Wetenschap/Techniek (PO)
De ‘beta-vakken’ in het basisonderwijs (kerndoelen natuur&techniek, maar ook elementen uit de zaakvakken als aardrijkskunde, geschiedenis, wereldorientatie, e.d.)
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 14 juni 2023 Inschrijven Hoe begeleid je scholen tot een gedragen visie op Wetenschap & Technologie (W&T)? Een visie vormt de basis voor het geven van onderwijs in W&T. Gezamenlijk tot een gedeelde visie komen, zorgt ervoor dat een team goed onderwijs geeft vanuit een gezamenlijk kader. Deze masterclass is…
Alternatieve toelatingstoets pabo
Informatie-avond alternatieve toelatingstoets pabo 17 april @18u Marnix, Utrecht Op maandagavond 17 april komt Arie Vonk ons meer duidelijkheid geven over de alternatieven voor de toelatingstoets Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek. Vonk is projectleider bij 10voordeleraar en houdt zich hiermee bezig. Wat houdt bijvoorbeeld het practicum in? Welke inhouden mag een portfolio bevatten? Hoe…
Conferentie Wetenschap & Technologie PO, Gasfabriek Deventer
Conferentie 7 juni 2023 Gasfabriek, Deventer Je kunt hier het volledige programma bekijken en jezelf aanmelden Wil je dat jouw studenten leren hoe ze Wetenschap & Technologie een nog betere plek kunnen geven op hun school? Attendeer hen dan op de conferentie Leren voor nu en later op 7 juni in de Gasfabriek in Deventer….
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie
Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 22 maart en 14 juni 2023 Inschrijven Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met het ‘bouwen’ van een visie op wetenschap & technologie in de onderwijspraktijk. Ook is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Deze…
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU
Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…
Talenten voeden – een boek en een online seminar
Walma van der Molen, J. (2022). Talenten Voeden. Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren. Online seminar Online Event Talenten Voeden 7 februari 2023 Kosten individuele deelname € 25,=. kwto.nl/aanmelding-online-event-talenten-voeden-7-februari-2023 Boek Vanaf januari 2020 is het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen, een uitgave van KWTO, online beschikbaar. Het…
Trendanalyse Wetenschap en Technologie
Publicatie in 2022 Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. Djoyoadhiningrat-Hol, K., & Klein Tank, M. Amersfoort: SLO. download pdf In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. SLO heeft in kaart gebracht wat de huidige trends zijn…
RAFT – gratis materialen voor STEaM in het engels
RAFT – Resource Area for Teaching raft.net Gratis hulpmiddelen omvatten ideeënbladen voor de klas, tips voor leerkrachten en leeractiviteiten voor thuis. In de winkel o.a. verkrijgbaar: STEAM-projectkits. Verwijzingen Free activity sheets for STEaM raft.net
Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum
Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…
Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!
Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…
Wetenschap en Technologie in de klas – handvatten
Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een praktische uitvoering. Pica. Dit boek uit 2022, van de hand van Anna Hotze, biedt handvatten om W&T-onderwijs in de klas vorm te geven. Wetenschap en Technologie Abstract Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij…
Pabodocenten-route op de NWT-conferentie
Zet 10 maart 2023 alvast in je agenda, want dan is alweer de veertiende editie van de landelijke Natuur, Wetenschap en Techniek-conferentie voor het primair onderwijs! Deze keer in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee met als thema Laat naar je kijken. Dit jaar is speciaal voor pabodocenten in álle rondes een workshop te volgen….
IBL (en wiskunde) in China en Nederland
Luang Huang, China Proefschrift 2022 Inquiry-based learning in lower-secondary mathematics education in China (Beijing) and the Netherlands Universiteit Utrecht Inquiry-based learning (IBL) emphasizes learning through experiencing and constructing. Results from this study seems to show that mathematics teachers may not have a complete understanding of IBL and the IBL cycle. Abstract Mathematics is considered to…
Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs
Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…
Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…
Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…
Grote Rekendag – les- en opleidingsmateriaal
Les- en opleidingsmateriaal op basis van de Grote Rekendag voor rekenen-wiskunde. Zie ook de algemene pagina over de Grote Rekendag De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan.
Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)
Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…
Proefschrift Sense-Reason-Act Programming
Nardi Fanchamps, TU Delft Proefschrift 2021 The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking Sense-Reason-Act (SRA) Via sensor-based informatie kan worden geanticipeerd op veranderingen in het taakdesign (vergelijking van veranderende externe condities met vooraf ingestelde waarden) waarop via een te construeren computerprogramma geanticipeerd moet worden. Dat vraagt voor hogere orde denkvaardigheden, parallel programmeren en doet…
Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs
bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…
Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo
1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…
Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs (webinar)
Speciaal voor pabodocenten vond de webinar ‘Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs’ plaats, door de auteurs van het gelijknamige boek dat in juni 2022 verschijnt. Het boek helpt leerkrachten om een eigen visie te vormen en zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. In deze webinar krijg je alvast een inkijkje! Het komt steeds vaker voor op basisscholen,…
Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht
Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…
Inclusieve vakdidactiek
Project HU, 2018-2021 inclusievevakdidactiek.nl Project over Werken aan Inclusief N&T-onderwijs (Inclusive Science Education). Het project was een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht, Innland University of Applied Sciences Hamar en University of Malmö, in samenwerking met Marnix Academie. Projectleider was Maaike Hajer (HU en MAU). Inclusive Science Education werd als project #86052 gesubsidieerd door Nordforsk en NRO.
Leerlijn techniek
leerlijntechniek.nl
Webinar ‘weten wat werkt’ (Platform Samen Onderzoeken), 1-12-2021
Meer info Tijdens het Webinar OOL (onderzoekend en ontwerpend leren) op woensdag 1 december 2021 van 15.30 tot 17.00 uur vertellen Juliette Walma van der Molen en Annemarie van Es over de werkwijze van de kennistafel en over de goede samenwerking en uitwisseling die is ontstaan tussen wetenschap en praktijk. Daarnaast nemen ze je mee…
Symposium NPO (over wetenschap & technologie)
SLO biedt ondersteuning aan scholen en leraren bij de uitvoering van het NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Op dinsdag 16 en woensdag 17 november 2021 het minisymposium NPO Doelgroep: ib’ers en leerkrachten po/sbo/so. [collapsibles] [collapse title=”Programma dinsdag 16 november”] 15:00 – 16.00 uur: Versterk met W&T de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen – Webinar NPO en…
Slotconferentie Arts loves Sciences
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…
Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht
Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…
Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift
Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…
Maakonderwijs
Definitie Maakonderwijs is leren (door te) maken. Maakonderwijs is een creatieve manier om van kinderen uitvinders te maken en stimuleert hoofd, handen en hart (definitie van makereducation.nl). Lesmateriaal Een docent van een vmbo/STO-school (Bas Götte, Utrecht) die vertelt over maakonderwijs-mogelijkheden: Samenvatting/dilemma Wie zal ‘maakonderwijs’ een ‘echte plek’ geven in bijv. basis- en/of voortgezet onderwijs? Is…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
NWT-conferentie 2021 ‘Kom In Beweging!’
Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…
Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.
Actualisatie kerndoelen
Kerndoelen uit 2006 Vanaf 2023 wordt er gewerkt aan Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen. Onderdeel C – Rekenen en wiskunde Er zijn negen kerndoelen die betrekking hebben op rekenen en wiskunde. Er wordt ruimte gelaten deze uit te werken op basis van verschillende opvattingen en leerstijlen. Uiteindelijk gaat het bij deze kerndoelen in de eerste plaats…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij
Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…
Maken
MAKEN is een project waarbij leerlingen van X11 op basisscholen lessen Innovatie & Prototyping geven. Maken Het project MAKEN (2018-2020) heeft volgens PO-leerkrachten in dit onderzoek bijgedragen aan hun gevoel van eigen kunnen. Leerkrachten hebben ervaren dat je als PO-leerkracht niet altijd zelf alles hoeft te weten en te kunnen. Kinderen kunnen zelfstandig aan de…
W&T Kompas
Schoolteams staan voor de uitdagende taak om Wetenschap en Technologie (W&T) in te bedden in hun onderwijs. Er gebeurt al veel rond W&T in scholen. Tegelijkertijd zijn deze activiteiten vaak nog geen structureel onderdeel van het curriculum. Het W&T kompas is ontwikkeld om het team van een school inzicht te geven in hoeverre W&T al…
Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin
Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…
Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)
Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…
TIMSS
Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…
Minds-On – Natuur- en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen
Minds-On Natuur en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen Zoeken naar de koppeling tussen hands-on en minds-on Om leerlingen te ondersteunen bij het maken van de koppeling tussen de experimenten en de bijbehorende concepten en denkwijzen, is een nieuw didactisch instrument ontwikkeld in de vorm van lessen met digitale interactieve diagrammen. Minds-On is een samenwerkingsverband…
Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid
Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs. De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…
Inspiratiemappen wetenschap & technologie basisonderwijs
Kleuters Middenbouw Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters (2018). Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig…
Bèta Burgerschap
Bèta Burgerschap: leerlingen/volwassenen die (kunnen) nadenken over maatschappelijk-technologische vragen. Samenvatting Scientific literacy or science literacy encompasses written, numerical, and digital literacy as they pertain to understanding science, its methodology, observations, and theories. Verwijzingen Cosmos EU-project (2021-2025) Samen werken aan Bèta Burgerschap (TechYourFuture) [collapsibles] [collapse title=”Verder lezen”] (2017). Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief…
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 21 mei 2021
Save the date! Vrijdag 21 mei 2021 wordt de volgende ECENT-ELWIeR conferentie voor lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek georganiseerd. Meer informatie! Lees meer
Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie 2020
Kom In Beweging! NIBI organiseert de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op 13 november 2020. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als je gaat bewegen en hoe zit dat met je ademhaling? Meten is weten staat voorop. Maar beweging is ook buiten je lijf van…
Wetenschap en technologie (pabo)
Wil je als pabodocent aan de slag gaan of je verder ontwikkelen op het gebied van wetenschap en technologie? Dat kan! Lees hier wat er speelt, de nieuwste ontwikkelingen en meer. ‘We zijn er nog niet’, stelt Edith Hilbink in het artikel Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie? Dit artikel…
Sprong-STEM-Utrecht
Onderdeel van Sprong-STEM. Het gaat in het door NRO/Sia ondersteunde project om bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo (met in het vo ook aandacht voor loopbaan-oriëntatie). Doelstelling Het gaat bij Sprong-STEM om het verknopen van verschillende STEM-netwerken in de regio’s Twente, Utrecht en Noord-Holland. Op basis van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda…
Sterk techniekonderwijs
Vanaf januari 2020 krijgen regio’s geld om te werken aan sterk, aantrekkelijk en innovatief techniekonderwijs, dat leerlingen goed voorbereidt op een opleiding en werk in de regio. In een regio werken vmbo-scholen, mbo-instellingen en het regionaal bedrijfsleven samen aan realisatie van de plannen. Landelijk project : OCW, SPV, PTvT, in afstemming met VNO-NCW, de Federatie…
MOST – Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities
Project H2020 – 2020-2023 In MOST onderzoeken we hoe scholen en hun directe omgeving (gezin/familie, omwonenden, bedrijven, e.d.) kunnen samenwerken aan duurzaamheid. MOST richt zich daarbij op de maatschappelijke vraagstukken afval en energie. Binnen die twee thema’s worden voor de ‘community’ relevante vragen of problemen geformuleerd en daar wordt vervolgens aan gewerkt in zogenaamde…
Lectoraat Bètadidactiek
Rutger van de Sande Fontys Hogescholen Website lectoraat en Website Onderwijsingenieurs Rutger is deskundig op het terrein van veranderingen in het bètaonderwijs en wat de gevolgen daarvan zijn voor het leren van leerlingen. Hij onderzoekt hoe docenten omgaan met die veranderingen en hoe zij ondersteund kunnen worden bij het vormgeven en evalueren van aansprekend, relevant…
PO Conferentie regio Utrecht
Jaarlijkse ontmoeting in de provincie Utrecht van leerkrachten, schoolleiders, onderzoekers, pabo-docenten en -studenten. Deze conferentie wordt jaarlijks georganiseerd door het PO Partnerschap regio Utrecht. PO Conferentie [collapsibles] [collapse title=”Versie 1 februari 2023 (thema ‘Basisvaardigheden’)”] De PO conferentie Regio Utrecht vindt plaats op woensdag 1 februari 2023 van 14.30 – 17.30 uur in Utrecht. De conferentie…
Lectoraat Wetenschap & Techniek in het onderwijs
Symen van der Zee Saxion Hogescholen Het lectoraat richt zich op het domein wetenschap en technologie, en focust met name op de integratie van W&T met taal en rekenen. Welke bedrijven en instellingen zijn er verbonden aan het lectoraat? Het lectoraat is nauw verbonden met de onderwijspraktijk, met name het basisonderwijs. Verder wordt in het…
Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie?
In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen: alle basisscholen bieden vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie aan. Wat is daarvan terecht gekomen? Moet en doet iedere basisschool het al? En wat kan de pabo hieraan bijdragen? Edith Hilbink van Jet-Net & TechNet: ‘Zo’n pact stel je om daadwerkelijk in…
Dierensmokkel. Verslag van de Grote Wetenschapsdag 2019
Aan de Grote Wetenschapsdag 2019, met als thema ‘Dierensmokkel’, namen ruim 110 basisscholen deel (materiaal voor groep 5/6 en 7/8), ongeveer 14.000 leerlingen. Daan van Uhm beantwoordt vragen van deelnemende scholen tijdens de Grote Wetenschapsdag 2019 [collapsibles] [collapse title=”Het fenomeen Grote Wetenschapsdag”] De Grote Wetenschapsdag is een ochtend waarop bovenbouwgroepen van de basisscholen kennis…
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 15 mei 2020
Save the date! 15 mei 2020, Utrecht De jaarlijkse conferentie voor alle lerarenopleiders STEM! Meer informatie! Lees meer
Symposium “Als ik later groot ben…” – 23 mei 2019
Symposium over Beroepsoriëntatie op de basisschool 23 mei 2019 – 12.00 tot 17.00 – Utrecht Waarom is het belangrijk dat jonge kinderen in aanraking komen met de wereld van werk? Hoe doe je dat op een manier die past bij de belevingswereld van het jonge kind? Hoe laten we meer kinderen in aanraking komen met…
Effecten van nascholingen Wetenschap en Techniek in het Primair Onderwijs in de regio Amsterdam
Tijdschrift voor Didactiek der van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Van Eijck, T. Van den Berg, E.Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2011 – 28(2), 3-20Download pdf In het kielzog van post-Sputnik curriculumvernieuwing in het middelbaar onderwijs in de Verenigde Staten werd ook ruim aandacht gegeven aan…
Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert op vrijdag 24 mei een conferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Met o.a. Forensic Architecture (ovb), Emer Beamer, Michiel Koelink, Michel van Dartel, Raoul Frese e.a. Datum: 24 Mei 2019 Tijd: 10.00 – 18.00 uur Locatie: Mediamatic Kosten: Deelname is…
Vacature – Expert Mens & Natuur en technologie primair onderwijs
SLO heeft als landelijk kenniscentrum leerplanontwikkeling een unieke focus: de ontwikkeling van het curriculum in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs in Nederland. We ontwikkelen samen met het onderwijsveld de doelen, kaders en instrumenten waarmee scholen hun opdracht vanuit een eigen visie kunnen vervullen. We brengen praktijk, beleid, maatschappelijke ontwikkelingen en onderzoek samen. Onze expertise…
Verduurzaming W&T in de Pabo ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’
Inspiratie-bijeenkomst dinsdag 16 april 2019 (Domstad, Utrecht, 13:30-16:30) In vervolg op het project Wetenschap & Technologie in de pabo (pabo-web 2014-2017) wordt op 16 april 2019 een inspiratiemiddag georganiseerd: een inhoudelijke bijeenkomst rondom de verankering van W&T in de pabo. Er zullen inspirerende voorbeelden gepresenteerd worden van collega’s, we gaan in op de meest recente…
Toolkit Formatief Evalueren
De opbrengsten van drie leernetwerken van SLO en VO-raad rond het thema ‘formatief evalueren’ zijn beschikbaar in een online toolkit. Daar zijn instrumenten en publicaties te vinden om in de klas, op school en in de lerarenopleiding mee aan de slag te gaan met formatief evalueren. SLO en de VO-raad hebben in 2017 leernetwerken van…
Onderzoeken en ontwerpen met 4- tot 14- jarigen
Een boek dat in de pabo lerarenopleiding niet mag ontbreken In het boek vindt u inspirerende ideeën die zich gemakkelijk laten uitvoeren in de eigen pabo-groep. Er zijn per leeftijdscategorie zowel voorbeelden van onderzoeken als van ontwerpen, inclusief maken. Daarnaast zijn er een aantal didactische intermezzo’s met praktische tips. Door het boek is zicht te…
Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie
Ben je pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? Wil je jouw studenten op een eff ectieve manier kennis en vaardigheden aanleren met betrekking tot taalgericht W&T-onderwijs? Ben je, kortom, geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van vakken? Meld je dan, samen met een collega, aan voor de cursus en het netwerk ‘Taal-gericht W&T-onderwijs: de…
Door Nieuwsgierigheid Leren
Er is in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het bevorderen van het onderwijs op het gebied van wetenschap en techniek. Het InterregV project Door Nieuwsgierigheid Leren brengt voor de leeftijdsgroep 3-12 jaar in beeld hoe leerkrachten en pedagogisch medewerkers in Gelderland, Limburg en Noord-Rijn Westfalen dat nu in hun praktijk vormgeven. De filmpjes op…
Houd je hoofd erbij. Verslag van de Grote Wetenschapsdag 2018
Aan de Grote Wetenschapsdag 2018, met als thema ‘Houd je hoofd erbij’, namen ruim 160 basisscholen deel (materiaal voor groep 5/6 en 7/8). Dat betekent dat zo’n 18.000 kinderen uit heel Nederland aan de slag gingen. In dit artikel bespreken we nut en zin van een dergelijke schoolactiviteit aan de hand van een klein onderzoekje…
Infographics
Een infographic of informatieve illustratie geeft een informatieve weergave van verschillende objecten met een combinatie van tekst en beeld. Dit kan voorkomen in de vorm van een kaart, grafiek, bord, instructieve tekening of een interactieve applicatie. Ze is bedoeld voor het overdragen van informatie, data en kennis. (Wikipedia) Een infographic kan voorkomen in de vorm…
European Journal of STEM Education
The European Journal of STEM Education (EJSTEME) is a triannual academic journal that analyses research related to STEM education. EJSTEME aims to stimulate the research about STEM education, of which the curriculum is still developing in Europe. Analysis and research is therefore needed to further extend the quality of STEM education. The main topics of…
U-Talent leerlingen van het Cals College geven les op basisschool Vroonestein
Het Cals College en basisschool Vroonestein zijn dit schooljaar een bijzondere samenwerking gestart. Vijf U-Talent Academy-leerlingen hebben les gegeven aan groep 8-leerlingen, waarbij zij zelf de leerdoelen, werkvormen en planning hebben bedacht. Dit resulteerde in een scheikundige les waarin de groep 8-leerlingen een lavalamp en slijm hebben gemaakt. Alle leerlingen en docenten waren enthousiast! …
Mobieltjes in de klas: van afleiding naar aanleiding. 3 oktober 2018
Op 3 oktober organiseren het Freudenthal Instituut en Hogeschool Windesheim een workshop door dr. Zachary Walker. Mobiele telefoons in de klas kunnen enorm afleiden. Leerlingen kijken er vaak op en zijn meer geboeid door de berichten van hun vrienden op WhatsApp en Instagram dan door de les die u zo zorgvuldig hebt voorbereid. Moeten we…
Talentenkracht
TalentenKracht was een onderzoekprogramma (2006-2015) van zeven universiteiten naar de talenten van kinderen (3-14 jaar) op het gebied van wetenschap en techniek. Een en ander was opgezet om professionals en ouders de inzichten en instrumenten te geven voor deze talentontwikkeling. Fase 1: 2006-2011; Fase 2: 2012-2015 – enkele aio-onderzoeken. Direct naar het lesmateriaal (video’s, modules,…
W&T Academie 2019
voor leerkrachten basisonderwijs (primair gericht op regio utrecht). Deze studie(mid)dag op 8-2-2019 (Utrecht) zal vooral gericht zijn op onderzoekend en ontwerpend leren en hoe leerkrachten dit zelf kunnen/hebben vormgegeven, natuurlijk in de context van wetenschap & technologie. De inschrijving gaat open na de zomer.
Onderwijsassistent
In de opleiding tot onderwijsassistent (mbo niveau 4, zie ook SBB) wordt aandacht besteed aan STEM-vaardigheden, o.a. rekenen/wiskunde en natuur/techniek. De laatste jaren (vanaf 2016) zijn diverse ROC’s extra actief om meer tijd en ruimte te creëren voor techniek binnen deze opleiding (evt. als keuzedeel), om studenten beter voor te bereiden voor ‘wetenschap en technologie’…
Terugblik ELWIeR/Ecent conferentie 2018
Op vrijdag 18 mei 2018 organiseerden ECENT en ELWIeR de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van dit jaar was: Doorlopende leerlijnen. Er kwamen ongeveer 120 mensen op af. Hermen Borst, werkzaam bij de Deltacommissaris, verzorgde de openingslezing ‘Geografie als verbindende discipline in het Deltaprogramma’. Hier werd op gereflecteerd door een viertal lerarenopleiders. Daarna werden…
Computational thinking
Computational thinking is een manier om problemen op te lossen en systemen te ontwerpen waarbij centrale concepten uit de informatica/informatiekunde een rol spelen. In de lerarenopleiding en het onderwijs zien we – anno 2023 – een toenemende belangstelling ruimte te creëren, waarbij zowel gekozen wordt voor een geïsoleerde benadering (apart leerlijntje e.d.) als voor een…
Educating the Educators – conferentie
International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Doel van de ‘Educating-the-Educators’-conferentie is een bijdrage leveren aan de ondersteuning van nascholing en initiële scholing (STEM) op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. The conference aim is to provide a platform for exchange among research and practice on successful IBL…
Maker Movement
In Nederland is anno 2018 het makeronderwijs in opkomst, waarbij het maken van artefacten met digitale middelen centraal staat. Maken is belangrijk voor de mens vanwege het lichamelijke contact met materialen. Het is daarom belangrijk dat niet alleen het virtuele aspect van techniek wordt belicht. Het maken van dingen zou zelfreflectie, zelfvertrouwen, begripsleer, onderzoeksvaardigheden en…
Lectoraat Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs
Het lectoraat richt zich op de vraag hoe wetenschap en technologie in het basisonderwijs een plek kan vinden. Wat hebben (toekomstige) leerkrachten nodig om dit goed te kunnen implementeren? Het lectoraat doet veel praktijkgericht onderzoek samen met scholen waarbij bijvoorbeeld methodieken als ontwerponderzoek en ‘lesson study’ centraal staan. [collapsibles] [collapse title=”Welke bedrijven en instellingen zijn…
Grote Wetenschapsdag
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. Elk jaar is er een ander thema. [collapsibles] [collapse title=”Versie 2021: Wat is de leukste mop van Nederland?”] Grote Wetenschapsdag 2021 – 8 woensdag 10 november [/collapse] [collapse title=”Versie 2020: Het binnenste van de aarde”] Grote…
Grote Rekendag
De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen…
Enthousiaste pabo-docent r/w gezocht voor uitproberen ‘mathematical reasoning’
In het kader van het Inclusme project (Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education) zoeken we een pabo-docent r/w die wil helpen met het uitproberen van enkele onderdelen van de module “different cultures – different approaches to reasoning and algorithms in mathematics”. Cultuur wordt hier breed geïnterpreteerd: niet alleen etniciteit, maar bijvoorbeeld ook…
Update: Wetenschappelijke doorbraken de klas in!
Hoe maak je basisschoolleerlingen enthousiast voor wetenschap? Hoe besteed je aandacht aan talentontwikkeling? En hoe stimuleer je een onderzoekende houding bij kinderen? Wetenschap toegankelijk maken voor leerlingen is een uitdaging.
Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek
Toekomstige leerkrachten leren lesgeven in N&T (ojw, wereldoriëntatie), dat is een vak apart. In het Netwerk pabo-opleiders natuur en techniek delen we nieuws, vacatures, inspiratie en alles wat we samen belangrijk vinden om ons onderwijs nog beter uit te voeren. We willen elkaar inspireren en motiveren om het beste uit onszelf en onze studenten te…
W&T basisonderwijs op 30 mei 2018: fundering van innovatie
Scholen worden uitgedaagd tot innovatie in het onderwijs met aandacht voor wetenschap en technologie. Steeds meer scholen gaan ermee aan de slag. Deze voorlopers op het gebied van innovatief onderwijs zijn vaak een inspiratie voor anderen, maar hoe weet je als voorloper of je zelf nog de juiste koers vaart? En hoe veranker je innovatie…
Herijkte kennisbases en profileringskader lerarenopleiding basisonderwijs afgerond
Donderdag 15 februari 2018 zijn de herijkte kennisbases en het profileringskader van de lerarenopleiding basisonderwijs symbolisch overhandigd aan Barbara de Kort, voorzitter van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO). “Lerarenopleiders hebben afgelopen periode met grote inzet en betrokkenheid gewerkt aan het herijken van de kennisbases. Het resultaat is een gemeenschappelijk product, dat verwijst naar een…
W&T Academie – 7 februari 2018
Kennis delen op de W&T academie 7 februari 2018 Tijdens de W&T Academie gaan leerkrachten en Pabo-studenten een middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. In de workshops en postersessies leer je meer over W&T in de klas, en hoor je van andere scholen waar je rekening mee moet houden als je op school verder wilt…
Constructionisme
Constructionism is een term die voor het eerst werd gebruikt door Seymour Papert om een benadering in het onderwijs te beschrijven waarin het leren ondersteund wordt door het construeren van fysieke objecten waar, samen met anderen, betekenis aan verleend wordt.
Wetenschap en techniek in het basisonderwijs. Hoe dan? Makkelijker gezegd dan gedaan
Anna Hotze gaat in haar lectorale rede in op de vraag waarom het implementeren van Wetenschap en Technologie op basisscholen niet altijd gemakkelijk is en wat er allemaal bij komt kijken om W&T in de klas goed vorm te geven. Ze bespreekt de bij W&T veel gebruikte didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren en laat…
Winterschool 2018 – Breng onderzoekend leren de klas in!
Kom je ook op woensdag 31 januari 2018 naar de Winterschool? De Winterschool is een leuke en leerzame professionaliseringsdag op het gebied van wetenschap en onderzoekend leren. Tijdens de Winterschool kun je lezingen en workshops volgen ter inspiratie voor W&T-onderwijs. Dus ben je leraar uit het basisonderwijs, pabo-docent of pabo-student met veel, weinig of geen…
Onderzoeken in de rekenles
Publicatie Onderzoeken in de rekenles geschikt als lesmateriaal en opleidingsmateriaal, basisonderwijs. Leerlingen zijn van nature nieuwsgierig. Deze onderzoekende houding waarbij je de wereld steeds weer bekijkt als een onbekend iets waar je van kan leren, moeten we zoveel mogelijk vasthouden en stimuleren in de klas. Een rijke context speelt daarbij een cruciale rol. Met wetenschap…
Schimmels, onderzoek in de bovenbouw van het basisonderwijs
Aan de Grote Wetenschapsdag 2017, met als thema Schimmels, namen ruim 100 basisscholen deel, met in totaal 250 basisschoolgroepen (materiaal voor groep 6, 7 en 8). Dat betekent dat zo’n 7000 kinderen uit heel Nederland (zie kaartje) aan de slag gingen. Door middel van experimenten, spellen en opdrachten werd kennisgemaakt met de wereld van schimmels….
Teaching & Learning Lab
Het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht is een plek om te experimenteren met en onderzoek te doen naar nieuwe onderwijsvormen. Het TLL is een ruimte voor onderwijsinnovatie.
Leerkrachten primair onderwijs gezocht. Een bericht van Curriculum.nu
Een bericht van Curriculum.nu. Ben je leraar of schoolleider en wil je meewerken aan de ontwikkeling van het curriculum? Curriculum.nu biedt je die mogelijkheid. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen? Komend jaar beantwoorden meer dan 100 leraren en zo’n 20 schoolleiders die vraag voor het curriculum van alle leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs….
16 mei 2012 ECENT conferentie: Leergemeenschappen
Op 16 mei 2012 organiseerde ECENT weer een conferentie voor nascholers en opleiders. Dit jaar was het thema Leergemeenschappen. Binnenkort verschijnt hier het verslag van de conferentie. [collapsibles] Wie, wat, waar en hoe Voor wie: Nascholers, opleiders en auteurs Wanneer: 16 mei 2012, 09.30-17.00 uur Waar: Princetonplein 5, op de Uithof in Utrecht Kosten: €50,-…
Kennisbasis Natuur en Techniek voor de Pabo
De Commissie Meijerink Kennisbasis Pabo heeft het rapport “Een goede basis” afgerond en op 20 februari 2012 aan de HBO-raad overhandigd. Hierin staan onder andere vakdidactische aanwijzingen. Het moet ervoor zorgen dat er op de Pabo een betere balans komt tussen brede vorming en diepgang. De kennisbases voor de verschillende vakken die met dit rapport…
W&T Academie voor het basisonderwijs
In de periode 2011-2019 organiseerde de Universiteit Utrecht de W&T Academie voor basisscholen in de regio Utrecht. Vanaf 2020 is dit opgevolgd door de PO Conferentie regio Utrecht. Leerkrachten, directeuren, pabo-studenten en onderzoekers gaan een hele middag aan de slag met wetenschap & technologie-onderwijs. Het onderliggend thema is steevast ‘onderzoekend en ontwerpend leren’. [collapsibles] [collapse…
Concept-Context onderwijs: Een model om onderwijssituaties te verbeteren
Hoe implementeer je de concept-context benadering in je PO onderwijs? Dit artikel presenteert een model waarmee lerarenopleiders op de PABO hun studenten dit kunnen leren. Onderwerp is creatief ontwerpen, waarin theorie, product en sociale context met elkaar worden verbonden. [collapsibles] Een succesvolle ontwerper combineert kennis van de sociale context en technische en natuurwetenschappelijke concepten in…