Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Informatica

12 mei 2023
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Conferentie ‘Educating the Educators’ 2023 – een verslag

Naturalis Museum, Leiden, 11 en 12 mei 2023 icse.eu/educating-the-educators International Conference on approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education Theme: ‘STEM & Open Schooling for Sustainability Education’ enkele foto’s Verslag Op 11 en 12 mei 2023 kwamen ongeveer 200 mensen bij elkaar in Leiden: docenten, lerarenopleiders, vakexperts in het gebied van STEM….

06 december 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM22

Samenwerking van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….

05 december 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Keuzethema’s informatica

Lesmateriaal voor de 12 keuzedomeinen uit het examenprogramma informatica havo en vwo keuzethemas.nl Onderwerpen Modelleren; User Experience; Physical Computing; Games maken en ervaren; Databases; Internet of Things; Functioneel Programmeren; Algoritmiek; Security; Usability; User Experience Gaming; Maatschappelijke en individuele invloed van informatica keuzethemas.nl wordt ondersteund door de SLO

14 november 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwe examen informatica – vragenlijst voor docenten

Vraag aan docenten informatica nl.research.net/r/monitor-Informatica-2022 november 2022 Vraag van Nataša Grgurina (RUG) en Jos Tolboom (SLO) Beste docent informatica, Deze vragenlijst gaat over hoe je aankijkt tegen het nieuwe examenprogramma informatica, dat 1 augustus 2019 is ingevoerd in havo 4 en vwo 4. We stellen ook vragen over jouw onderwijspraktijk. Het invullen van de vragenlijst…

30 september 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!

Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…

06 augustus 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Carrière-profielen voor bèta-docenten

Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…

17 juni 2022
Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)

Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…

16 juni 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Teach4Life

Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Internationale webpagina bij ICSE Het Platform teach4life.eu Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we…

04 juni 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Computational Thinking Education in K-12

Nieuw boek Kong, S.-C. and Abelson, H. (Eds.). (2022). Computational thinking education in K-12. Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing. A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects. Computing has become an essential part of today’s primary and secondary school curricula. In…

30 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bèta-lerarenkamer

betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

09 mei 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Proefschrift – informatica – algoritmes in context

Nijenhuis-Voogt, J. (2022). Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education (pp. 166). Nijmegen: Radboud Universiteit. Pdf bij ru.nl Bij het examenvak informatica (keuzevak bij havo en vwo) is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten…

12 april 2022
Informatica // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022

Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s. Programma De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom; De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen…

28 maart 2022
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Programmeren en augmented reality

Een les over ‘programmeren en augmented reality’ uitgeprobeerd op het Codasium, havo/vwo, wiskunde/informatica. Codasium (onderdeel van Lyceum Kralingen) Codasium wordt aangeboden aan alle leerlingen in klas 1 en vervolgens alleen aan de leerlingen die het kiezen, dus vanaf klas 2. De leerlingen krijgen per week 3 uur de tijd om bezig te zijn met programmeren….

27 maart 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent Natuurwetenschappelijke vakken – 12 april 2022

Wat zijn de uitdagingen voor de actualisatie van de examenprogramma’s in de Natuurwetenschappelijke vakken? Deze webinar gaat over de aanstaande actualisatie: de vakken staan aan de vooravond van een actualisatie van de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Naast de verschillende maatschappelijke uitdagingen voor dit traject, biedt actualisatie mooie kansen voor meer samenhang, doorlopende leerlijnen,…

01 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…

07 oktober 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica

Vacature Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica (1,0 fte) Universiteit Utrecht Meer info Als promovendus ga je werken aan het ontwikkelen en onderzoeken van een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning…

27 september 2021
Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…

08 juli 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Leerplatform Informatica – React-EU

Nederlands project met Europese ondersteuning (React-EU) Universiteit Utrecht Freudenthal Instituut en het departement Informatica Samenvatting Binnen ‘Leerplatform Informatica’ wordt gewerkt aan een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics),…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

29 maart 2021
Informatica // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature ervaren onderzoeker (0,6 fte)

Het Kenniscentrum van de Hogeschool van Amsterdam is op zoek naar een ervaren onderzoeker voor het project Denker; een onderzoeksproject dat zich richt op systeemdenken en het ontwikkelen, implementeren en evalueren van didactiek rond conceptueel modeleren in het voortgezet onderwijs. Volledige vacaturetekst.

26 maart 2021
Informatica // Voortgezet onderwijs // Kort

Co-Teach

Project co-teach.nl Co-Teach Informatica is een pilotproject waarin scholen het eindexamenvak informatica kunnen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn – ook wanneer een school (nog) geen informaticaleraar in dienst heeft. Het project is ook bedoeld voor scholen die binnenkort geen informaticaleraar meer hebben doordat deze met pensioen gaat, evenals…

01 februari 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICT en onderwijs

Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…

06 december 2019
Informatica // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

GEM – Zomerkampen voor STEM meisjes

Empower Girls to Embrace their Digital and Entrepreneurial Potential Een Europees project 2020-2022 Contact in NL: UU (FI) GEM werkt in NL samen met de u-talent.nl/girlsclub. Slogan: To bring Girls2STEM and make them Girls4STEM we need to provide STEM4Girls. Kern Ontwerpen en organiseren van (gratis) eén- a twee-weekse zomerkampen voor meisjes 13-18 jaar, in de…

31 oktober 2019
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Kort

Ecent Archief

Ecent streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van science-onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen PLON (1980-1986) Project Leerpakket Ontwikkeling Natuurkunde MENT (1982-1991) Meisjes, natuurkunde en techniek DBKna (1975-1996) Differentiatie Binnen Klassenverband (natuurkunde) Kennisbank biologie (2010) vakdidactiek: Leerlingdenkbeelden Kennisbank natuurkunde (2010) vakdidactiek: Leerlingdenkbeelden Kennisbank scheikunde (2010) vakdidactiek: Leerlingdenkbeelden Zie ook ELWIeR Archief…

16 februari 2019
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Sectorplannen OCW 2019-2024

Via drie sectorplannen (bèta, techniek en ssh/socialsciences&humanities) investeert de overheid in de periode 2019-2024 in Nederlandse universiteiten (incl. TU’s) door het uitbreiden van de onderzoekscapaciteit en het aantrekken en behouden van (nieuw) onderzoekstalent. Tevens kan met een sectorplan een aantal overkoepelende doelen worden bereikt zoals: strategische samenwerking tussen de instellingen op onderzoeksgebied onderwijs, inclusief implicaties…

01 april 2009
Informatica // Kort

Positie van het vak informatica in havo/vwo

Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen, uitgegeven door het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht in de periode 1983-2014 Zwaneveld, B. Perrenet, J. Van Diepen, N. Tijdschrift voor Didactiek van de Beta-wetenschappen 2009 – 26(1), 37-54 Download pdf The question this article poses, is: how to continue the course of informatics in the last years of secondary…

ELWIeR en Ecent als één STEM