Voortgezet onderwijs
Slotconferentie Arts loves Sciences
Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…
Wiskunde Actueel – PWN
Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2022 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13). . Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(12)….
Improving reading and comprehending mathematical expression in braille
Proefschrift Annemiek van Leendert, Universiteit Utrecht Improving reading and comprehending mathematical expression in braille De verdediging vindt plaats in een hybride vorm. Conform de richtlijnen, kunnen er momenteel 80 mensen in de Academiezaal aanwezig zijn. [collapsibles] [collapse title=”Abstract (EN)”] Improving reading and comprehending mathematical expressions in braille The main research question guiding this study is:…
Proefschrift – Introducing Special Relativity in Secondary Education
Kamphorst, F. (2021). Introducing Special Relativity in Secondary Education, Faculty of Science, Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University. De tekst van het proefschrift is nog niet online beschikbaar. Wel worden in NVOX al lesideeën n.a.v. dit proefschrift gepubliceerd (inclusief handleiding). Samenvatting Het verklaren van relativistische verschijnselen staat centraal in het leerdoel van SRT (speciale relativiteitstheorie) zoals…
Vacature – Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica
Vacature Promovendus Innovatief Leerplatform Informatica (1,0 fte) Universiteit Utrecht Meer info Als promovendus ga je werken aan het ontwikkelen en onderzoeken van een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning…
Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021
Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…
Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”
Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…
Seminar – Embodied technologies for understanding mathematics
Speaker: Anna Shvarts, Utrecht University 14-10-2021 – Time: 15:30 – 17:00 followed by drinks Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract Technological devices intensively fill our lives. We do not schedule a meeting without a calendar assistant, do not recall phone numbers of…
I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst
I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst Hoe leerlingen beter leren logisch te redeneren Intervention Study Aimed at Secondary School Students’ Development of Logical Reasoning Skills Logisch redeneren is één van de belangrijkste vaardigheden voor de ontwikkeling van kritisch denken. VWO-leerlingen leren dit beter wanneer bij het vak formele…
EU STEM Coalition
EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…
Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2021
Rekenvaardigheid in het funderend onderwijs (4-18 jaar). Hieronder een overzicht van relevante bronnen, periode 2010-2021, vooralsnog beperkt tot NL-gerelateerde auteurs (en vaak dus alleen NL-gerelateerd onderzoek). Het verdient aanbeveling bij een grondige inventarisatie om de focus te vergroten (bijv. de discussie over ‘gecijferdheid’ (numeracy), e.d.). In juni 2022 is een update uitgevoerd van deze inventarisatie…
STEM Covid lessons learned
Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…
Seminar – being visually impaired and doing mathematics
Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…
Vakoverstijgend rekenonderwijs
Project in regio Utrecht, spin-off van het Salvo!-project. Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht en de Willibrord Stichting Het rekenonderwijs in de onderbouw van het VO versterken door een vakoverstijgende aanpak. Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? Doel en opzet…
Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021
Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…
Systeemdenken, promotie Melde Gilissen
Fostering students’ systems thinking in secondary biology education Bevordering van systeemdenken bij leerlingen in het voortgezet biologieonderwijs Promotie 15 september 2021, 10:15 uur. Gilissen, M. G. R. (2021). Fostering students’ systems thinking in secondary biology education, Faculty of Science, Freudenthal Institute (pp. 320). Utrecht: Utrecht University. Zie ook het bijbehorende lesmateriaal. infographic systeemdenken (Melde Gilissen,…
Onderwijs meets Onderzoek in maart 2022 (en op 24-9 a.s. vieren we 10 jaar PWN)
Symposium 10 jaar PWN Locatie CWI – Science Park 123, Amsterdam Op 24 september 2021 wordt een symposium georganiseerd om 10 jaar Platform Wiskunde Nederland te markeren. Openingslezing Nira Chamberlain (IMA, UK): The mathematics that can stop an AI Apocalypse Casper Alberts (Univ. Groning.) – De toekomst van het statistiekonderwijs Stefaan Vaes (Leuven) – Operatoren-algebra…
Wiskunde 12-16
Het team W1216 werkte in de periode 1987-1992 aan voorstellen voor een nieuw leerplan en een nieuw examenprogramma wiskunde, met vier leerstofgebieden: algebra meetkunde rekenen informatie en modellen Lesmaterialen Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…
De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel
A. Jaspers. (2021). De paardensprong in 2voor12 is geen puzzel, maar een cirkel. PWN Alert(8). De kennisquiz 2voor12, die al heel lang op tv is, heeft tegenwoordig als vast onderdeel de paardesprongpuzzel: het deelnemersduo moet met een paardesprong zodanig door een 3×3 vierkant van letters springen, dat een Nederlands woord van acht letters ontstaat. (het…
Preparing teachers for language-responsive mathematics teaching
European Topic Conference on Language in Mathematics Education September, 7-10, 2022 in Oxford, UK Organisers Susanne Prediger Dilan Şahin-Gür Jenni Ingram
Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek
Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…
Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren).
A. Jaspers. (2021). Ranking the Stars op het EK Voetbal (Ranglijsten construeren). PWN Alert(7). Wat was het zwakste team op het EK voetbal, en is het team dat straks de cup wint echt het sterkste van allemaal? Omdat lang niet alle 24 teams tegen elkaar spelen tijdens het toernooi, blijft daar altijd discussie over mogelijk….
Leerplatform Informatica – React-EU
Nederlands project met Europese ondersteuning (React-EU) Universiteit Utrecht Freudenthal Instituut en het departement Informatica Samenvatting Binnen ‘Leerplatform Informatica’ wordt gewerkt aan een innovatief leerplatform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics),…
4e conferentie ‘Formatief evalueren’
Save the date: conferentie Formatief evalueren De vierde conferentie Formatief evalueren is op donderdag 18 november 2021. Met in elk geval op het programma lezingen van Dylan Wiliam, David Nicol en Stijn VanHoof. De lezingen en workshops gaan over de rol van leerlingen bij het leren en concrete aanpakken om de betrokkenheid van leerlingen…
Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes
De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…
Duurzaamheidseducatie
Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…
Geen week zonder algebra
Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…
Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021
Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…
Nieuw taalkader ‘De taalcompetente leraar’
Leraren hebben verschillende rollen en taken. Ze staan voor de klas, hebben contact met collega’s en ouders, en leren ook nog zelf. Bij alles wat ze doen, maken ze gebruik van taal. Van hen wordt dan ook verwacht dat zij taalvaardig zijn én dat ze bijdragen aan de taalontwikkeling van hun leerlingen. Maar wat betekent…
Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke
Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de media…
Webinar Computational Thinking in PO en VO
Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…
Boekhouden voor Songfestival-presentatoren
A. Jaspers. (2021). Boekhouden voor Songfestival-presentatoren. PWN Alert(6). Bij de vorige editie van het Songfestival, die Nederland won, hielden de presentatoren het land te lang in spanning omdat ze de puntentelling niet echt door hadden. Die presentatoren zijn nu gewaarschuwd.
Formative assessment with digital tools (Numworx)
Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…
Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021
Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…
A new formative assessment approach with digital tools
Title A new formative assessment approach with digital tools People Peter Boon Date 20-5-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Currently (2021) Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes….
Quality and impact of practice-oriented educational research
Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…
Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’
A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…
Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar
Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…
‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken
A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…
University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks
Title University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks People Angeliki Mali, University of Groningen Date 15-4-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a linear algebra course taught at universities in seven…
Vacature – Curriculumontwikkelaar biologie vo (32-40 uur)
SLO zoekt een curriculumontwikkelaar biologie vo. In deze functie heb je een inhoudelijke en coördinerende rol bij de ontwikkeling van doelen, kaders en instrumenten voor het vakgebied biologie. Je verbindt op effectieve wijze SLO aan andere organisaties en experts. Je draagt hiermee bij aan de strategische doelen en positionering van SLO. Wat ga je doen?…
Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)
Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…
Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni
Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…
Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)
De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….
Openbare les Kees Hoogland – De mathematisering van de samenleving
2 juni 2021, 15:00-17:00Een openbare les van Kees Hoogland als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals 14.45 – 16.45 uur openbare les 16.45 – 17.15 uur online gesprekstafels Online vanuit de studio op Padualaan 101, Utrecht Science Park Aanmelden
Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf
Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…
Co-Teach
Project co-teach.nl Co-Teach Informatica is een pilotproject waarin scholen het eindexamenvak informatica kunnen aanbieden door een combinatie van projectonderwijs door IT-professionals en een online leerlijn – ook wanneer een school (nog) geen informaticaleraar in dienst heeft. Het project is ook bedoeld voor scholen die binnenkort geen informaticaleraar meer hebben doordat deze met pensioen gaat, evenals…
ISDDE conference 2021
The first online international one-day conference of ISDDE will be held on Wednesday March 24th, 2021. Our exciting conference will focus on design in mathematics and science education across phases of curricula, resources, assessment, professional learning, teaching and learning with technology. We have a line-up of exciting plenaries, interviews, panel contributions and design challenge workshop…
Wat zet studenten aan tot kritisch denken bij een practicum?
Om leerlingen een practicumopdracht goed te laten uitvoeren geven we leerlingen instructies. Tegelijkertijd willen we juist dat leerlingen tijdens practica kritisch denken en problemen zelf leren oplossen. Met een beurs van het postdoc VO-project onderzocht scheikundedocent en onderzoeker Marion van Brederode twee schooljaren in 6 VWO-groepen wat leerlingen aanzet tot kritisch denken tijdens een scheikundepracticum….
Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking
Title Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking People Chris Kooloos, Radboud University Date 11-3-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In mathematical whole-class discussions, teachers can build on various student ideas and develop these ideas toward mathematical goals. This requires teachers to make sense of their students’ mathematical thinking,…
Internationale dag van de wiskunde – 14 maart
Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…
SLO zoekt een vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur)
Vakexpert bètavakken vmbo (24 – 40 uur) Wat ga je doen? Je krijgt de kans om als vakexpert samen met 136 vmboscholen, leraren, externe vmbo-experts en SLO-collega’s het praktijkgerichte programma voor vmbo-leerlingen met een gemengd of theoretisch profiel te ontwikkelen. Jullie proberen het programma uit in een praktijkpilot en stellen het bij. Lees over de…
Statistical literacy
Wat is Statistische geletterdheid? Definities en verwijzingen Nederlands Engels Statistische geletterdheid is “het vermogen om statistische resultaten waarvan wij in ons dagelijks leven getuige zijn, te begrijpen en kritisch te evalueren – gekoppeld aan het vermogen om de bijdragen te waarderen die statistisch denken kan bevorderen in openbare en particuliere, professionele en persoonlijke besluiten”. Statistical…
Handboek taalgericht vakonderwijs
Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…
ICT en onderwijs
Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…
Nationale Wiskunde Dagen 2021
27e NWD, 29 januari 2021
Social media voor geïnformeerde meningsvorming in het vmbo
De Hogeschool, C3, Universiteit Utrecht, de KNCV en de Stichting Biowetenschap en Maatschappij hebben een NWO-subsidie voor wetenschapscommunicatie ontvangen om vmbo’ers te helpen kritisch vertrouwen in de wetenschap te ontwikkelen. Leerlingen gaan leren hoe wetenschappelijke kennis in de (bio)chemie en life sciences tot stand komt, hoe ze fabels van feiten kunnen onderscheiden, en via social…
Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge
Title The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning. People Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde, University of Groningen Date 14-1-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research….
Vakdidactiek
Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….
Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie
De Utrechtse Routekaart voor Onderwijsinnovatie en Scholarship is een praktisch instrument dat je helpt bij het systematisch bestuderen van je eigen onderwijspraktijk. In acht stappen word je gestimuleerd om kritisch na te denken over de manier waarop je je onderwijs organiseert en het effect hiervan op het leren van je studenten. Relevante informatie, tips en…
Hoe kunnen we begrijpen wat leraren doen en denken?
En hoe kunnen we leraren ondersteunen bij het ontwikkelen van hun lespraktijk? Nienke Wieringa is in 2019 gepromoveerd op een onderzoek naar de rol van leraren in onderwijsvernieuwingen. De hoofdrolspelers in het onderzoek waren biologieleraren die chocola probeerden te maken van de concept-contextbenadering. Welke keuzes maken zij en waarom? In hoeverre verandert hun bestaande praktijk…
Didactische mogelijkheden van escape rooms
Over de opkomst en didactische mogelijkheden van Escape Rooms in het voortgezet onderwijs. Een eerdere versie van dit artikel (uit 2018) had de titel ‘je moet diep, diep nadenken’, n.a.v. een workshop bij het NIBI. Nieuw verschenen 2020 Veldkamp, A., Van de Grint, L., Knippels, M. C. P. J. and Van Joolingen, W. (2020). Escape…
Kunst ontmoet wiskunde
Een cursus van zes zaterdagochtenden, beginnend op zaterdag 30 januari 2021 Plaats: Volksuniversiteit Utrecht. Docent: Bart Heukelom. kunstontmoetwiskunde.nl Overal in Nederland zijn er kunstobjecten of design ontwerpen te zien waar een structuur of patroon in zit. Het kan om oude of nieuwe kunst gaan, het kunnen objecten in de openbare ruimte of werken in musea/tentoonstellingen…
The themes of future mathematics education research
Title The themes of future mathematics education research: Results from an international survey People Arthur Bakker (UU), Jinfa Cai (Delaware, USA), Linda Zenger (UU) Date 10-12-2020 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar On what themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? From across six continents and 43 countries, 229…
WND-conferentie 2020
Sinds 1966 organiseert de Werkgroep Natuurkunde Didaktiek (WND) een conferentie voor docenten natuurkunde. Deze conferentie is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een groot evenement waar zo’n 650 docenten, didactici en onderwijsontwikkelaars uit Nederland en België elkaar ontmoeten. Dit jaar is de 55e WND-conferentie niet in de Leeuwenhorst maar online. Op 11 december…
Vakkenstructuur wiskunde
SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…
Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education
Nathalie van der Wal Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education Wednesday December 9th, 2020, 16:15–17:15 Academiegebouw, Utrecht The thesis contains the following chapters: Introduction Which Techno-mathematical Literacies Are Essential for Future Engineers? Teaching Strategies to Foster Techno‑mathematical Literacies in an Innovative Mathematics Course for Future Engineers Fostering Techno-mathematical Literacies in Higher Technical Professional…
Wiskunst
Wiskunde en kunst Een regelmatig terugkerend thema tijdens de Nationale Wiskunde Dagen Alison Martin Henk van der Vorst Theo Schouten Nel Klein Kranenburg Zin om zelf aan de gang te gaan? -> Kunst ontmoet wiskunde (cursus vanaf januari 2021). [collapsibles] [collapse title=”Diverse bronnen en kunstenaars”] Samenwerkingsverband – Ars et Mathesis Kunstcollectief – Studio…
Automated intelligent feedback in university statistics education
Automated intelligent feedback in university statistics education. Proefschrift van Sietske Tacoma, Universiteit Utrecht Verdediging op woensdag 25 november 2020, 14:30 uur Het is mogelijk de verdediging te volgen via een livestream, die door de Universiteit Utrecht verzorgd zal worden. Abstract Statistiek is belangrijk in veel bachelorstudies, maar is ook vaak een struikelblok. Studenten hebben moeite…
Vacature junior onderzoeker wiskundeonderwijs (0,9 fte)
Junior onderzoeker (0.9 fte) bij Freudenthal Instituut, Faculteit Bètawetenschappen, UU sluitingsdatum: 8 november 2020 Functie Het Freudenthal Instituut voert onder meer onderzoek uit naar wiskundeonderwijs. Voor enkele onderzoeksprojecten zoeken we een junior onderzoeker (0.9 fte) voor een periode van een jaar, die onder begeleiding van senior onderzoekers zelfstandig onderzoekswerk verricht in een tweetal studies, getiteld…
Online Mathematics Education Seminar – Peter Kop
Title Teaching graphing formulas by hand to promote students’ symbol sense People Peter Kop, Universiteit Leiden Date 8-10-2020 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Many students in secondary school continue to have serious problems with algebra formulas which are very abstract for them (e.g. Kieran, 2006). Often these students lack symbol sense, that is, they…
Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs
Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…
Giraf-reeks – materiaal voor vmbo wiskunde
De Giraf-reeks is een reeks publicaties van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Epsilon Uitgaven, bedoeld voor leerlingen en docenten vmbo en onderbouw havo/vwo. Giraf Nummer 3 – Reken maar Reken maar. Een doe-boek met stokjes, muntjes en symbolen. Jeanine Daems, Marijke Hassefras-Zuidbroek en Peter Lanser. Giraf Nummer 4 [collapse title=”meer”] In dit doeboek staan…
Samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde
wiskundedidactiek.nl Dit samenwerkingsverband ‘samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde’ (SLW) is een samenwerking van lerarenopleiders wiskunde en houdt zich bezig met de ontwikkeling van curricula en uitwisseling van materialen met betrekking tot vak en vooral vakdidactiek in de lerarenopleidingen. In 2019 heeft de SLW de website wiskundedidactiek.nl geopend. Het biedt een veelheid aan informatie die gebruikt kan worden…
Graphing formulas by hand to promote symbol sense
Graphing formulas by hand to promote symbol sense. Becoming friends with algebraic formulas Proefschrift van Peter Kop, Universiteit Leiden Verdediging op woensdag 18 november 2020, 11:15 uur Het is mogelijk de verdediging te volgen via een livestream, die door de Leidse Universiteit verzorgd zal worden. We zullen de verwijzing op deze pagina publiceren. Abstract Many…
Bèta Burgerschap
Bèta Burgerschap: leerlingen/volwassenen die (kunnen) nadenken over maatschappelijk-technologische vragen. Samenvatting Scientific literacy or science literacy encompasses written, numerical, and digital literacy as they pertain to understanding science, its methodology, observations, and theories. Verwijzingen Cosmos EU-project (2021-2025) Samen werken aan Bèta Burgerschap (TechYourFuture) [collapsibles] [collapse title=”Verder lezen”] (2017). Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief…
Praktijkboek natuurkundedidactiek – Natuurkundelessen ontwerpen
Website: https://natuurkundelessen-ontwerpen.nl/ Het boek is bedoeld voor gebruik bij het onderdeel vakdidactiek in de tweedegraads lerarenopleiding als kennisbasis voor (aanstaande) natuurkundeleraren in het vmbo (voor het vak NaSk 1) en de onderbouw havo en vwo. Het biedt daarnaast ondersteuning aan de leraar die daar actief aan de slag wil met het verder ontwikkelen van het…
Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!
Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…
Online Mathematics Education Seminars UU
Alle seminars op Youtube Online seminars over wiskundeonderwijs. Discussie en vragen zijn een belangrijk onderdeel. Georganiseerd door de Universiteit Utrecht: Rogier Bos en Anna Shvarts. Zie ook Freudenthal Instituut: Webpagina Mathematics Education Seminars Doel Deze reeks van seminars richt zich op de volgende twee hoofddoelen: (1) ons begrip van fenomenen in het wiskundeonderwijs verdiepen, en…
Open Science
The idea behind Open Science is to allow scientific information, data and outputs to be more widely accessible (Open Access) and more reliably harnessed (Open Data) with the active engagement of all the stakeholders (Open to Society). Definitie Open science is de gangbare term voor het beoefenen van wetenschap op zo’n manier dat iedereen, ook…
Probleemoplossen
Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…
Woudschoten Chemie Conferentie 2020
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. Elk jaar nemen ruim 350 scheikundedocenten uit heel het land deel aan de conferentie. Het toont aan dat deze conferentie inmiddels een onmisbare ontmoetingsplek is geworden voor de familie van chemiedocenten. Het scheikundeonderwijs is en blijft in…
Vooraankondiging – ELWIeR/Ecent conferentie 21 mei 2021
Save the date! Vrijdag 21 mei 2021 wordt de volgende ECENT-ELWIeR conferentie voor lerarenopleiders wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek georganiseerd. Meer informatie! Lees meer
FunThink – Enhancing functional thinking from primary to upper secondary school
Europees (Erasmus+) project 2020-2022 Penvoerder Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, Ludwigsburg, Germany Partners in Nederland Universiteit Utrecht (Freudenthal Instituut) en Hogeschool iPabo Abstract Functional thinking is not only highly relevant within mathematics, but also crucial in everyday and professional life. It is, for instance, required, when modelling the spread of a virus such as the current COVID-19…
Colette – Computational Thinking Learning Environment for Teachers in Europe
Website Europees (Erasmus+) project 2020-2022 Penvoerder Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt am Main, Germany Partner in Nederland Universiteit Utrecht (Freudenthal Instituut) Lesmateriaal dat gebruikmaakt van XR, Augmented Reality Blokken bouwen in de lucht (nederlandstalig) Environment for AR programming (engelstalig) [collapsibles] [collapse title=”Abstract”] Abstract The digital transformation has fundamentally changed our life in the last years and…
Een vakdidactisch drieluik
Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…
Symposium Leraar en curriculum: kip en ei
Op woensdag 28 oktober, 15-17 uur, organiseert SLO een digitaal symposium over dit onderzoek, tevens afscheid van Maarten Pieters i.v.m. zijn pensioen. Heb je interesse? Laat het weten aan Evelien Veltman en reserveer deze dag en tijd alvast in je agenda. Onderwerp: Hoe maken we de relatie tussen de praktijk van leraren en het formele…
STEMkey – verbinding tussen competenties en vaardigheden
Erasmus+ KA2 project (strategic partnership) Teaching standard STEM topics with a key competence approach. september 2020 – september 2023 Bericht september 2021 Dit Erasmus+ project is in 2020 van start gegaan en focust op het creëren van een heldere verbinding van ‘sleutelcompetenties’ met onderliggende ‘basisvaardigheden’. Dit wordt gedaan voor enkele belangrijke centrale begrippen/concepten uit de…
Beta4all: Impuls naar noodzakelijke en voldoende vakinhoud voor de 1e graadsbevoegdheid
Vakinhoudelijke scholing en nascholing op universitair niveau in Informatica, Natuur-, Wis- en Scheikunde, vanaf september 2020, kosteloos voor (aspirant-)studenten aan Nederlandse universitaire lerarenopleidingen en premasters, en nagenoeg kosteloos (administratiekosten € 35) als nascholing voor zittende docenten. Het programma van Beta4all is primair opgezet als schakelprogramma voor studenten die een academische bètamasteropleiding anders dan het te…
Lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals
Kees Hoogland wordt per 1 september 2020 aangesteld als lector Wiskundig en analytisch vermogen van professionals. Kees is nationaal en internationaal actief in rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid in voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie.
Webinar serie: Wiskunde onderwijzen op afstand
De US National Commission on Mathematics Instruction (USNC/MI) organiseert binnenkort onder de titel “Moving Forward in the Midst of a Pandemic: International Lessons for Math Teachers” een drietal webinars. Op donderdag 9 juli 2020 zal van 17:00 uur tot 18:00 uur via het videoconferentieprogramma “Zoom” het eerste webinar worden georganiseerd in deze serie. De spreker…
Curriculum.nu, vervolgstap 2020-2023
Vervolgstap 2020-2023 van curriculum.nu Toevoeging voorjaar 2021: Een en ander is vertraagd door corona, demissionair kabinet, e.d. [collapsibles] [collapse title=”Tussenadviezen voorjaar 2021″] De Wetenschappelijke Curriculumcommissie heeft voorjaar 2021 twee adviezen uitgebracht: Tussenadvies 1 Tussenadvies 2 (in feite een werkopdracht aan SLO) Er wordt gewerkt vanuit de rationale dat in drie doeldomeinen helderheid moet worden…
Vakantiecursus 2020
Het verheugt ons u te kunnen melden dat de bijeenkomsten van de vakantiecursus in fysieke vorm door kunnen gaan, zowel in Amsterdam als in Eindhoven. Vanzelfsprekend zal dit gepaard gaan met inachtneming van de geldende Covid19-normen en maatregelen zoals door RIVM en de regering verordonneerd. De vakantiecursus in Amsterdam zal plaatsvinden op het CWI,…
Mathematical reasoning and its various obstacles
Title Mathematical reasoning and its various obstacles – the case of over-using proportional methods. People Wim van Dooren, KU Leuven Date 18-6-2020 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Looking back at a bit more than a decade of involvement in mathematics education research, I noticed one clear Leitmotiv: Nearly always I ended up investigating students…
Met een kaartspel bouwen aan het curriculum van Mens en Natuur
Hoe stimuleer je leraren (in opleiding) weloverwogen keuzes in hun curriculum te maken? SLO en de Ontwikkelgroep Mens en Natuur van Curriculum.nu hebben een kaartspel ontwikkeld dat daar heel behulpzaam bij is. We schetsen in dit artikel drie verschillende werkvormen om dat te doen. Het kaartspel is weliswaar gemaakt met het oog op het toekomstig…
Werken aan je vakdidactische kennis rekenen/wiskunde
Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover leerkrachten basisonderwijs en (wiskunde)leraren voortgezet onderwijs dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding. We noemen hieronder graag twee initiatieven richting lerarenopleiders voor het seizoen 2020-2021 Een initiatief van: Een initiatief van: Voor opleiders rekenen/wiskunde van de pabo Voor opleiders wiskunde…
Quantum mechanica in het voortgezet onderwijs, hoe realiseer je meer begrip?
Krijtenburg, K. (2020). Teaching Quantum Mechanics at the secondary school level. University of Twente, Enschede. Quantummechanica is gebaseerd op geavanceerde wiskunde, die geen onderdeel uitmaakt van het curriculum van de middelbare school. Daarnaast heeft quantummechanica geleid tot een nieuwe manier van denken die conflicteert met het klassieke denken van scholieren. Het is daarom nodig om…
Vacature docent-ontwikkelaar natuurkunde bij U-Talent
Wij zijn op zoek naar een docent-ontwikkelaar natuurkunde voor 0,3 fte per 1 september 2020. In U-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en scholen uit de regio nauw samen aan kwalitatief goed bèta en techniekonderwijs voor havo en vwo. U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het vergroten…
Enquête afstandsonderwijs NVvW en FI
Na de sluiting van de middelbare scholen hebben wiskundedocenten massaal en in hoog tempo vormen van afstandsonderwijs ontwikkeld. De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en het Freudenthal Instituut (FI) willen graag, in samenwerking met twee partners uit Duitsland, in kaart brengen hoe wiskundeonderwijs op afstand er uitziet en hoe de ervaring daarmee is. Het…
Technologie en toepassing, schoolvak in het vo
Schoolvak vmbo Zie ook website slo. Dit vak geeft leerlingen de mogelijkheid om kennis te maken met vraagstukken uit de dagelijkse praktijk die met technologie opgelost kunnen worden. Zoals het maken van een toeristische QR route door de stad (in samenwerking met VVV en de gemeente), het ontwikkelen van een nieuwe saus in opdracht van…