Rekenen/Wiskunde (po)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het meinummer (2023, jaargang 42, nummer 5) verschenen de volgende artikelen: Canjels, J.C. & Keijzer, R. (2023). Overtuigingen van leraren in groep 1 en 2 met betrekking tot…
Functieomschrijving rekencoördinator
Functieomschrijving rekencoördinator, opgetekend door de NVORWO
Rekencoördinatoren in de regio
NVORWO bouwt mee aan regionale netwerken voor professionalisering, verbinding en ontmoeting van rekencoördinatoren, opleiders en andere experts.
Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…
ELWIeR onderzoeksgroep – 13 september 2023
Bijeenkomst ELWIeR Onderzoeksgroep Lees meer De ELWIeR Onderzoeksgroep is een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt onderzocht of een hybride bijeenkomst mogelijk is, waarbij…
Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag
Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten, lerarenopleiders, vakexperts in het gebied van STEM….
LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden
Project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (LLO = leven lang ontwikkelen), directie MBO, OCW. Financiering vanuit o.a. groeifonds, ronde 2. Samenvatting Laagopgeleide en laaggeletterde inwoners maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die er zijn om een (betere) plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierdoor blijft deze groep achterlopen bij de sociale en economische ontwikkelingen, loopt…
Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda
Lees meer en inschrijven Op 5 juni (’s middags) lanceert het Expertisepunt Basisvaardigheden de nieuwe onderzoeksagenda 2023 op een bijeenkomst in Utrecht. Externe partijen kunnen een onderzoeksaanvraag indienen voor de thema’s die daarin worden geagendeerd. Lees meer en inschrijven
Gezocht: ouders of verzorgers van meertalig kind
Bent u of kent u ouders of verzorgers van een meertalig kind (basisschool leeftijd)? Spreekt het kind Nederlands op school en een andere taal (of talen) thuis? Het Multi-STEM project onderzoekt hoe ouders/verzorgers van meertalige kinderen taal gebruiken. Welke talen spreek je tijdens het koken, op school of tijdens het huiswerk maken? Wat zijn de…
Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…
Panama Conferentie 42 – 30 en 31 mei 2024
Panama-conferentie 30 en 31 mei 2024 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties
NRCD 2024
Nationale Rekencoördinator Dag 22 maart 2024 nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag
Grote Rekendag 2024
Save the date: 20 maart 2024. Grote Rekendag Over statistiek (het ontwerpteam is al een flink eind met het uitproberen van nieuwe uitdagende opdrachten!) Verwijzingen Grote Rekendag 2024 groterekendag.sites.uu.nl Alle GRD’s – fi.uu.nl/publicaties/subsets/groterekendag Bronnen waar wij ons door laten inspireren in 2024 Keijzer, R., Munk, F. and Janus, B. (2017). Lieggrafieken helpen grafieken doordenken (PDF)….
NRCD 2023 – openingslezing Anika Embrechts
Nationale Rekencoördinator Dag 24 maart 2023 nvorwo.nl/nationale-rekencoordinator-dag Openingslezing Anika Embrechts, ROC van Twente STEM voor verbinding in onderwijs Vanuit haar huidige werk (ROC van Twente, en betrokken bij o.a. Sprong-STEM, kerndoelen digitale geletterdheid, NVON-junior, e.d.) maakt Anika duidelijk waar uitgelezen kansen liggen voor afstemming en integratie van reken-wiskundige vaardigheden wat betreft ‘bèta-inhoud’: Science Technology Engineering…
Rekentrein – deelnemers gezocht
RekenTrein is een project om gecijferdheid te versterken bij ouder en (jonge) kind gezamenlijk. Oproep Gezocht: basisscholen, bibliotheken of gemeenten die gecijferdheid van kind en ouders thuis willen versterken Flyer Rekentrein Doelstelling Is een aanpak zoals die van de succesvolle VoorleesExpress, gericht op het versterken van taalvaardigheid van ouder en kind, ook denkbaar op het…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2023)
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het maartnummer (2023, jaargang 42, nummer 4) verschenen de volgende artikelen: Kool, M., Van Doornik-Beemer, H., Keijzer, R., Veldhuis, M. & Van Zanten, M. (2023). Kwaliteitscriteria voor het…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2023-2024
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
Panama Conferentie 41 – 1 en 2 juni 2023
Panama-conferentie 1 & 2 juni 2023 Thema: Rekenen-wiskunde in verbinding De 41e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 1 en vrijdag 2 juni 2023 in Woudschoten hotel- en conferentiecentrum in Zeist. De Panama-conferentie is de plek om in verbinding met jouw collega’s tot verrijking en verdieping te komen. Maar ook vanuit andere perspectieven is…
Rekenen in groep 3, 4 en 5
Rekenen in groep 3, 4 en 5 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-3-4-en-5 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Marian Hickendorff. Verwijzingen (2008). Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs (PDF). Utrecht: Inspectie van het onderwijs. (2009). Rekenonderwijs op de basisschool. Analyse en sleutels tot verbetering (PDF). Amsterdam: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Alfieri, L., Brooks, P. J….
Rekenen in groep 1 en 2
Rekenen in groep 1 en 2 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-1-en-2 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Hans van Luit. Verwijzingen (2008). Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) (PDF). Enschede: SLO. Anderson, A., Anderson, J. and Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’…
Vacature docent Vakdidactiek Primair onderwijs Rekenen en gecijferdheid
De Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zoekt een docent voor het verzorgen van het vak “Rekenen en gecijferdheid in grootstedelijke context”. De EMPO is een tweejarige wetenschappelijke opleiding die opleidt voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Studenten behalen een…
Wiskobas
project bulletins e.d. [collapsibles] [collapse title=”Leerplan deel 1″] Beschouwingen over uitgangspunten en doelstellingen van het aanvangs- en vervolgonderwijs in de wiskunde Deel 1: Uitgangspunten van wiskundeonderwijs 1. Verkenning van het gebied 2. Blik vanaf de uitgangspunten Deel 2: Dimensies van doelstellingen 3. Ééndimensionale doelbeschrijvingen 4. Tweedimensionale doelbeschrijvingen 5. Driedimensionale doelbeschrijvingen Deel 3: Overzicht en doel-stellingname…
WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2023)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2023) verschenen: Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55. Keijzer, R. & Verbruggen,…
Panama-conferentie – oproep voor bijdragen
Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…
Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde
Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…
Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen
De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 5 juni 2023 Plaats: KU Leuven, Mgr. Sencie Instituut, Leuven, België Tijd: 9u00-15u30 Meer informatie, eigen bijdrage en inschrijven. Op maandag 5 juni 2023…
Wiskundeangst, rekenangst
Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…
Diagnostisch rekengesprek
Het heeft zin om af en toe naast een student/leerling te gaan zitten en vragen te stellen over een actueel vraagstuk, of meer in het algemeen over ‘aanpakgedrag’, e.d. Stel open vragen en vraag door Observeer Luister aandachtig Vat samen Wees positief (ga uit van wat al wel lukt) Koppel goed terug, zodat er gezamenlijkheid…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Doorstroomtoets
Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Informatiebijeenkomsten doorstroomtoets Begin 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. Zodra deze…
Rekenen voor je leven – een conferentie en een boek
Rekenen voor je leven, een conferentie en een boek Rekenconferentie – Rekenen voor je leven, 16 maart 2023, Zwolle Bijdragen van o.a. Hans van Luit, Jarise Kaskens, e.a. Organisatie: Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen Binnenkort meer over het programma van 16-3-2023. [collapsibles] [collapse title=”Voorstelling – 15 oktober 2021″] Op 15 oktober 2021 van…
SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…
UU Summerschool Mathematics and Science Education
UU Summerschool Mathematics and Science Education 2023 21 tot 25 augustus 2023, Utrecht Deze wordt mede georganiseerd in het kader van de ICSE Academy (Europese samenwerking). [collapsibles] [collapse title=”August 2023 – STEM Education Summer School”] 21 tot 25 augustus 2023, Utrecht Read more The focus of the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) Education summer…
Vacature Senior Programma Ontwikkelaar
Wil jij het verschil maken op Rotterdam Zuid? Bij de Rekenfaculteit lever je een bijdrage aan het dichten van de prestatiekloof in het onderwijs door middel van een uniek rekenprogramma. Als organisatie zijn wij volop in ontwikkeling en als senior programma ontwikkelaar help jij ons om de organisatie verder door te ontwikkelen. Je werkt in…
Nederland in cijfers
Nederland in cijfers geeft in 36 infographics antwoord op vragen over Nederland. longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2022/ In deze 2022-editie komen weer nieuwe leuke weetjes en cijfers over ons land aan bod, over nu en ook over vroeger. Nationaal, en soms ook per gemeente. Deze webpublicatie hoort bij het gelijknamige boekje, en gaat met tekst en figuren dieper in…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Advies Onderwijsraad – Taal en rekenen in het vizier
Taal en rekenen in het vizier. (2022). Onderwijsraad. Download rapport Persbericht november 2022 Bron: onderwijsraad.nl Om te zorgen dat het onderwijs in taal- en rekenen goed wordt en blijft, adviseert de Onderwijsraad een integrale en structurele focus op taal en rekenen van onder andere de overheid, onderwijsbestuurders, schoolleiders en leraren. De raad beveelt de rijksoverheid…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde Haagse Hogeschool
De pabo van De Haagse Hogeschool is op zoek naar een opleidingsdocent voor de Pabo met specialisatie rekenen/wiskunde en didactiek, voor 0,8-1,0 fte, voor de drie opleidingsvarianten voltijd, deeltijd en zij-instroom. Online solliciteren voor 3 november 2022.
Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde
Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….
Bartjens Rekendictee
Bartjens Rekendictee Tijd: van 13.30 – 17.00 uur op vrijdag 11-11-22 Locatie: Cursus- en Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht Aanmelden via www.rekendictee.nl. Deelname is gratis Wat hebben Queen Elizabeth, Max Verstappen en Mark Rutte met elkaar gemeen? Ze spelen alle drie een rol in het Bartjens Rekendictee 2022. Op 11-11-22, de mooiste datum…
Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023
Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…
Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden
Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…
Onderwijskennis – themapagina’s over onderzoek
Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022-2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in groep 3-5 – PO (Marian Hickendorff…
Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…
Wiskunde in Teams
Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…
Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…
Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…
Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden
In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…
Blauwe reeks – publicaties reken-wiskunde-didactiek 1982-2012
Dit is een publicatie-reeks van het toenmalige ‘OW&OC’ (onderzoek wiskundeonderwijs en onderwijs computercentrum) van de Universiteit Utrecht. De publicaties zijn gericht op wiskunde-didactiek van po en vo. Verwijzingen Bergervoet, P., Goddijn, A., Hoeckx, E., Querelle, N., Schoemaker, G., Simons, M., Streefland, L. and te Woerd, E. (1986). De baas over de computer. Verslag van een…
SellSTEM
SellSTEM Spatially Enhanced Learning Linked to STEM EU Project – Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network This project investigates the role of spatial ability in and for STEM learning. The team consists of 15 PhD students, their supervisors from 10 universities in Europe and 8 partners that will host the students on secondment. The project runs…
Grote Rekendag – les- en opleidingsmateriaal
Les- en opleidingsmateriaal op basis van de Grote Rekendag voor rekenen-wiskunde. Zie ook de algemene pagina over de Grote Rekendag De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan.
zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen
zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…
Rekenen-wiskunde met jonge kinderen
12 oktober 2022 Een initiatief van NHL-Stenden, NVORWO en Panama www.nvorwo.nl/event/feestje-in-assen/
Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade
29 maart 2023. Grote Rekendag – de Afvalparade De leerlingen gingen op deze dag aan de slag met uitdagende reken-wiskundeonderwerpen, deze keer rond het maken van afval, maar ook het weer verwerken, hergebruiken en verminderen van afval.Daarnaast wordt er op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval.En steeds: met veel aandacht voor rekenvaardigheden. De…
WvM publicatie 2 – Van tellen naar getallen-als-objecten
Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2 Gray, E. M. and Tall, D. O., Duality, ambiguity, and flexibility: Van tellen naar getallen-als-objecten Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Gray, E. M. and Tall, D. O. (1994). Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of…
Vacature – Curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde po/vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar rekenen-wiskunde voor de afdeling primair onderwijs. Wil jij een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het leergebied rekenen-wiskunde en SLO effectief verbinden aan andere organisaties en experts? Lees meer
Team masterplan basisvaardigheden OCW
Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Zie ook verslag (1 september 2022). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt…
Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022
nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….
Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief
Hogeschool KPZ organiseert in het kader van het 40-jarig jubileum van NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskundeonderwijs) op 7 september 2022 van 16.00 – 20.00 uur de Conferentie Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief. Een geweldig ‘rekenfeestje’! De volgende experts leveren hun bijdrage aan de conferentie: Kees Hoogland (HU) Ronald Keijzer…
Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs
bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…
Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols
30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…
Duurzaam onderwijs binnenste buiten
Wanneer: woensdag 15 juni, 13.00 – 18.00 uur Waar: in en buiten het pabo-gebouw van de Hogeschool van Amsterdam – Kohnstammhuis aan Wibautstraat 2-4, Amsterdam Hoe kunnen we de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame samenleving realiseren? Dat is een gezamenlijk leerproces van iedereen: leerkrachten, schoolleiders, ouders, buurtbewoners, natuur- en duurzaamheidsorganisaties, ondernemers, gemeentes. Daar…
Gezocht: vakexperts rekenen-wiskunde (actualiseren kerndoelen)
SLO zoekt leraren en vakexperts om de kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde te actualiseren. Aanmelden kan tot 31 mei 2022. Binnenkort start SLO in opdracht van het Ministerie van OCW met het actualiseren van de kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Daarvoor gaan we twee teams…
Masterclass – Greetje van Dijk – rekenbegaafde leerlingen
Rekenbegaafde leerlingen, online webinar door Greetje van Dijk 16-11-2022, 15:30-17:00 Powerpoint sheets (pdf) Greetje van Dijk is werkzaam als senior onderwijsadviseur bij 1801 jeugd&onderwijsadvies In deze masterclass starten we met het duiden van de doelgroep ‘rekenbegaafde leerlingen’ en kijken vervolgens naar veel voorkomende leerbehoeften binnen deze groep. Om tegemoet te komen aan hun leerbehoeften wordt…
Trend basisvaardigheden rekenen-wiskunde: Ook voor de onderwijsinspectie lastig in beeld te brengen?
De Inspectie van het Onderwijs presenteerde woensdag 13 april 2022 de Staat van het Onderwijs. Bij de presentatie werd gewezen op voortdurend dalende resultaten voor taal en rekenen, om vervolgens aan te geven hoe deze negatieve trend te keren is. We zochten het even na: Bij rekenen-wiskunde leer je kritisch te zijn op hoe grafieken…
Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde
Hogeschool IPABO zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte) die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden, graag onderzoek doet naar het reken-wiskundeonderwijs op zowel de basisschool als de hogeschool én vanuit eigen kennis en ervaring de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De opleidingsdocent is inzetbaar op zowel de…
WvM Publicatie nr. 0 – Over elkaar informeren
Vanuit het samenwerkingsverband Wiskunde voor Morgen worden vanaf 2022 enkele onderwerpen verder uitgediept en voorzien van commentaar en verwijzingen.. – Basisvaardigheden Een altijd weerkerend debat over ‘de basis’ – Bewijs of iets werkt Hoe om te gaan met uitkomsten uit onderzoek (‘evidence-based’, ‘evidence-informed’) – Doelen van onderwijs – Expliciete directe instructie (EDI) Ontrafeling van argumenten…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
NEMO Night at the Museum voor leerkrachten
Op woensdagavond 20 april is NEMO Science Museum speciaal geopend voor leerkrachten tijdens Night at the Museum. Van 18.00 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met toffe workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties, of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld je…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…
ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…
NVORWO 40 jaar: bijeenkomst op de IPABO op 2 juni
Op donderdag 2 juni organiseert het lectoraat rekenen-wiskunde van Hogeschool IPABO in het kader van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) een feestelijke bijeenkomst rondom het thema: Reken-wiskundeonderwijs draagt bij aan kansengelijkheid. Je bent van harte uitgenodigd! Meer informatie en aanmelden.
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 september 2022
Bijeenkomst 15-9-2022, 13:00-16:00, online.Lees meer over de ELWIeR onderzoeksgroep. Agenda Op deze 15 september 2022 zullen we in ieder geval stilstaan bij: Tussenstand Discussie Basisvaardigheden (masterplan, etc.) Project Ondersteuning voor onderwijskennis.nl [collapsibles] [collapse title=”Bijeenkomsten seizoen 2022-2023″] donderdag 15 september 2022, 13.00 – 16.00 uur (o.z. presentatie) woensdag 2 november 2022, 10.00 – 13.00 uur donderdag…
ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2022-2023
Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…
ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2022
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 8 februari 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2022)
Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het maart-nummer (2022) verschenen: Spitz, L. (2022). Reken-wiskundeonderwijs op Nederlandse basisscholen ten tijde van de vanwege covid-19 ingestelde lockdown. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 45-60. Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022)….
Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023
Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Planning 2023 PO VO OnderzoekersEngelstalig 9 mei 2023 Gerrit Roorda: Problem Solving 12 juni 2023 Jos Tolboom/Paul Drijvers: Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles…
Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht
Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…
ELWIeR onderzoeksgroep – 23 maart 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 17 mei 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
ELWIeR onderzoeksgroep – 29 juni 2023
De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…
Future of Education and Skills – OECD 2030
The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…
Raamwerk docent basisvaardigheden
Raamwerk docent basisvaardigheden, 2016 Den Hollander, I., De Hoo, M., Halewijn, E., Wildeboer, M., Jonker, V. and Wijers, M. (PDF) (pp. 34). Den Bosch/Amsterdam: Cinop, ITTA, UU. Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) basisvaardigheden geven. Opleidingen en…
Panama Conferentie 2018 – Rekenen een hele kunst
34e Panama Conferentie, 2017 Thema: Rekenen een hele kunst Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2018-rekenen-hele-kunst Panama Conferentie
Panama Conferentie 2017 – Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs
34e Panama Conferentie, 2017 Thema: Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2017-goed-en-fout-in-het-reken-wiskundeonderwijs Panama Conferentie
Panama Conferentie 2016 – Rekenen-wiskunde over( )denken
33e Panama Conferentie, 2016 Thema: Rekenen-wiskunde over( )denken Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2016-rekenen-wiskunde-over-denken Panama Conferentie
Panama Conferentie 2015 – Rekenen-wiskunde in perspectief
33e Panama Conferentie, 2015 Thema: Rekenen-wiskunde in perspectief Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2015-rekenen-wiskunde-in-perspectief Panama Conferentie
Panama Conferentie 2014 – Rekenen wiskunde XL
32e Panama Conferentie, 2014 Thema: Rekenen wiskunde XL Coördinatie: Marc van Zanten Verwijzingen panamaconferentie.sites.uu.nl/conferentiearchief/2014-rekenen-wiskunde-xl Panama Conferentie
Panama Conferentie 40 – juni 2022
De 40e Panama-conferentie vond plaats op 30 juni en 1 juli 2022. Thema: 40 x Panama: verleden, heden en toekomst Programmaboek Panama-conferentie 2022 panamaconferentie.sites.uu.nl Overzicht van Panama conferenties