Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

09 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 26 mei 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

01 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2021)

Bij het maart-nummer (2021) van het tijdschrift Volgens Bartjens (jaargang 40, nr. 4) zijn in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek twee verdiepende artikelen verschenen. Keijzer, R. & Peltenburg, M. (2021). Wiskunde in spontaan spel realiseren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(4), 41 – 51 pdf Hendrikse, P. (2021). Kansen voor wiskunde-talenten op de…

31 maart 2021
Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

30 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2021-2022

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

22 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 25 maart 2022 – Verslag

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…

14 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo

Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…

10 maart 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale dag van de wiskunde – 14 maart

Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…

09 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 21 april 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

01 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 17 februari 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 november 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 22 september 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

19 februari 2021
Taal // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Handboek taalgericht vakonderwijs

Handboek taalgericht vakonderwijs, 2018 Maaike Hajer en Teun Meestringa Platform Taalgericht vakonderwijs De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de…

18 februari 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Programmeren in het basisonderwijs – enkele tips en bronnen op rij

Op een online plek (gemaakt met Xerte) hebben de makers een interessante verzameling aangelegd over programmeren in het basisonderwijs. We maken steeds meer gebruik van technologie. Van alledaagse dingen zoals onze wekker op onze smartphone tot aan onze lampen die op een ingesteld tijdstip gaan branden. We kunnen gebruik maken van deze handige functies, omdat…

01 februari 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICT en onderwijs

Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…

30 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Basisonderwijs // Kort

Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen

Proefschrift Dokter, N. (2021). Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. Tilburg University 27 januari 2021 Samenvatting Op school wordt taal anders gebruikt dan thuis. Om bepaalde inhouden uit te leggen gebruiken leraren daarvoor de taal die het beste hierbij past: schooltaal*. Leerlingen die de schooltaal beter beheersen, presteren ook beter. Leraren spelen dan ook een…

Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

W&T Kompas

Schoolteams staan voor de uitdagende taak om Wetenschap en Technologie (W&T) in te bedden in hun onderwijs. Er gebeurt al veel rond W&T in scholen. Tegelijkertijd zijn deze activiteiten vaak nog geen structureel onderdeel van het curriculum. Het W&T kompas is ontwikkeld om het team van een school inzicht te geven in hoeverre W&T al…

29 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nationale Rekencoördinator Dag – 12 maart 2021 – Verslag

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag voor rekencoördinatoren en leerkrachten, waar het rekenonderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor ‘horizontale professionalisering’ (leerkrachten leren van elkaar), daarnaast worden experts (onderzoekers, adviseurs, uitgevers, etc.) uitgenodigd een steentje bij te dragen. Daarmee is deze dag ook juist voor alumni van de opleiding tot…

28 januari 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naast elwier-onderzoek (po) nu ook ‘ecent-onderzoek’ (po) op linkedin

Linkedin groep Wereldoriëntatie – Pabo-opleiders Op linkedin is een nieuwe groep gestart (een initiatief van o.a. de SLO, Karianne Hol) die wil ondersteunen bij ‘w&t’ (of liever de bredere term wereldoriëntatie) in de opleiding (en natuurlijk ook in de klas). De groep richt zich vooral op het primair onderwijs. Dit is een mooie ontwikkeling. Vanuit ELWIeR…

13 januari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Naar meer programmeren in het basisonderwijs (webinar 20 januari a.s.)

Organisatie, TechYourFuture, VHTO en Hogeschool Windesheim inloop om 14:50 uur Voor wie: leerkrachten basisonderwijs en geïnteresseerden. In het webinar ‘Naar meer programmeren in het basisonderwijs’ delen Felienne Hermans, Rianne van den Berghe, Anika Embrechts, Corine Noordink en andere sprekers hun kennis over drie domeinen: integratie in andere vakken, tools en passend onderwijs. Per domein staan drie…

10 januari 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactiek

Vakdidactiek Vakdidactiek is de discipline die toekomstige leraren in staat moet stellen om de inhoud van een vak in een bepaalde context te openen voor leerlingen. In feite zijn ecent.nl en elwier.nl samenwerkingsgebieden binnen de lerarenopleidingen waar de vakdidactiek van STEM centraal staat. Vakdidactisch onderzoek Ecent en ELWIeR proberen het onderzoek naar vakdidactiek te promoten….

24 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2021

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

16 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Fontys Hogescholen

Fontys Hogescholen is op zoek naar een opleidingsdocent rekenen-wiskunde. Ben jij die opleidingsdocent rekenen-wiskunde die studenten kan begeleiden in hun leerproces voor rekenen-wiskunde? Fontys Hogescholen heeft een vacature voor een mooie baan! We zoeken iemand die twee dagen per week in Eindhoven werkt en één dag per week in Venlo (tot de zomervakantie). Na de…

10 december 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

TIMSS

Websites NL en Internationaal. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en in attituden van leerlingen die vier of acht jaar formeel onderwijs hebben genoten. Inmiddels is er ook sprake van eTIMSS. De ‘e’ van eTIMSS verwijst naar de…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

11 november 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

STEAM in Motion

STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…

10 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Seminar Carolien Duijzer, Utrecht University/Marnix Academie

Title – Moving towards understanding: reasoning about graphs in primary mathematics education 12 november 2020 – 15:30-17:00 Zie ook de pagina over haar proefschrift. During my PhD I focused on stimulating fifth-grade students’ reasoning with motion graphs, as an approach to incorporate higher-order thinking (HOT) in mathematics activities in primary school. The graphing of motion…

02 november 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Minds-On – Natuur- en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen

Minds-On Natuur en Techniekonderwijs verdiepen met interactieve digitale diagrammen Zoeken naar de koppeling tussen hands-on en minds-on Om leerlingen te ondersteunen bij het maken van de koppeling tussen de experimenten en de bijbehorende concepten en denkwijzen, is een nieuw didactisch instrument ontwikkeld in de vorm van lessen met digitale interactieve diagrammen. Minds-On is een samenwerkingsverband…

18 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature Opleidingsdocent rekenen/wiskunde Marnix Utrecht

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (max 1,0 fte) Solliciteren kan tot en met 2 november 2020. Meer lezen Uit de tekst: De opleidingsdocent heeft een afgeronde masteropleiding; heeft affiniteit met en kennis van het basisonderwijs; beschikt over goede en gevarieerde didactische vaardigheden; beschikt over ruime wiskundige kennis…

11 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo

Basisvaardigheden Rekenen voor de Pabo is een oefenboek voor eerstejaarsstudenten aan de pabo die de kernzaken van het rekenen op de basisschool willen ophalen. Auteurs: Sieb Kemme en Willem Uittenbogaard Het boek is ook bedoeld voor studenten die zich via de zij-instroom of via het mbo bij de pabo aanmelden of voor andere betrokkenen bij…

10 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 20 januari a.s. organiseert de NRCD (met partners) nogmaals deze masterclass omdat de eerste keer (4-11-2020) werd overtekend. Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet…

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Leerkrachten basisonderwijs gezocht voor kerndoelenteams M&N, R&W en Digitale geletterdheid

Ben jij of ken jij de leerkracht basisonderwijs die aan de slag wil voor de kerndoelen van de toekomst? In de kerndoelenteams voor Mens en Natuur (waar ook wetenschap en technologie onder valt), Rekenen en Wiskunde en Digitale geletterdheid is er nog plaats voor leerkrachten basisonderwijs.     De afgelopen jaren hebben leraren en scholen…

03 oktober 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Inspiratiemappen wetenschap & technologie basisonderwijs

Kleuters Middenbouw Onderzoekend en ontwerpend spelen. Wetenschap en technologie met kleuters (2018). Kleuters uitdagen om op onderzoek uit te gaan, te ontwerpen, ontdekkingen te doen en zich te verwonderen. Dat beogen de ruim veertig W&T activiteiten die zijn beschreven in deze map. De activiteiten sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kleuters en zijn eenvoudig…

01 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Algebraic reasoning in primary school

Algebraic reasoning in primary school: A balancing act Algebraïsch redeneren op de basisschool: Zoeken naar balans Proefschrift van Mara Otten, Universiteit Utrecht Samenvatting Algebra is in Nederland nog geen onderdeel van het reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Dit is een gemiste kans, want er is veel bewijs dat jonge kinderen in staat zijn om algebraïsch te…

30 september 2020
ANW // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bèta Burgerschap

Bèta Burgerschap: leerlingen/volwassenen die (kunnen) nadenken over maatschappelijk-technologische vragen. Samenvatting Scientific literacy or science literacy encompasses written, numerical, and digital literacy as they pertain to understanding science, its methodology, observations, and theories. Verwijzingen Cosmos EU-project (2021-2025) Samen werken aan Bèta Burgerschap (TechYourFuture) [collapsibles] [collapse title=”Verder lezen”] (2017). Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief…

18 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Meewerken aan het landelijk curriculum? Meld je aan!

Voor de curriculumherziening zoeken we leraren. Ben jij die enthousiaste en nieuwsgierige leraar die gemotiveerd is om mee te denken over de herziening van het landelijk curriculum? In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen, waar nu eerst een wetenschappelijke curriculumcommissie zich over zal buigen. In januari ga je samen met andere…

14 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Gezocht: basisscholen i.v.m. Europees initiatief ‘creativiteit en rekenen-wiskunde’

CReativity In Mathematics Education Op weg naar een Europees project Gezocht : basisscholen met creativiteit Aanleiding voor dit project Crime Er worden hoge eisen gesteld aan het reken-onderwijs op de basisschool De samenleving wordt steeds complexer, digitaler, globaler. Hoe worden kinderen op de basisschool daarop voorbereid? De 21st century skills benoemen belangrijke vaardigheden. In de…

10 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 4 november a.s. organiseren we de tweede masterclass Uitvoerenden Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen. Abstract Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze…

02 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

De uitdager van de maand

primair gericht op rekencoördinatoren in het basisonderwijs. Vanuit de Nationale Rekencoördinator Dag zullen gedurende het seizoen 2020-2021 enkele masterclasses worden aangeboden. Op 23 september a.s. organiseren we de eerste, door Ronald Keijzer en Anna Hotze (Hogeschool iPabo) met de titel de Uitdager van de maand! Zwakke rekenaars krijgen nogal eens extra begeleiding door ze te…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Opportunity to learn – Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes

Opportunities to learn offered by primary school mathematics textbooks in the Netherlands Leeraanbod en leerondersteuning in Nederlandse reken-wiskundemethodes Proefschrift van Marc van Zanten, Universiteit Utrecht, 2020 Download proefschrift pdf Bespreking in Volgens Bartjens, voorjaar 2021 Samenvatting Methodes zijn een belangrijke bron voor de dagelijkse reken-wiskundelessen in het basisonderwijs. Daardoor zijn ze van grote invloed op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 24 maart 2021

De planning voor het nieuwe seizoen is in volle gang. U kunt deze datum er alvast in zetten: 24 maart 2021. Grote Rekendag! En als u nog ideeën zoekt voor ‘extra mooie activiteiten’, dan kunt u putten uit de activiteiten van de Getallenfabriek (versie 2020): https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28733/

18 augustus 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Moving towards understanding: Reasoning about graphs in primary mathematics education

Proefschrift van Carolien Duijzer, Universiteit Utrecht Bewegend leren: Het creëren van afstand-tijdgrafieken met je lichaam en het redeneren daarover. Samenvatting In onze huidige samenleving worden we voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan grafisch gerepresenteerde informatie. Grafieken waarin een continue verandering is weergegeven, zoals temperatuur of beweging, vragen in het bijzonder om het nodige inzicht. Het…

02 juli 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Curriculum.nu, vervolgstap 2020-2023

  Vervolgstap 2020-2023 van curriculum.nu Toevoeging voorjaar 2021: Een en ander is vertraagd door corona, demissionair kabinet, e.d. [collapsibles] [collapse title=”Tussenadviezen voorjaar 2021″] De Wetenschappelijke Curriculumcommissie heeft voorjaar 2021 twee adviezen uitgebracht: Tussenadvies 1 Tussenadvies 2 (in feite een werkopdracht aan SLO) Er wordt gewerkt vanuit de rationale dat in drie doeldomeinen helderheid moet worden…

11 juni 2020
Biologie // Natuur // Natuurkunde // NLT // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Met een kaartspel bouwen aan het curriculum van Mens en Natuur

Hoe stimuleer je leraren (in opleiding) weloverwogen keuzes in hun curriculum te maken? SLO en de Ontwikkelgroep Mens en Natuur van Curriculum.nu hebben een kaartspel ontwikkeld dat daar heel behulpzaam bij is. We schetsen in dit artikel drie verschillende werkvormen om dat te doen. Het kaartspel is weliswaar gemaakt met het oog op het toekomstig…

05 juni 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Werken aan je vakdidactische kennis rekenen/wiskunde

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover leerkrachten basisonderwijs en (wiskunde)leraren voortgezet onderwijs dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding. We noemen hieronder graag twee initiatieven richting lerarenopleiders voor het seizoen 2020-2021 Een initiatief van: Een initiatief van: Voor opleiders rekenen/wiskunde van de pabo Voor opleiders wiskunde…

03 juni 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reken-wiskundeonderwijs in coronatijd

Dit bericht graag delen met leraren basisonderwijs: De overschakeling naar geheel of gedeeltelijk onderwijs op afstand heeft veel gevraagd (en vraagt nog steeds) veel van iedereen in Nederland die betrokken is bij het basisonderwijs. Als opleiders op het gebied van rekenen op de pabo willen wij in kaart brengen hoe scholen en leerkrachten dat hebben…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2020)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen zijn kosteloos te downloaden. Jaarlijks verschijnen tien artikelen. In het meinummer verschenen de volgende bijdragen. Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020). Wiskunde in het nieuws. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(5), 41-48. Keijzer,…

20 mei 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Jaarvergadering NVORWO 25 juni a.s. online

Onze jaarvergadering / studiedag heeft helaas niet door kunnen gaan. We hebben besloten de studiedag door te schuiven naar volgend jaar. Op donderdag 25 juni vindt wel de jaarvergadering (online) plaats. In deze jaarvergadering bespreken we de koers van de vereniging voor komend jaar en de activiteiten van het afgelopen jaar. Ook worden het financieel…

28 april 2020
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Wetenschap en technologie (pabo)

Wil je als pabodocent aan de slag gaan of je verder ontwikkelen op het gebied van wetenschap en technologie? Dat kan! Lees hier wat er speelt, de nieuwste ontwikkelingen en meer.   ‘We zijn er nog niet’, stelt Edith Hilbink in het artikel Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie? Dit artikel…

26 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO)

Bij instituut Theo Thijssen, de pabo van de Hogeschool Utrecht, is er voor het seizoen 2020-2021 nog plek voor studenten bij de Master Expertdocent Primair Onderwijs (MEPO). In deze video meer informatie over deze opleiding. Je kunt ook even dit Puzzeltje spelen waardoor je meer achtergrond leert kennen. Tijdens deze MEPO kijk je met een…

15 april 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 1 juli 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 12 mei 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 25 maart 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 3 februari 2021

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 10 december 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 4 november 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 24 september 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

08 april 2020
Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong-STEM-Utrecht

Onderdeel van Sprong-STEM. Het gaat in het door NRO/Sia ondersteunde project om bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo (met in het vo ook aandacht voor loopbaan-oriëntatie). Doelstelling Het gaat bij Sprong-STEM om het verknopen van verschillende STEM-netwerken in de regio’s Twente, Utrecht en Noord-Holland. Op basis van een gemeenschappelijke onderzoeksagenda…

03 april 2020
Taal // Basisonderwijs // Kort

Ondersteuning voor anderstaligen, hoe creëer je gelijke kansen?

Een artikel, geschreven naar aanleiding van de corona-crisis 2020 Met speciale aandacht voor de situatie in de stad Utrecht. En aandacht voor de professionalisering van de betrokkenen (vrijwilligers, begeleiders van vrijwilligers). Aanleiding Om kansarme kinderen een goede start te kunnen laten maken in het basisonderwijs wordt er veel geïnvesteerd in voorschoolse educatie. Er zijn echter…

27 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2020)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is een verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In maart 2020 verschenen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020). Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(4), 41-53. Schoevers, E.M….

13 maart 2020
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

MOST – Meaningful Open Science Education Connects Schools To Communities

  Project H2020 – 2020-2023 In MOST onderzoeken we hoe scholen en hun directe omgeving (gezin/familie, omwonenden, bedrijven, e.d.) kunnen samenwerken aan duurzaamheid. MOST richt zich daarbij op de maatschappelijke vraagstukken afval en energie. Binnen die twee thema’s worden voor de ‘community’ relevante vragen of problemen geformuleerd en daar wordt vervolgens aan gewerkt in zogenaamde…

09 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Boekbespreking – Realistisch reken-wiskundeonderwijs beschouwd vanuit NL en vanuit internationaal perspectief

In 2020 zijn twee imposante Springer boeken uitgekomen, die we hieronder naast elkaar zetten, omdat ze ook alles met elkaar te maken hebben. En omdat het Open Access is, is er eenvoudig aan te komen! Van den Heuvel-Panhuizen, M. (Ed.) (2020). National reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics. Teaching and Learning in the Context…

03 maart 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Lector wiskunde-didactiek gezocht

Het Lectoraat Didactiek van wiskunde en rekenen van de Hogeschool Utrecht zoekt een nieuwe lector. Paul Drijvers – die dit lectoraat de afgelopen periode vormgaf – wordt bij het Freudenthal Instituut per 1-5-2020 de wetenschappelijk directeur, dus er is nu ruimte voor een nieuwe lector. Je kunt tot en met 27 maart 2020 uitsluitend direct…

28 februari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NEMO Night at the Museum

Op vrijdagavond 6 maart is NEMO speciaal geopend voor leerkrachten uit het primair onderwijs tijdens Night at the Museum. Van 18.30 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld…

18 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Artikelen Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2020)

Bij het tijdschrift Volgens Bartjens worden bij ieder nummer twee verdiepende artikelen gepubliceerd onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen worden kosteloos ter beschikking gesteld. In januari 2020 gaat het om de volgende artikelen: Van Slijpe, J.W. & Tjallema, M. (2020). Wiskunde is overal. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(3),…

15 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenen op spel

Project Stimuleren van reken-wiskunde-ontwikkeling van peuters en kleuters in spontaan spel. rekenenopspel.nl Literatuur Slotconferentie Vrijdag 3 april 2022, Hogeschool iPabo 14:30 Inloop, koffie en thee 15:00-15:25 Opening en inleiding 15:30-16:40 werkgroep 1 – Rekenen op spel werkgroep 2 – Rekenen op een PLG werkgroep 3 – Rekenen op onderzoek 16:45-17:00 Presentatie van de website

14 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Hoofdrekenen in de Wiscat

De Wiscat wordt in het eerste studiejaar aan de pabo gemaakt door alle studenten, waarbij ze een minimale cesuur moeten behalen om hun rekenvaardigheidsniveau aan te tonen. De laatste tijd is er veel ophef over de rekentoetsen op de pabo en vraagt men zich af op het gewenste doel wel bereikt wordt. Een van de…

10 januari 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentie 2020 – een inspirerende ontmoeting

Op 9 en 10 januari kwamen ruim 200 lerarenopleiders, adviseurs, onderzoekers, uitgevers en leerkrachten bij elkaar in Woudschoten-Zeist, op de jaarlijkse Panama Conferentie, geopend door Michiel Veldhuis, UU/iPabo In de opening werd (door Marc van Zanten/ Suzanne Sjoers, SLO) aandacht besteed aan de mogelijke ‘doorwerkingen’ van het werk van Curriculum.nu: welke veranderingen in het curriculum…

11 december 2019
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong-STEM

Project voor een hoogwaardig STEM-netwerk, 2020-2023 Website: stemnetwerk.nl Met steun van Sprong Educatief Doel Crossing boundaries for learning and development: Bevordering van bèta-burgerschap (mathematical en scientific literacy) in po en vo. Dit project is gericht op verwezenlijking van hoogwaardig onderwijs in Science, Technology, Engineering & Mathematics (STEM) in het primair- en voortgezet onderwijs en de…

06 december 2019
Informatica // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

GEM – Zomerkampen voor STEM meisjes

Empower Girls to Embrace their Digital and Entrepreneurial Potential Een Europees project 2020-2022 Contact in NL: UU (FI) GEM werkt in NL samen met de u-talent.nl/girlsclub. Slogan: To bring Girls2STEM and make them Girls4STEM we need to provide STEM4Girls. Kern Ontwerpen en organiseren van (gratis) eén- a twee-weekse zomerkampen voor meisjes 13-18 jaar, in de…

28 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Studiedag/Jaarvergadering NVORWO 2020

Op 3 april 2020 organiseert de NVORWO voor de leden een jaarvergadering. Het thema voor deze dag is: Op onderzoek. Deze jaarvergadering wordt gevolgd door een studiedag, die voor leden / abonnees van Volgens Bartjens gratis is. Op de studiedag kunt u workshops en lezingen volgen en bijpraten met vakgenoten. Programma Jaarvergadering / studiedag 09.30…

27 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2)

Twee artikelen van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 39(2), staan online: Visée, J.J.F, Broekhuizen, M.L, & Jonker, V.H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2), 41-48. De Vetten, A.J. (2019). Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs. Volgens Bartjens…

22 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Techniek (VO) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Winterschool 2020 – Breng wetenschap in de klas!

Kom jij op woensdag 29 januari 2020 ook naar de elfde editie van de Winterschool? Tijdens deze professionaliseringsdag op de Radboud Universiteit in Nijmegen vinden leraren uit het basisonderwijs handvatten en inspiratie om wetenschap de klas in te brengen. In de ochtend volg je lezingen van de wetenschappers die de basis hebben gelegd voor de…

14 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Het is bijna 2020, wat nu met wetenschap en technologie?

In 2013 sloten onderwijs, overheid en bedrijfsleven het Techniekpact. Een van de doelen: alle basisscholen bieden vanaf 2020 structureel wetenschap en technologie aan. Wat is daarvan terecht gekomen? Moet en doet iedere basisschool het al? En wat kan de pabo hieraan bijdragen? Edith Hilbink van Jet-Net & TechNet: ‘Zo’n pact stel je om daadwerkelijk in…

12 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 25 maart 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

06 november 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2020

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 24 juni 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 14 mei 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 18 maart 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 februari 2020

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 11 december 2019

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Deze bijeenkomsten vinden telkens plaats op…

30 oktober 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ELWIeR Archief

ELWIeR streeft na relevante (historische) bronnen op het gebied van reken/wiskunde onderwijs digitaal beschikbaar te stellen. Overzicht huidige bronnen Nieuwe Wiskrant 1981-2013 Tijdschriften overzichtspagina tijdschriften STEM Panama Post 1983-2013 Panama Cursusboek proceedings conferenties 1983-2010 FI Scientific Library 1990-heden Zie verder ook freudenthal.nl (klik op subsets) voor bijv. de volledige collecties van w1216, hawex, hewet, e.d….

03 oktober 2019
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Dierensmokkel. Verslag van de Grote Wetenschapsdag 2019

Aan de Grote Wetenschapsdag 2019, met als thema ‘Dierensmokkel’, namen ruim 110 basisscholen deel (materiaal voor groep 5/6 en 7/8), ongeveer 14.000 leerlingen. Daan van Uhm beantwoordt vragen van deelnemende scholen tijdens de Grote Wetenschapsdag 2019   [collapsibles] [collapse title=”Het fenomeen Grote Wetenschapsdag”] De Grote Wetenschapsdag is een ochtend waarop bovenbouwgroepen van de basisscholen kennis…

21 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Mathematics education research of the future -> een oproep

Internationale oproep wat betreft de toekomst van het onderzoek naar wiskundeonderwijs What themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? Dear colleagues, Educational Studies in Mathematics (ESM) and the Journal for Research in Mathematics Education (JRME) intend to publish editorials in 2020 on important themes for mathematics education research of…

12 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Promoting creativity in elementary mathematics education

Proefschrift Eveline Schoevers, Universiteit Utrecht Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Schoevers, E. (2019). Promoting creativity in elementary mathematics education. Universiteit Utrecht, Utrecht. Creativity is seen as an important competency in current and future society and promoting students’ creativity is high on the educational agenda. It is considered important that students do not only learn…

11 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Lang

Handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, en de leraar kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is wel gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in…

10 september 2019
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Lang

IJsbergmetafoor

De ijsbergmetafoor is een model om de gelaagdheid van begripsvorming te laten zien die ten grondslag ligt aan een zuiver wiskundige notatie. Het is een metafoor die vooral gebruikt wordt in verband met de didactiek van reken-wiskunde onderwijs in de basisschool. 8 x 6 = drie-kwart 5 + 2 = De formele ‘wiskundetaal’ (kale sommen)…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO onderzoeksagenda

De NVORWO wil ervoor zorgen dat er goed en gedegen onderzoek wordt gedaan naar rekenen-wiskunde. Het ligt in de planning om in het jaar 2020 te komen tot een onderzoeksagenda. De NVORWO roept daarom iedereen op die zich betrokken voelt bij het reken-wiskundeonderwijs om aan te geven welke problemen in het huidige reken-wiskundeonderwijs vragen om…

ELWIeR en Ecent als één STEM