Taal
Gezocht: ouders of verzorgers van meertalig kind
Bent u of kent u ouders of verzorgers van een meertalig kind (basisschool leeftijd)? Spreekt het kind Nederlands op school en een andere taal (of talen) thuis? Het Multi-STEM project onderzoekt hoe ouders/verzorgers van meertalige kinderen taal gebruiken. Welke talen spreek je tijdens het koken, op school of tijdens het huiswerk maken? Wat zijn de…
Vacature: Student-assistent Multi-STEM
Multi-STEM zoekt student-assistent die Arabisch of Oekraïens spreekt voor opdracht van 24 uur (3 werkdagen). Je maakt een filmpje van een rekeninstructie in het Arabisch. Jouw gezicht komt niet op beeld. Taakbeschrijving: Bepalen van inhoud van de instructie. Er is al een begin gemaakt. Je redigeert de huidige opzet. Keuzes die je hierin maakt, moet…
SLO lanceert website over basisvaardigheden
SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…
Conferentie – Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen
Conferentie Taalbewuste vakleraren voor meertalige klassen Naar inclusieve didactiek in opleidingen en professionalisering do 10 november 2022 Een inspirerende dag voor docenten, lerarenopleiders en anderen die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling en verspreiding van taalgericht vakonderwijs. Abstract Taalontwikkeling is niet alleen een zaak van taaldocenten: in alle vakken leren kinderen en jongeren via taal….
Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education
Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…
Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht
Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…
Raamwerk docent basisvaardigheden
Raamwerk docent basisvaardigheden, 2016 Den Hollander, I., De Hoo, M., Halewijn, E., Wildeboer, M., Jonker, V. and Wijers, M. (PDF) (pp. 34). Den Bosch/Amsterdam: Cinop, ITTA, UU. Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) basisvaardigheden geven. Opleidingen en…
Inclusieve vakdidactiek
Project HU, 2018-2021 inclusievevakdidactiek.nl Project over Werken aan Inclusief N&T-onderwijs (Inclusive Science Education). Het project was een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht, Innland University of Applied Sciences Hamar en University of Malmö, in samenwerking met Marnix Academie. Projectleider was Maaike Hajer (HU en MAU). Inclusive Science Education werd als project #86052 gesubsidieerd door Nordforsk en NRO.
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Handboek taalgericht vakonderwijs
Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…
Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…
Ondersteuning voor anderstaligen, hoe creëer je gelijke kansen?
Een artikel, geschreven naar aanleiding van de corona-crisis 2020 Met speciale aandacht voor de situatie in de stad Utrecht. En aandacht voor de professionalisering van de betrokkenen (vrijwilligers, begeleiders van vrijwilligers). Aanleiding Om kansarme kinderen een goede start te kunnen laten maken in het basisonderwijs wordt er veel geïnvesteerd in voorschoolse educatie. Er zijn echter…
Werkconferentie: Vakonderwijs en geletterdheid
Datum: 6 december 2019 Er moet een Leesoffensief komen! Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Daarvoor bestaan veel kansen in het onderwijs Nederlands, maar juist ook binnen de andere schoolvakken. In alle leergebieden gebruik je teksten immers met een duidelijke functie: het verwerven van kennis. En lezen is er ingebed in praten…
Taalgericht W&T-onderwijs: de kracht van de combinatie
Ben je pabodocent natuur en techniek of taaldidactiek? Wil je jouw studenten op een eff ectieve manier kennis en vaardigheden aanleren met betrekking tot taalgericht W&T-onderwijs? Ben je, kortom, geïnteresseerd in de kracht van de combinatie van vakken? Meld je dan, samen met een collega, aan voor de cursus en het netwerk ‘Taal-gericht W&T-onderwijs: de…
Het opleiden van taalbewuste docenten STEM, hoe doe je dat?
Op maandag 28 mei 2018 verdedigde Gerald van Dijk zijn proefschrift ‘Het opleiden van taalbewuste docenten natuurkunde, scheikunde en techniek: een ontwerpgericht onderzoek’ in het Academiegebouw van de UU. Promotoren Harrie Eijkelhof (bètadidactiek, UU) Wilmad Kuiper (curriculumvernieuwing béta, UU/SLO) Maaike Hajer (taalwetenschappen, HU, Uni. of Malmö) Lectoraat bèta- en technologiedidactiek: Elwin Savelsbergh [collapsibles] [collapse title=”Samenvatting…
Taalgericht vakonderwijs
Taalgericht vakonderwijs staat voor een didactiek die gebruik maakt van het feit dat taal een belangrijke rol speelt bij het leren, wat er ook geleerd wordt. taalgerichtvakonderwijs.nl Zie ook het Handboek en het gerelateerde platform Rekenbewust vakonderwijs. Wat is taalgericht vakonderwijs? Taalgericht vakonderwijs is te omschrijven als contextrijk onderwijs, vol interactie en met taalsteun. De…
Miniconferentie Redeneren en formuleren bij de vakken
Op 1 december 2017 van 13.00 – 16.00 uur organiseert SLO in het Cursus en vergadercentrum Domstad te Utrecht van 13.00 – 16.00 uur een miniconferentie over Redeneren en formuleren bij de vakken. De conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de Expertisecentra voor de lerarenopleidingen Ecent, Elwier, LEMM en Leoned, het Expertisecentrum Educatie van de HKU…
Teaching & Learning Lab
Het Teaching & Learning Lab (TLL) van de Universiteit Utrecht is een plek om te experimenteren met en onderzoek te doen naar nieuwe onderwijsvormen. Het TLL is een ruimte voor onderwijsinnovatie.
LaMaVoC, Erasmus+ project voor het (v)mbo
Aandacht voor de taalrijke reken/wiskunde-aspecten van beroepstaken en burgerschapstaken van het vmbo/mbo Project-website lamavoc.nrw.de Lesmateriaal Grafieken en tabellen (ontwikkeld door NL) engels Module DOCX en PDF Praatactiviteiten (website) Nederlands Module DOCX en PDF Praat-activiteiten (website) Onder ‘Verwijzingen’ is nog lesmateriaal over grafieken/tabellen van derden terug te vinden. Percentages (ontwikkeld door DE) Nederlandstalig: DOCX en PDF…
Tijdschrift voor Didactiek der β-wetenschappen
Het Tijdschrift voor Didactiek der bètawetenschappen was een wetenschappelijke tijdschrift over de didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen van 1983 tot 2013. Op deze pagina vindt u alle publicaties (pdf)
Taalgericht vakonderwijs voor techniek
Taalzwakke leerlingen hebben bij vrijwel alle vakken een handicap. Vaak worden taalproblemen echter niet herkend als oorzaak van begripsproblemen. Het onderstaande artikel beschrijft hoe taaldidactiek en vakdidactiek techniek kunnen worden geïntegreerd
Taalontwikkelende didactiek voor binask
Taalgericht vakonderwijs is vakonderwijs waarin expliciete taaldoelen worden gesteld, dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen de benodigde taalsteun wordt geboden.
Intercultureel leren bij rekenen/wiskunde en science -> vragenlijst voor lerarenopleiders
IncluSMe is een recent gestart Europees project waaraan lerarenopleidingen uit 11 landen deelnemen. De afkorting staat voor: Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education. Eén van de uitgangspunten van dit project is de noodzaak om interculturele aspecten op te nemen in de curricula en lesmaterialen van de lerarenopleidingen en op die manier wiskunde…
ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: ‘Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding’
Op vrijdag 19 mei 2017 organiseren ECENT en ELWIeR samen de jaarlijkse conferentie voor lerarenopleiders. Het thema van de conferentie dit jaar is “Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding”. Kiezen voor samenhang is niet hetzelfde als kiezen tegen vakdisciplines. De conferentie start met een openingslezing en een ontwerp-sessie rondom de Leidse Tyrannosaurus…
Conferentie vo-mbo: Rondom Rekenen
Op 14 december 2016 organiseren de Steunpunten taal en rekenen mbo en vo een gezamenlijke rekenconferentie in congrescentrum ReeHorst in Ede. Achtergrond Op 8 juli is de agenda rekenonderwijs vo/mbo naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze rekenagenda, met als doel de motivatie voor rekenen in alle geledingen hoog te houden, is het overkoepelende thema van…
TRaP – Taal en Rekenen als Professie
TRaP-project (Taal en Rekenen als Professie) Professionalisering binnen leergemeenschappen om talige ondersteuning in interactieve reken-wiskundelessen te realiseren In dit project (2013-2015, NRO) gingen onderzoekers en leraren na hoe zij de aandacht voor de taal in de reken-wiskundeles gezamenlijk kunnen verbeteren. In het project is gewerkt met netwerken van leraren. Dit lijkt een professionaliseringsaanpak die op…