Voortgezet onderwijs
Diagnostische vragen – ontdek misvattingen
Oproep vanuit de NVvW (mei 2023) in het kader van het project diagnostischevragen.nl Met een diagnostische vraag kun je een misvatting bij leerlingen snel zichtbaar maken. Als de leerling of docent er vervolgens een actie aan verbindt, is het een manier om makkelijk formatief te handelen. Door vele jaren ervaring ontstaat er bij docenten bruikbare…
Vacature – PhD technologies for AI in education
Join our research effort with a four-year PhD position on AI in Education in the context of the Dutch National Lab on AI in Education (NOLAI).
Symposium Een bonte verzameling
Een bonte verzameling Symposium 29 van de werkgroep Geschiedenis Lees meer en inschrijven De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier inspirerende sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 23 september is het zover. Een Bonte verzameling, het 29e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in Vergadercentrum Domstad in Utrecht….
Masterplan basisvaardigheden – voorjaar 2023
Masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs: doelen en voortgang Brief OCW 16-5-2023 Masterplan Veel ambities (soms misschien iets te veel ‘no child left behind’…) Het gaat om vier deelgebieden: taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden. Pijlers masterplan Duidelijke opdracht aan het funderend onderwijs Basisblik, door monitoring en onderzoek Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede…
Conferentie Citizenship Education, Brussel
The 8th annual conference on Citizenship Education will be held in Brussels on 8 and 9 June. Keynote op donderdag 8 juni Keynote speech by Prof. Dr. Ellen Claes – Thursday 17:00-18:00 Prof. Dr. Ellen Claes is a member of the center for political sciences at KU Leuven and is specialized in citizenship education and…
ELWIeR-Ecent Conferentie 12 mei 2023, een verslag
ELWIeR/Ecent Conferentie Op 12 mei 2023 kwamen 40 opleiders (pabo, 2e en 1e graads) bij elkaar in Leiden, Naturalis, rond het thema ‘vakvernieuwingen en de rol van de bèta-lerarenopleider’. Zie verslag
Vacature – docent wiskunde syllabus commissie vmbo
Meer info Werk je in het voortgezet onderwijs en wil je meewerken aan de syllabus wiskunde vmbo? Dat kan! Het College voor Toetsen en Examens is voor het cluster exacte vakken per 1 augustus 2023 op zoek naar drie docenten wiskunde vmbo voor de syllabuscommissie wiskunde vmbo met als opdracht de ontwikkeling van syllabi voor…
SLO zoekt vakexperts voor mens en natuur
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ Actualisatie kerndoelen Voor het team mens en natuur zoekt de SLO 5 leraren po, 6 leraren vo en 5 vakexperts. Aanmelden tot 26 mei
Cognitive load en de klas
mathematics education seminar : Anne Jonker, Universiteit Leiden Development of an instrument measuring different types of cognitive load while conducting a peer discussion. 8 juni 2023, 15:30 – 17:00. Teams online Link Abstract An internationally recognised problem is that many students forget a substantial part of the learned material only a few weeks after the…
Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)? Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen verder te gaan dan uit het hoofd leren…
Conferentie computational thinking
Conferentie 16 juni 2023, van 10 tot 16 uur, inclusief lunch, gevolgd door een borrel. De locatie is Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht, en de voertaal is Nederlands en (deels) Engels. Meer info Wij nodigen u van harte uit voor een conferentie over computational thinking, een essentiële vaardigheid voor leerlingen van de 21e eeuw….
Werkplan samen voor het beste onderwijs
Anno 2023 staat (de kwaliteit van) het onderwijs onder druk, en de overheid (OCW) zoekt naar een antwoord vanuit het collectief van overheidsmaatregelen en de werkvloer. Men schreef 13 december 2022 een brief over een en ander, met daaraan gehecht een Werkplan ‘samen voor het beste onderwijs’. Zie ook de OCW oplegger lerarentekort (12-12-2022). Er…
Afscheid Imaginary-tentoonstelling-reeks in Brugge
Het afscheid van de tentoonstelling Imaginary wordt gevierd met een vrolijk wiskunde-festival op 17 september. Bijdragen voor dit festival gevraagd ! . Na een reis door Nederland en Vlaanderen, de wiskunde gevisualiseerd heeft voor het brede publiek, met bekende maar ook verrassende toepassingen (https://www.imaginarymaths.be/). We sluiten dit succesvolle initiatief af met een wiskundefestival op de…
Nationale Wiskunde Dagen 2024
30ste NWD, 5 en 6 april 2024 uu.nl/nationale-wiskunde-dagen De dertigste!
Wiskunde A-lympiade 2024
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date voor 2023 10 november !
Vakantiecursus wiskunde 25 augustus 2023
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…
Onderbouw Wiskunde Dag 2024
7 februari 2024 Onderbouw Wiskunde Dag Save the date Verwijzingen Onderbouw Wiskunde Dag (vo) Wiskunde in Teams Eerdere opdrachten OWD
Wiskunde B dag 2023
De Wiskunde B-dag is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde B in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Save the date: 10 november 2023 Lees meer
WND-Conferentie 2024
De 58e WND-conferentie zal worden gehouden op 13 en 14 december 2024. save the date WND conferentie
Onderwijs meets Onderzoek 2023
Wat kunnen wiskundeonderwijs en onderwijsonderzoek voor elkaar betekenen? Conferentie 29 september 2023 Save the date 29 september 2023 https://www.nvvw.nl/onderwijs-meets-onderzoek/
WND-Conferentie 2023
De 57e WND-conferentie zal worden gehouden op 15 en 16 december 2023. save the date WND conferentie
Grafiekpolitie ziet foutje bij CBS grafiek
Om het online gedrag van ouderen weer te geven gebruikt het CBS in plaats van een staafdiagram een weergave in de vorm van concentrische cirkels. Dat oogt speels en decoratief, maar de grafiek verliest aan duidelijkheid: de lengte van de staven staat namelijk niet meer in verhouding tot de waarde die zij weergeven. Sanne Willems,…
Vacature duurzaamheidseducatie TU-Eindhoven
Hoe kunnen docenten en hun leerlingen aan de slag met duurzaamheidsprojecten gekoppeld aan echte vragen uit de omgeving van de school? Ben jij gemotiveerd om als promovendus uit te zoeken hoe dat kan? Lees meer
Niet periodieke vlakverdeling ontdekt met één tegel
Wiskundigen zijn al tientallen jaren gefascineerd door aperiodieke betegeling: het in elkaar passen van vormen om oneindige patronen te maken die zich nooit herhalen. Nu blijkt dat je zo’n niet-herhalend tegelpatroon met één enkele vorm kunt maken. Je kunt vlakverdelingen maken met vierkanten, gelijkzijdige driehoeken en regelmatige zeshoeken. In 1974 introduceerde Roger Penrose een vlakverdeling…
Vakantiecursus wiskunde – 1 september 2023
Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2023 – ‘Priemgetallen’ Antwerpen (Universiteit Antwerpen), vrij 25 en za 26 augustus. Amsterdam (CWI), vrij 1 en za 2 september. Hoofddocent: Frits Beukers. Gastdocenten: Benne de Weger en Roland van der Veen. U kunt zich opgeven middels het aanmeldformulier op platformwiskunde.nl/vakantiecursus. Hier kunt u ook de flyer downloaden met alle inhoudelijke…
Toepassingen van wiskunde in het klaslokaal – naast video’s nu ook lesmateriaal beschikbaar!
Succesformules in Beeld Er zijn ontzettend veel interessante verhalen over de toepassingen van wiskunde in het bedrijfsleven en de maatschappij. Maar hoe krijg je die levendig in het klaslokaal? Eerder publiceerde PWN al zes video’s (voor vmbo, havo en vwo) die aansluiten bij de examenprogramma’s. Deze video’s zijn opgenomen bij KLM, HEMA, ING, Eneco, Kompas…
Hoe leer je leerlingen onderzoeken? Eureka!
Wientjes, H. and Veenhoven, J. (2022). Eureka! Didactiek voor het leren onderzoeken in vwo én havo. Utrecht: Onderwijsadvies & Training, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. uu.nl/eureka Dit boek geeft docenten handvatten om binnen het eigen vak leerlingen de beginselen van ‘onderzoek doen’ bij te brengen. Versie 2022 In 2023 verscheen een compleet herziene editie van…
Conferentie I&I – Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak
i&i voorjaarsconferentie 13 april 2023. Digitale geletterdheid in je eigen les, in je eigen vak. Deze conferentie is bedoeld voor docenten in het PO en in de onderbouw VO die Digitale geletterdheid op hun school en in hun les willen vormgeven – en zich afvragen hoe ze daarmee hun vak aantrekkelijker kunnen maken. Als vakvereniging…
Toetsen getoetst: kijken naar de CE’s van wiskunde en natuurkunde
Toetsen getoetst Poging tot trendonderzoek door McKinsey (Loek Zonnenberg en Paul Rutten), februari 2023 Rapport bij McKinsey Samenvatting Zonnenberg en Rutten vatten hun bevindingen als volgt samen: Men zegt dus dat de examenresultaten CE (wis, na) over een langere periode een tendens omhoog hebben (hogere cijfers), terwijl Pisa een tendens omlaag laat zien (NL daalt…
Inner development goals
innerdevelopmentgoals.org probeert een vertaalslag te maken van de grote ‘Sustainable Development Goals’ (SDG, zie o.a. Duurzaamheidseducatie), naar de The Inner Development Goals (IDGs) Van de website: In 2015, the Sustainable Development Goals gave us a comprehensive plan for a sustainable world by 2030. The 17 goals cover a wide range of issues that involve people…
Mediawijsheid
Informatievaardigheden zijn de vaardigheden die nodig zijn om op een efficiënte manier informatie te zoeken, te selecteren en op een kritische en ethische wijze te gebruiken. Andere termen: informatievaardigheden, media literacy In de wiskunde-didactiek wordt nog wel eens aandacht besteed aan het fenomeen ‘lieggrafieken’: representatie van gegevens d.m.v. grafieken die de lezer op het verkeerde…
15 jaar nlt in de school. Onderzoek naar de stand van zaken rondom het vak nlt
In 2007 is het keuzevak Natuur, Leven & Technologie geïntroduceerd in de bovenbouw h/v. 15 jaar later is het tijd voor een onderzoekje. Onderzoeksvragen Hoe hebben scholen het NLT onderwijs georganiseerd? Wordt NLT zo gegeven als bedoeld was? Draagt NLT bij aan de instroom in bèta vervolgstudies? Onderzoeksgroep 60 docenten, 15 toa’s en 14 coördinatoren…
TTP wiskunde
Teaching Through Problem-solving Wiskunde onderwijzen door problem solving ttpwiskunde.nl Project van NHL-Stenden en RUG Webinar 2023 Een webinar door Gerrit Roorda, RUG Achtergrond In Nederland hebben veel reken- en wiskundelessen een structuur waarin volgens het directe instructiemodel nieuwe wiskundige concepten en procedures worden uitgelegd en vervolgens geoefend en toegepast. Deze aanpak heeft een stevige onderbouwing…
Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles, een webinar
Een webinar uit de reeks wiskunde voor morgen. Jos Tolboom/Paul Drijvers 12 juni 2023, 19:30-21:00 Mogelijkheid tot inschrijving volgt binnenkort Algebra en algoritme, computationeel denken in de wiskundeles. O.a. zullen ervaringen centraal staan uit een NRO project 2019-2022: Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula. Op de ELWIeR-achtergrond-pagina over Computational thinking zijn…
Problem solving, een webinar
Webinar Gerrit Roorda 9 mei 2023 Inschrijven (Website NVvW) Vanuit het project TTP wiskunde zullen ervaringen gedeeld worden over hoe ‘probleemoplossen’ een sterkere component kan worden in wiskundelessen. Zie ook de algemene pagina over Probleemoplossen Spreker Gerrit Roorda, Universiteit Groningen Organisatie Dit webinar is tot stand gekomen als één van de Meet-up’s van de NVvW…
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken
Werken aan basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken NVvW en Platform Rekenbewust vakonderwijs organiseren op 15 juni 2023, samen met de Vecon en NVON, een conferentie voor docenten van onderbouw vmbo en havo/vwo over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. Inschrijven (website nvvw). Praktisch Tijd: 15:00 – 19:30 (inclusief een maaltijd) Locatie: Domstad, Utrecht (Koningsbergerstraat 9,…
Curriculumontwikkelaar mens & natuur gezocht (vacature)
Curriculumontwikkelaar mens & natuur (biologie en/of natuurkunde) vo (24-32 uur) Ben jij een vakexpert mens & natuur met zicht op het vmbo-curriculum die met een team van experts een bijdrage wil leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de…
Bèta Challenge
betachallenge.nl Bij Bèta Challenge gaan leerlingen via levensechte opdrachten gerelateerd aan technologie aan de slag met oriëntatie op opleidingen en beroepen en de ontwikkeling van hun arbeidsmarktidentiteit. Het Bèta Challenge programma richt zich op de praktisch ingestelde leerling in het huidige mavo (GL/TL) en havo-segment. Van de website: “OCW heeft het Bèta Challenge programma als…
Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbolen
Giraf uitgave nr. 3 Reken maar – Een doeboek met stokjes, muntjes en symbolen vmbo en onderbouw havo/vwo. Auteurs: Marijke Hassefras-Zuidbroek, Jeanine Daems, Peter Lanser Bestellen: Epsilon Uitgaven Waarschijnlijk weten uw leerlingen al dat de rekenmachine vroeger nog niet bestond en hebben ze vast ook wel eens een telraam gezien. Maar weten zij dat je…
Snel formatief handelen met diagnostische vragen
Project in het kader van impuls open leermiddelen (groeifonds-subsidie) 2023-2024, met ambitie voor vervolg. In dit project wil de NVON in samenwerking met de NVvW, docenten, scholen, lerarenopleidingen en onderzoekers werken aan twee onderdelen: een kennisbank met veelvoorkomende misvattingen en een set van goede diagnostische vragen die per schoolvak en per onderwerp binnen het schoolvak…
Vakinzichtkaart biologie
Hebben jouw leerlingen behoefte aan inzicht in en overzicht van het vak biologie? Dat ontdekken zij met de vakinzichtkaart. Hiermee krijgen leerlingen inzicht in de bij biologie horende vragen, concepten en systemen. De kaart bestaat uit vier draaiende schijven. Met de binnenste drie ringen maak je vragen: Wat is … Wat is er nodig voor…
Onderbouw Wiskunde Dag 2023
15 februari 2023 – Scoren! Een Onderbouw Wiskunde Dag waarin rekenspelletjes en het maken van een scoringsformulier centraal staan. Opdracht Gedurende de dag zijn leerlingen in teams van 3 of 4 leerlingen met allemaal verschillende rekenspellen in de wiskundeles aan de slag. Niet alleen om ze te spelen, maar met name om ze te kunnen…
Nationale Wiskunde Dagen 2023
29e NWD, 14 en 15 april 2023 Opnieuw een wervelende tweedaagse, waarbij enkele honderden docenten wiskunde elkaar treffen rond allerlei wiskunde-thema’s. Plenaire sprekers: Marcus Du Sautoy (Oxford, populariseren), James Grime (Cambridge, known for Numberphile en The singingbanana) en Margot Gerritsen (Standford, toegepaste wiskunde & vz WIDS, Women In Data Science). Een markt, vele workshops en…
Wiskundeangst, rekenangst
Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…
Actualisatie examenprogramma’s en kerndoelen: hoe te ordenen en af te stemmen?
Na curriculum.nu gingen we dingen anders doen, want toen was de afstemming tussen alle betrokkenen niet goed geregeld, frustratie alom. Een wijze les. Dus nu hebben we veel inspraak en afstemming, dat stemt hoopvol. In januari 2023 wordt de eerste adviesronde uitgevoerd, het gaat over de eerste (concept) producten: Karakteristiek van het vak, en raamwerk…
Diagnostisch rekengesprek
Het heeft zin om af en toe naast een student/leerling te gaan zitten en vragen te stellen over een actueel vraagstuk, of meer in het algemeen over ‘aanpakgedrag’, e.d. Stel open vragen en vraag door Observeer Luister aandachtig Vat samen Wees positief (ga uit van wat al wel lukt) Koppel goed terug, zodat er gezamenlijkheid…
Landen vergelijken
Nederland doet mee met internationaal vergelijkend onderzoek als het gaat om vaardigheden in het gebied van STEM, o.a.: TIMSS Pisa vergelijkend onderzoek PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie Wat zeggen deze studies nu precies? De studies die verschijnen waarin landen vergeleken worden proberen zo genuanceerd mogelijk te laten zien of er een trend is vast te…
Een inspirerend 2023 gewenst!
Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent. Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die…
Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen
De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…
Nieuwscheckers
Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door de…
Journal of Research in STEM Education
www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…
Doorstroomtoets
Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Informatiebijeenkomsten doorstroomtoets Begin 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. Zodra deze…
SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…
STEM22
Samenwerking van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….
Keuzethema’s informatica
Lesmateriaal voor de 12 keuzedomeinen uit het examenprogramma informatica havo en vwo keuzethemas.nl Onderwerpen Modelleren; User Experience; Physical Computing; Games maken en ervaren; Databases; Internet of Things; Functioneel Programmeren; Algoritmiek; Security; Usability; User Experience Gaming; Maatschappelijke en individuele invloed van informatica keuzethemas.nl wordt ondersteund door de SLO
OCW zet koers wat betreft basisvaardigheden -> Zorg
Brief OCW november 2022 Voortgang masterplan basisvaardigheden funderend onderwijss De pijlers van het masterplan basisvaardigheden worden in deze brief verder toegelicht en van beleid voorzien: a) Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren b) Breder gebruik bewezen aanpakken c) Aansluiting school en omgeving: versterken van taalomgeving d) Basisblik, door monitoring en onderzoek, inclusief scherper…
Techniekbranches slaan handen ineen om 60.000 vacatures te vervullen
Aanvalsplan Techniek 2022 Wederom is het nodig om hier een ‘alarm-klok’ te laten horen. Het Aanvalsplan Techniek is gebaseerd op drie belangrijke uitgangspunten: Meer mensen laten kiezen en behouden voor de techniek Er moeten weer meer mensen kiezen en behouden blijven voor de techniek. Ambitie is de instroom te verdubbelen en de uitstroom tot een…
VMBO wiskunde
Dossier vmbo en de positie/rol van wiskunde/rekenen Van januari 2020 tot november 2022 werkte een commissie aan een voorstel voor nieuwe examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo, met als aanleiding: Het huidige wiskunde-programma is verouderd De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn in 2016 geactualiseerd en vereenvoudigd. De positie van rekenen in het vmbo kent een…
Nieuwe examen informatica – vragenlijst voor docenten
Vraag aan docenten informatica nl.research.net/r/monitor-Informatica-2022 november 2022 Vraag van Nataša Grgurina (RUG) en Jos Tolboom (SLO) Beste docent informatica, Deze vragenlijst gaat over hoe je aankijkt tegen het nieuwe examenprogramma informatica, dat 1 augustus 2019 is ingevoerd in havo 4 en vwo 4. We stellen ook vragen over jouw onderwijspraktijk. Het invullen van de vragenlijst…
Studentinzet op School
Een landelijk platform van initiatieven die studenten uit het hoger onderwijs inzetten in het voortgezet onderwijs. studentinzetopschool.nl/ StudentinzetopSchool maakt studenten enthousiast voor een baan in het onderwijs StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die studenten inzetten in het voortgezet onderwijs. De studenten worden geselecteerd, getraind en begeleid vanuit de lerarenopleidingen. Alle initiatieven…
Bèta Tournament
Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen vmbo een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. beta-tournament.nl/ Het Beta-Tournament is er primair op gericht om leerlingen een onvergetelijke ervaring te laten beleven met een vakoverstijgende praktische opdracht. Echter vinden wij het als organisatie ook belangrijk dat er veel docenten aanwezig…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Met welke mindset werk jij in het onderwijs?
Een mindset zorgt er voor dat je een bepaalde manier van denken krijgt (en houdt). Daarin kunnen grote verschillen zitten, waardoor mensen zich anders gaan gedragen. Carol Dweck, een van de onderzoekers van het idee ‘mindset’ Het idee is dat een deel van de bevolking (impliciet) gelooft dat hun succes en talenten gebaseerd zijn op…
KWG wintersymposium – Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie Wintersymposium 2023 Het jaarlijkse evenement voor wiskundeleraren en andere wiskunde-enthousiastelingen. Dit jaar: de wiskunde achter kunstmatige intelligentie. Zaterdag, 14 januari 2023, Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (Domplein) Tijd: 10.30 – 16.00 uur Voordrachten: Prof. Dr. Max Welling (Universiteit van Amsterdam, Microsof Research) over kunstmatige intelligentie voor COVID tracking Prof. Dr. Bart Verheij (Rijksuniversiteit…
Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…
Atomic, reusable feedback – een online seminar
Webinar door Filip Moons, Antwerpen University Donderdag 10 november 2022, 15:30-17:00, online (engelstalig) Atomic, reusable feedback: a semi-automated solution for assessing handwritten mathematics tasks? This research project investigates how we can give feedback to handwritten math assignments more efficiently. After all, handwritten tasks remain important to train higher-order thinking skills and genuine problem-solving. Feedback on…
Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde
Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….
Plan Bèta – Bèta-onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Plan Bèta (2022) biedt praktische handvatten aan bètadocenten en schoolleiders om focus en tempo aan te brengen in de ontwikkeling naar duurzame bètavakken binnen een duurzame school. Info (en bestellen) bij NVON Abstract Klimaatverandering, verdwijnen van biodiversiteit, toenemende vervuiling, uitputting van natuurlijke bronnen….de mondiale samenleving worstelt met een veelvoud aan crisissen, die elkaar ook nog…
Interview met Andrea van Bruggen – van der Lugt
Interview Andrea van Bruggen – van der Lugt Datum 10-10-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je scheikundedocent geworden? Waarom ben je ook opleider aan de Universiteit Utrecht geworden? Hoe ziet jouw werkweek er uit? En zo maakt de combinatie met opleiden het vak als scheikundedocent een wereldvak! In het…
Call voor PostDoc-VO
De call voor PostDoc-VO 2023 staat online: www.nro.nl/calls/postdoc-vo-2022. Deze call is bedoeld voor gepromoveerde bèta- en/ of techniekdocenten (biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde, techniek en/of wiskunde) op een MBO- of VO-school die postdoc onderzoek binnen het bèta-domein op school willen doen. Dit toegepast wetenschappelijk onderzoek is (vak)didactisch van aard en beoogt bij te dragen aan de…
MathCityMap
Wiskunde ontdekken in jouw stad en omgeving mathcitymap.eu MathCityMap (MCM) wil leerkrachten, leerlingen en individuen van elke leeftijd de kans geven om hun omgeving in een nieuw wiskundig perspectief te ervaren. Vooralsnog wordt wiskunde vaak gezien als iets abstracts, iets dat alleen in schoolboeken te vinden is. Daarbij vergeten we dat alles in het bereik…
De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs
Titel De toekomst van artificiële intelligentie in het onderwijs | VO-praat met Inge Molenaar Bron VO raad – VO Academie – Inge Molenaar Datum 14-9-2021 De VO-academie is gestart met een nieuwe video-reeks: VO-praat. In video’s van maximaal tien minuten vertellen bevlogen sprekers hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Structureel geld voor Sterk Techniek Onderwijs
Op 7 juli 2022 verstuurde Dennis Wiersma, de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, een brief naar de penvoerders van de STO-regio’s. Met deze brief geeft hij voor de komende periode richting op twee punten: voortzetting van het programma vanaf 2024 en verlaging van het totaal percentage cofinanciering. Hij blijft inzetten op regionale samenwerking in…
IBL (en wiskunde) in China en Nederland
Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…
Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs
Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…
Prepared to Act for a Sustainable Future?
Wanda Sass Prepared to Act for a Sustainable Future? Proefschrift over Duurzaamheidseducatie, Universiteit van Antwerpen, 2022 De vijf studies in deze dissertatie willen bijdragen aan het voortschrijdende inzicht in wat actiecompetentie nu precies is en of een bepaalde onderwijsaanpak beloftevol kan zijn om jong adolescenten te ondersteunen in hun ontwikkeling tot actiecompetente burgers. Samenvatting De…
SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid
slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…
Valies, Educatie voor duurzame ontwikkeling
Het project ‘Valies’ uit Vlaanderen, België, gaat over ‘Educatie voor Duurzame Ontwikkeling’, kortweg EDO. Informatie over Valies Het gaat bij de Sustainable Development Goals (United Nations) om de grote maatschappelijke uitdagingen (zoals armoedebestrijding, gendergelijkheid of klimaatverandering). Hoe kunnen leerlingen en leraren hierin en hieraan een bijdrage leveren. De partners zijn de Universiteit Antwerpen, Katholieke Universiteit…
Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs
Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…
Imaginary tentoonstelling – Utrecht 2022 – met lezingen!
Tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde, met lezingen! 2 t/m 21 oktober 2022 imaginary-utrecht (info en inschrijven) Imaginary Utrecht 2022 De Imaginary tentoonstelling is te bezoeken tijdens de openingstijden van het Minnaertgebouw van 2 tot 21 oktober. Op zondag 2 oktober en op doordeweekse dagen zullen er begeleiders aanwezig zijn die iets kunnen vertellen over…
Effectief lesgeven in wiskunde – een ‘webinar voor morgen’
Alexander Schüler-Meyer Effectief lesgeven in wiskunde. Een ‘Webinar voor Morgen’ 13 oktober 2022, 15:30-17:00 Link naar de Google Meet Inschrijven Samenvatting Wat maakt wiskundelessen effectief en leerzaam? Een sleutelelement om een wiskundeles effectief te maken, is zo vaak mogelijk de denkwijze van de leerling te peilen. In de workshop wordt hiervoor het 3C model voorgesteld:…
Hybrid Learning Spaces
Gil, E., Mor, Y., Dimitriadis, Y. and Köppe, C. (Eds.). (2022). Hybrid Learning Spaces Springer Samenvatting Nu we de dualiteit van fysieke en virtuele leerruimten zijn gaan accepteren als een permanent kenmerk van ons onderwijslandschap, beginnen we de geldigheid ervan in twijfel te trekken. Is dit werkelijk een dichotomie, of is het een continuüm? Moet…
Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden
Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…
VO HO Netwerken Conferentie 2022
Landelijke conferentie VO-HO netwerken Datum: 3 november 2022 Tijd: van 12:30 uur tot 17:30 uur Plaats: Radboud Universiteit, Nijmegen Op donderdag 3 november 2022 organiseren de regionale VO-HO netwerken een landelijke conferentie VO-HO netwerken, met het thema ‘Professie & Loopbaan’. De vaksteunpunten vormen de basis van de regionale VO-HO netwerken. Zowel in de regionale als…
Extended reality
Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden
Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…
Onderwijskennis – themapagina’s over onderzoek
Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022-2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in groep 3-5 – PO (Marian Hickendorff…
Conferentie AI en VR december 2022
International conference on the topic of AI and VR December 12-14, 2022 (Submission deadline Oct. 1) ieee-aivr.org Papers will be reviewed and published in the IEEE digital library. IEEE AIVR is a unique event, addressing researchers and industries from all areas of AI as well as Virtual, Augmented, and Mixed Reality. It provides an international…
Kennisbanken
Project Kennisbanken Revival van de kennisbanken Biologie Natuurkunde Scheikunde Zie ook Project diagnostische vragen. Aanleiding Er is veel kennis over hoe je bèta-concepten goed aanleert en waar het mis kan gaan. Deze kennis komt vanuit wetenschappelijk onderzoek en vanuit ervaringen in de klas. Bij de voorbereiding van een les heeft een docent echter beperkt toegang…
Ontwikkelkracht
Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder druk…
Digitale didactische kennisbank scheikunde weer online
Kennisbank scheikunde Deze kennisbank scheikunde is bedoeld ter ondersteuning van zij-instromers en andere beginnende docenten uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs. Doelstellingen We zien de kennisbank als een bron van vakkennis en bijbehorende didactische aanwijzingen voor de docent, waar hij/zij naar specifieke behoefte uit kan putten. Sommige teksten zijn wellicht ook voor leerlingen geschikt,…
Interview met Thomas Wind
Interview Thomas Wind Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (4 minuten) Waarom ben je biologiedocent geworden? Hoe ziet je werk er uit bij de Universiteit Utrecht? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over…
Digitale didactische kennisbank natuurkunde weer online
Kennisbank natuurkunde Natuurkunde, didactiek, leerlingdenkbeelden en contexten. Onderdeel van het project kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2011) Deze kennisbank (uit 2011) ondersteunt stagiaires, zij-instromers en andere beginnende docenten natuurkunde binnen de sectoren VO en MBO. Ondersteuning is er vooral op het gebied van vakdidactiek. Algemene didactische theorieën zijn gebruikt op plekken waar deze vakdidactische toepassingen…
Wiskunde in Teams
Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…
Onderbouw Wiskunde Dag (vo)
De OnderbouwWiskundeDag is een competitie voor leerlingen uit 3/4 vmbo en 3 havo/vwo. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een ‘grote’ wiskundige (denk)opdracht waarin probleemoplossen centraal staat. Het gebruik van boeken en computers is toegestaan. Inhoudelijk sluiten deze opdrachten aan bij ‘denkactiviteiten’. Eerdere…
Wiskunde A-lympiade
De Wiskunde A-lympiade is een competitie voor leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo, die wiskunde A in hun pakket hebben. Onderdeel van Wiskunde in Teams Algemeen Leerlingen werken in teams van drie of vier leerlingen een dag lang aan het oplossen van een realistisch probleem als: een dienstregeling voor liften; het beveiligen van een museum; het…
Interview met Ruud Stolwijk
Interview Ruud Stolwijk Datum 17-8-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Vijf interview-vragen (7 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Hoe ziet je wrk er uit bij Cito? Met wie werk je samen? En kun je nog andere voorbeelden uit je loopbaan noemen? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van…
Interview met Jacoliene van Wijk
Interview Jacoliene van Wijk Datum 7-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut Drie interview-vragen (3 minuten) Waarom ben je wiskundedocent geworden? Waarom ben je ook onderzoeker geworden? Welk advies zou je willen geven aan toekomstige docenten? In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes…
Interview met Corine van den Boer
Interview Corine van den Boer Datum 3-7-2022 Bron Universiteit Utrecht, Freudenthal Instituut In het kader van het project Teach4Life is een verzameling video’s gemaakt waarin bèta-docenten iets vertellen over hun carrière: keuzes en uitdagingen. Verwijzingen Project Teach4Life Carrière-profielen voor bèta-docenten