volwasseneneducatie
LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden
Project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (LLO = leven lang ontwikkelen), directie MBO, OCW. Financiering vanuit o.a. groeifonds, ronde 2. Samenvatting Laagopgeleide en laaggeletterde inwoners maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die er zijn om een (betere) plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierdoor blijft deze groep achterlopen bij de sociale en economische ontwikkelingen, loopt…
Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda
Lees meer en inschrijven Op 5 juni (’s middags) lanceert het Expertisepunt Basisvaardigheden de nieuwe onderzoeksagenda 2023 op een bijeenkomst in Utrecht. Externe partijen kunnen een onderzoeksaanvraag indienen voor de thema’s die daarin worden geagendeerd. Lees meer en inschrijven
Rekentrein – deelnemers gezocht
RekenTrein is een project om gecijferdheid te versterken bij ouder en (jonge) kind gezamenlijk. Oproep Gezocht: basisscholen, bibliotheken of gemeenten die gecijferdheid van kind en ouders thuis willen versterken Flyer Rekentrein Doelstelling Is een aanpak zoals die van de succesvolle VoorleesExpress, gericht op het versterken van taalvaardigheid van ouder en kind, ook denkbaar op het…
Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden
In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…
Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering
In het artikel Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering van Thomas Bersee wordt duidelijk gemaakt dat het nog geen sinecure is om ‘kwestbare’ volwassenen effectief te steunen. In genoemd artikel, te vinden op Volwassenen leren laat Thomas Bersee, zelfstandig adviseur ve, zien hoe het woord kwetsbaar aan belang heeft ingeboet, in die zin dat…
Gecijferdheid als basisvaardigheid
Website Gecijferdheid telt mee Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Bewustwording, materiaalontwikkeling, onderzoek, conferentie Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie van gecijferdheid ondergesneeuwd in een veelheid aan activiteiten rond geletterdheid, waardoor relevante ontwikkelingskansen voor volwassenen…
Raamwerk docent basisvaardigheden
Raamwerk docent basisvaardigheden, 2016 Den Hollander, I., De Hoo, M., Halewijn, E., Wildeboer, M., Jonker, V. and Wijers, M. (PDF) (pp. 34). Den Bosch/Amsterdam: Cinop, ITTA, UU. Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) basisvaardigheden geven. Opleidingen en…
Gecijferdheid telt mee!
Gecijferdheid telt mee: website gecijferdheidteltmee Jaarlijkse conferentie (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt In 2022 is een project uitgevoerd waarin men…
Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden
Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…
Opleidingsmodules docent basisvaardigheden
De Modules Basisvaardigheden vormen een structureel aanbod voor docenten voor de basisvaardigheden; rekenen, NT1 en digitale vaardigheden. fi.uu.nl/nl/modulesbasisvaardigheden Met deze modules kunnen docentenopleiders een scholingsaanbod kunnen doen aan docenten. De Modules Basisvaardigheden zijn een uitwerking van het Raamwerk Docent Basisvaardigheden. In dit raamwerk zijn de bouwstenen en hun indicatoren beschreven van de functie docent basisvaardigheden….
Laaggeletterdheid
Het is gemeengoed geworden om (laag)gecijferdheid ‘onder te brengen’ bij (laag)geletterdheid, en zo een conglomeraat van basisvaardigheden te beschrijven (taal, rekenen, digitale vaardigheden). De drie genoemde basisvaardigheden hebben onderling overlap en in veel situaties in het dagelijkse leven zal ook vaak een beroep worden gedaan op een combinatie van deze vaardigheden. Het versterken van de…
Common European Numeracy Framework
Erasmus+ project Website Het ontwerpen van een gemeenschappelijk Europees kader voor gecijferdheid (Common European Numeracy Framework) voor docenten, aanbieders van gecijferdheidscursussen, beleidsmakers en politiek verantwoordelijken. En het ontwikkelen van nascholingsmodules voor docenten die volwassenen rekenen en gecijferdheid geven. Relevantie algemeen Laaggecijferdheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan 1 miljoen Nederlanders wordt in hun functioneren…
Realistisch reken-wiskunde onderwijs
Binnen het vakgebied rekenen en wiskunde bestaat sinds 1990 de vernieuwing ‘realistisch rekenen’, waarbij de nadruk ligt op inzicht en niet op het inoefenen van rekenregels en rekenprocedures. Dit betekent dat er meer tijd wordt ingeruimd voor begripsvorming, zonder het inoefenen te veronachtzamen. Idealiter ontdekken de kinderen de rekenregels zelf, met begeleidende steun van de…
PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie
PIAAC Programme for the International Assessment of Adult Competencies. Resultaten 2013 Het internationale onderzoek PIAAC dat in 2011-2012 is uitgevoerd. Het onderzoek naar vaardigheden voor volwassenen was (in 2004) ontworpen om meer inzicht te bieden in de beschikbaarheid van enkele van deze belangrijke vaardigheden in de maatschappij en hoe ze zowel thuis als op het…