie – boekje wiskunde (onderbouw h/v)

Giraf uitgave nr. 2 Cryptografie. Geschreven door Paul Durenkamp. Bestellen: Epsilon Uitgaven Codes, geheimtaal en cryptografie kom je in het dagelijks leven overal tegen zonder dat jij je er altijd bewust van bent. Het kan een spiekbriefje zijn, maar ook het pinnen van geld of het verzenden van een WhatsApp-berichtje. Veel informatie is tegenwoordig ’versleuteld’,…

13 juli 2022
Wiskunde // Kort

CWI presenteert strategisch plan 2022-2027

CWI presenteert strategisch plan 2022-2027 Lees meer CWI, het nationale onderzoeksinstituut voor wiskunde en informatica heeft een nieuw strategisch plan gepresenteerd voor de periode 2022 – 2027. Op woensdag 6 juli nam Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), het eerste exemplaar van het nieuwe strategisch plan in ontvangst. Het plan…

09 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen

zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…

08 juli 2022
Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Weet wat je meet – Giraf kaartspel (vmbo)

Giraf uitgave nr. 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Bestellen: Epsilon Uitgaven Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan…

04 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

29 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)

voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.

28 juni 2022
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo

Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…

22 juni 2022
Wiskunde // Kort

WvM Publicatie nr. 3 – Skemp over het begrijpen van wiskunde

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 3 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Bert Zwaneveld, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreef een reflectie bij : Skemp, R. (1976). Goals of Learning and Qualities of Understanding. Mathematics teaching, Bulletin of the Association of Teachers of Mathematics,…

18 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

WvM publicatie 2 – Van tellen naar getallen-als-objecten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Gray, E. M. and Tall, D. O. (1994). Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

ELWIeR en Ecent als één STEM