Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

02 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief

Hogeschool KPZ organiseert in het kader van het 40-jarig jubileum van NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskundeonderwijs) op 7 september 2022 van 16.00 – 20.00 uur de Conferentie Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief. Een geweldig ‘rekenfeestje’! De volgende experts leveren hun bijdrage aan de conferentie: Kees Hoogland (HU) Ronald Keijzer…

01 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’

Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…

29 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)

Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…

25 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Sense-Reason-Act Programming

Nardi Fanchamps, TU Delft Proefschrift 2021 The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking Sense-Reason-Act (SRA) Via sensor-based informatie kan worden geanticipeerd op veranderingen in het taakdesign (vergelijking van veranderende externe condities met vooraf ingestelde waarden) waarop via een te construeren computerprogramma geanticipeerd moet worden. Dat vraagt voor hogere orde denkvaardigheden, parallel programmeren en doet…

22 mei 2022
NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs

bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…

HAN
21 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols

30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…

20 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Duurzaam onderwijs binnenste buiten

Wanneer: woensdag 15 juni, 13.00 – 18.00 uur Waar: in en buiten het pabo-gebouw van de Hogeschool van Amsterdam – Kohnstammhuis aan Wibautstraat 2-4, Amsterdam Hoe kunnen we de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame samenleving realiseren? Dat is een gezamenlijk leerproces van iedereen: leerkrachten, schoolleiders, ouders, buurtbewoners, natuur- en duurzaamheidsorganisaties, ondernemers, gemeentes. Daar…

17 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo

1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…

16 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Alle scholen verzamelen

Project van de gezamenlijke wetenschapsknooppunten. Website: allescholenverzamelen.nl. Alle Scholen Verzamelen is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten door heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

11 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Weekend van de Wetenschap

1 en 2 oktober 2022 weekendvandewetenschap.nl Weekend van de Wetenschap is er om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van wetenschap en technologie. Bezoekers door het hele land krijgen tijdens Weekend van de Wetenschap een unieke blik achter de schermen bij organisaties en mogen op plekken…

08 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…

03 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Masterclass – Greetje van Dijk – rekenbegaafde leerlingen

Rekenbegaafde leerlingen, online webinar door Greetje van Dijk 16-11-2022, 15:30-17:00 Powerpoint sheets (pdf) Greetje van Dijk is werkzaam als senior onderwijsadviseur bij 1801 jeugd&onderwijsadvies In deze masterclass starten we met het duiden van de doelgroep ‘rekenbegaafde leerlingen’ en kijken vervolgens naar veel voorkomende leerbehoeften binnen deze groep. Om tegemoet te komen aan hun leerbehoeften wordt…

25 april 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Leermiddelen Alliantie NL

Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor de Impuls Open leermateriaal, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we – wel…

13 april 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trend basisvaardigheden rekenen-wiskunde: Ook voor de onderwijsinspectie lastig in beeld te brengen?

De Inspectie van het Onderwijs presenteerde woensdag 13 april 2022 de Staat van het Onderwijs. Bij de presentatie werd gewezen op voortdurend dalende resultaten voor taal en rekenen, om vervolgens aan te geven hoe deze negatieve trend te keren is. We zochten het even na: Bij rekenen-wiskunde leer je kritisch te zijn op hoe grafieken…

11 april 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde

Hogeschool IPABO zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte) die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden, graag onderzoek doet naar het reken-wiskundeonderwijs op zowel de basisschool als de hogeschool én vanuit eigen kennis en ervaring de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De opleidingsdocent is inzetbaar op zowel de…

09 april 2022
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1 Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF)…

28 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

27 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NEMO Night at the Museum voor leerkrachten

Op woensdagavond 20 april is NEMO Science Museum speciaal geopend voor leerkrachten tijdens Night at the Museum. Van 18.00 uur tot 22.30 uur is er van alles te doen! Ga aan de slag met toffe workshops, laat je verrassen door speciale demonstraties, of ontdek het museum met je collega’s. Bekijk het programma en meld je…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 2 juni 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

26 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 juli 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend…

25 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

NVORWO 40 jaar: bijeenkomst op de IPABO op 2 juni

Op donderdag 2 juni organiseert het lectoraat rekenen-wiskunde van Hogeschool IPABO in het kader van het 40-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) een feestelijke bijeenkomst rondom het thema: Reken-wiskundeonderwijs draagt bij aan kansengelijkheid. Je bent van harte uitgenodigd! Meer informatie en aanmelden.

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 15 september 2022

Bijeenkomst 15-9-2022, 13:00-16:00, online.Lees meer over de ELWIeR onderzoeksgroep. Agenda Op deze 15 september 2022 zullen we in ieder geval stilstaan bij: Tussenstand Discussie Basisvaardigheden (masterplan, etc.) Project Ondersteuning voor onderwijskennis.nl [collapsibles] [collapse title=”Bijeenkomsten seizoen 2022-2023″] donderdag 15 september 2022, 13.00 – 16.00 uur (o.z. presentatie) woensdag 2 november 2022, 10.00 – 13.00 uur donderdag…

24 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 2 november 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

23 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepingscursus opleiders rekenen-wiskunde 2022-2023

Bent u opleider rekenen-wiskunde aan een lerarenopleiding basisonderwijs en heeft u behoefte aan gerichte ondersteuning en scholing op het gebied van het reken-wiskundeopleidingsonderwijs, dan is de ‘verdiepingscursus (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde’ er voor u. Binnen deze cursus bieden we u de mogelijkheid om te groeien in uw beroep onder leiding van expertcollega’s. De cursus biedt zicht…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 15 december 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

22 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 8 februari 2023

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (maart 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het maart-nummer (2022) verschenen: Spitz, L. (2022). Reken-wiskundeonderwijs op Nederlandse basisscholen ten tijde van de vanwege covid-19 ingestelde lockdown. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 45-60. Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022)….

21 maart 2022
ANW // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners gezocht

Hogeschool KPZ zoekt een lector Kansrijke Ontwikkeling voor tieners, die door praktijkgericht onderzoek samen met collega’s en partners binnen het domein Kind en Educatie wil bijdragen aan het vergroten van ontwikkelingskansen van tieners (8-14 jaar). Hierbij spelen complexe vraagstukken rond kansen(on)gelijkheid en diversiteit een rol. Dit vraagt een lector die onderzoekend wil innoveren vanuit een…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 23 maart 2023

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

20 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 17 mei 2023

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

19 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 29 juni 2023

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar fysiek bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online kunnen aanhaken, wordt…

16 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Future of Education and Skills – OECD 2030

The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Cursusboek 21 (2003)

Panama Cursusboek 21 – 2010 Thema: Een wereld van verschillen – differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs Eindredactie: Ronald Keijzer, Willem Uittenbogaard Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Gravemeijer, K. and Van Eerde, D. (2004). Verschil maken. In R. Keijzer and W. Uittenbogaard (Eds.), Een wereld van verschillen. Differentiatie in het reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Panama/Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht….

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Cursusboek 31 (2013)

Panama Cursusboek 31 – 2013 Thema: Rekenen-wiskunde op niveau Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Jansen, B. (2013). Emotionele beleving van rekenen – het Groot Nationaal Onderzoek van Rekenen (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Rekenen-wiskunde op niveau Panama Cursusboek – Verslag van de 31e Panama-conferentie gehouden op 31januari & 1…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Cursusboek 30 (2012)

Panama Cursusboek 30 – 2012 Thema: Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Fagginger Auer, M. F. and Scheltens, F. (2012). Oplossingsstrategieën voor deel- en vermenigvuldigopgaven in groep 8 (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Opbrengstgericht onderwijs – rekenen! – wiskunde? – (Vol….

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Panama Conferentiebundel 29 (2011)

Panama Cursusboek 29 – 2011 Thema: Reken-wiskundeonderwijs: aanpassen, inpassen, toepassen Eindredactie: Marc van Zanten Uitgave: Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Artikelen Boersma, G. and Keijzer, R. (2011). Opbrengstgericht werken voor rekenen-wiskunde op de pabo (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek – Reken-wiskundeonderwijs: aanpassen, inpassen, toepassen – (Vol. 29, pp. 125-137). Utrecht: Panama Freudenthal instituut,…

24 februari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

RC-NL-Masterclass – Rekengesprek – Jarise Kaskens

Een webinar/masterclass in het kader van de Nationale Rekencoördinator Dag, en in het kader van de reeks Webinar voor Morgen Het rekengesprek: hoe leer ik mijn leerlingen kennen? 15-6-2022. Moderator: Daan Doing, iPabo MasterclassRekengespreksvoering, juni 2022 (pdf) 100 geschikte rekenspellen (Anneke Noteboom, Volgens Bartjens) Jarise Kaskens is werkzaam als hogeschoolhoofddocent bij Hogeschool Windesheim Samenvatting Leren…

21 februari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen

Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur slo-zoekt-vakexperts-voor-mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling commissie…

Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Cosmos project

Europees Horizon2020 project Creating organisational structures for meaningful science education through Open Schooling for all cosmosproject.eu Samenvatting Het project heeft tot doel bèta-burgerschap in het onderwijs te ondersteunen en langdurige samenwerkingsverbanden met de community te realiseren. In dit project worden docenten ondersteund bij het koppelen van maatschappelijke vraagstukken (SSI) aan de bèta-les. Denk hierbij aan…

19 februari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2022) verschenen: Otten, M. (2022). Het bevorderen van algebraïsch redeneren in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(3), 40-48. De Lange, S.M. (2022). Ervaringen van een lerarenopleider…

18 februari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijsraad vraagt om advies basisvaardigheden

Onderwijsraad vraagt mee te denken w.b. basisvaardigheden rekenen (februari 2022) De Onderwijsraad gaat in opdracht van de regering een advies schrijven over basisvaardigheden taal en rekenen. Dit doet de raad aan de hand van de volgende adviesvraag: “Wat is nodig om de beheersing van taal en rekenen te verhogen?” Daarbij merken zij op: “Er zijn…

16 februari 2022
Taal // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Inclusieve vakdidactiek

Project HU, 2018-2021 inclusievevakdidactiek.nl Project over Werken aan Inclusief N&T-onderwijs (Inclusive Science Education). Het project was een samenwerking tussen Hogeschool Utrecht, Innland University of Applied Sciences Hamar en University of Malmö, in samenwerking met Marnix Academie. Projectleider was Maaike Hajer (HU en MAU). Inclusive Science Education werd als project #86052 gesubsidieerd door Nordforsk en NRO.

19 januari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews

Children’s learning needs in mathematics and teacher’s use of dynamic math interviews Proefschrift januari 2022 Jariske Kaskens Samenvatting Leren rekenen is belangrijk voor het goed kunnen functioneren in de maatschappij. In de eerste jaren op de basisschool wordt een belangrijke basis gelegd: kinderen ontwikkelen getalbegrip, leren belangrijke rekenbegrippen en bouwen stapsgewijs rekenwiskundige concepten en procedures…

13 januari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Kosteloos boek Grote Rekendag 2022

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen (groep 1 t/m 8) die helemaal in het teken staat van rekenen. En dan niet gewoon in de klas, maar vooral ook daarbuiten. Want rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek! De volgende Grote…

12 januari 2022
// Basisonderwijs // Kort

Vacature Dataspecialist

Epos Onderwijs Rotterdam is een nieuwe particuliere onderwijsorganisatie met een maatschappelijk doel. Epos Onderwijs zoekt een hands-on Dataspecialist. Als Dataspecialist lever je een actieve bijdrage aan onderwijs- en organisatieverbetering. Je operationaliseert (onderwijs)doelen, verzamelt en analyseert data en vertaalt dit naar bruikbare output voor de verschillende afdelingen in de organisatie. Daarnaast ga je aan de slag…

10 januari 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen), nieuwe initiatieven

Samenwerking vakdidactiek rekenen-wiskunde (en achterliggende doelen) Donderdag 20 januari 2022, 11:00-12:00 Online (in de tijd die vrijgevallen is omdat de Panama Conferentie is verschoven) Op deze 20 januari 2022 kwamen we (online) bij elkaar met ongeveer 20 direct betrokkenen (vakdidactici, opleiders en onderzoekers rekenen-wiskunde) om uit te wisselen over actuele ontwikkelingen, vooral NPO (en de…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

29 december 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Past Precies

Jones, N. (2021). Past precies [Perfect Fit]. Uitgeverij C. De Vries-Brouwers. Het verhaal gaat over Driehoek, die veel plezier maakt met haar vriendjes: de cirkels, de vierkanten en de zeshoeken. Ze doen heel leuke spelletjes samen, maar sommige dingen kan Driehoek jammer genoeg niet zo goed als de anderen. Ze kan niet rollen zoals de…

27 december 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundeplezier

Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

17 december 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Seminar – Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility

Speaker: Marian Hickendorff, Leiden University   13-01-2021 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube.   Contemporary issues in mathematics education: word problems and strategy flexibility My research ambition is to provide empirical basis to questions and discussions about mathematics education. In this seminar I will focus…

Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Seminar – Professional development in ‘Mathematics in play’

Title Mathematics in play, Lecture by Ronald Keijzer People Ronald Keijzer Date 9-12-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar The ‘Mathematics in play’-project aims at stimulating language and mathematics in young children’s spontaneous play. In the project professionals from kindergarten and preschool are joined with educators and researchers in a professional learning community (PLC) in…

01 december 2021
Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

21 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het novembernummer (2021, jaargang 41, nummer 2) verschenen de volgende artikelen: Punter, R.A., Van de Velde, M., & Meelissen, M.R.M. (2021). Reken op jezelf! De complexe relatie tussen…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

09 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Leer ze rekenen – praktische inzichten basisonderwijs

In de kennisbundel ‘Leer ze rekenen’ lees je – anno 2022 – de belangrijkste bevindingen over reken-wiskundeonderwijs in het PO. Bijbehorende website Leer ze rekenen Samenvatting Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal…

07 november 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Symposium NPO (over wetenschap & technologie)

SLO biedt ondersteuning aan scholen en leraren bij de uitvoering van het NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Op dinsdag 16 en woensdag 17 november 2021 het minisymposium NPO Doelgroep: ib’ers en leerkrachten po/sbo/so. [collapsibles] [collapse title=”Programma dinsdag 16 november”] 15:00 – 16.00 uur: Versterk met W&T de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen – Webinar NPO en…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

02 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Reflectiewijzer Peil.Rekenen-Wiskunde

Naar aanleiding van het peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde einde (s)bo is bij de Inspectie van Onderwijs uitgegeven de Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde. Deze reflectiewijzer, in de vorm van een waaier, is voor alle scholen voor (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op school. De volgende aspecten…

01 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Rekenspecialist bij het ABC

Gezocht : Onderwijsadviseur rekenen (voor 24-32 uur per week), bij het ABC Uit de advertentietekst: Als onderwijsadviseur rekenen bij Het ABC heb je brede kennis van het rekenonderwijs van onderbouw tot bovenbouw PO en VO. Je helpt scholen om scherp te krijgen wat zij nodig hebben op het gebied van rekenonderwijs. Je werk bestaat uit…

28 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2021)

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. Artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek verschijnen alleen online. In het septembernummer (2021, jaargang 41, nummer 1) verschenen de volgende artikelen: Treffers, A. (2021). Directe instructie in ‘Getal & Ruimte Junior’. Met de leergang van procenten als voorbeeld….

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

// Basisonderwijs // Kort

Lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte)

Sluitingsdatum:  3 oktober 2021 De Hogeschool van Amsterdam (HvA) zoekt op korte termijn voor de opleiding Pabo een enthousiaste en betrokken: lerarenopleider basisonderwijs / docent vakdidactiek Natuurwetenschappen & Techniek (0,8 fte)   Wat ga je doen? Als lerarenopleider vind je het een uitdaging om studenten voor te bereiden op het beroep van leerkracht basisonderwijs in een grootstedelijke…

23 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenconferentie Kennispunt taal en rekenen mbo

Het Kennispunt MBO Taal & Rekenen organiseert in het voorjaar van 2022 weer een rekenconferentie die naar verwachting weer helemaal live kan. Het doel is kennisdelen rondom rekenen in het algemeen en natuurlijk de invoering van de nieuwe rekeneisen. Wij jij met jouw school een workshop verzorgen? Stuur dan een mail naar info@taalenrekenenmbo.nl Werkgroepen Het…

08 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoek rekenvaardigheid 2021

Rekenvaardigheid in het funderend onderwijs (4-18 jaar). Hieronder een overzicht van relevante bronnen, periode 2010-2021, vooralsnog beperkt tot NL-gerelateerde auteurs (en vaak dus alleen NL-gerelateerd onderzoek). Het verdient aanbeveling bij een grondige inventarisatie om de focus te vergroten (bijv. de discussie over ‘gecijferdheid’ (numeracy), e.d.). In juni 2022 is een update uitgevoerd van deze inventarisatie…

26 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Nieuwe cyclus masterclasses voor rekencoördinatoren basisonderwijs

Vorig jaar ontstaan op basis van corona, thans met enthousiasme geprolongeerd: Online masterclasses (ook heel geschikt voor pabo-docenten en -studenten!) Website NRCD Online bijeenkomsten van 15:30-17:00 6-okt-2021 Kijken naar Kinderen Belinda Terlouw 18-nov-2021 Grote Rekendag (groep 1-2-3-4) Annette Markusse 25-nov-2021 Grote Rekendag (groep 5-6-7-8) Frans van Galen 9-feb-2022 Wiskundige denkactiviteiten in het PO Geeke Bruin…

12 juli 2021
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Kennisportal Onderwijs – ontsluiten van relevante bronnen onderwijsonderzoek

Overleg Kennisportal Onderwijs Woensdag 22 september, 9:30-12:30 uur Het Kennisportaal Onderwijs van het NRO geeft toegang tot 26 verzamelingen van Nederlandstalige, betrouwbare informatie voor de dagelijkse onderwijspraktijk. De partners in het portaal hebben met elkaar gemeen dat ze relevante inzichten uit onderzoek naar onderwijs ontsluiten voor leraren en andere belangstellenden. Met één zoekactie krijgt u…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…

08 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – postdoc – Rekenen in het basisonderwijs

Het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden zoekt kandidaten voor een functie van Postdoc onderzoeker: Rekenen in het basisonderwijs Voor een onderzoeksprogramma naar rekenen in het basisonderwijs zoekt het Instituut Pedagogische Wetenschappen een enthousiaste postdoc. De ideale kandidaat heeft affiniteit en ervaring met onderzoek op de basisschool, bij voorkeur…

29 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Vacature – Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M gezocht

Hoofddocent/ onderzoeker STE(A)M Heb je passie voor Science, Technology, Engineering, (Arts) and Mathematics ofwel STE(A)M? Wil je bijdragen aan het professionaliseren van leraren en onderwijsteams? En bijdragen aan onderzoek op dit thema? Dan is deze vacature iets voor jou! Diverse opleidingsvraagstukken vanuit met name het PO en VO bereiken het Team Onderzoek & Onderwijs Transfer…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature UU: Programmamaker voor basisschoolleerlingen

De Universiteit Utrecht in Utrecht zoekt een ervaren Programmamaker voor basisschoolleerlingen voor 32 uur per week | Vacature voor een Betaalde functie, Parttime | Sluitingsdatum: 30-06-2021 Binnen het Programmabureau ontwikkelen en organiseren we verschillende publieksprogramma’s. Misschien ken je Meet the Professor, Summerschool Junior of de Grote Wetenschapsdag wel. Het zijn programma’s voor basisschoolleerlingen om hen een realistisch beeld van wetenschap te geven én hun…

20 juni 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het pabo-curriculum, proefschrift

Empowering pre-service teachers through inquiry. Development of an inquiry stance in intended, implemented and attained curriculum of primary teacher education. ‘In de kracht zetten’ van leraren in opleiding door onderzoek. Ontwikkeling van een onderzoekende houding in het beoogde, geïmplementeerde en bereikte curriculum van de lerarenopleiding basisonderwijs. Proefschrift Lidewij van Katwijk (Rijksuniversiteit Groningen) Nederlandse samenvatting Centrale…

13 juni 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

09 juni 2021
Natuur // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

NWT-conferentie 2021 ‘Kom In Beweging!’

Let op, de conferentie is verplaatst naar 19 november 2021. Kom In Beweging! Dat is het thema van de 13e landelijke Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie op vrijdag 19 november 2021. Wij hebben niet stilgezeten en hebben samen met ons organisatiecomité een enerverend programma samengesteld. Je kunt rekenen op nieuwe lesideeën waarbij bewegen een rol speelt. Hoe reageert je hart als…

30 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Explaining variation in mathematics achievement

Proefschrift Marije Huijsmans Mei 2021 Explaining variation in mathematics achievement. Characteristics of children with and without mathematical learning difficulties. Radboud Universiteit, Nijmegen. 978-94-6421-302-7 Samenvatting Research on math learning problems is – in comparison to research on reading problems – quite limited. Especially the different cognitive phenotypes of the heterogeneous group of mathematics learning disorder (MLD)…

28 mei 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Grote Wetenschapsdag – 10 november 2021

Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. De volgende editie van de Grote Wetenschapsdag is op 10 november 2021. De inschrijvingen openen na de zomervakantie midden. Te zijner tijd verschijnt op deze website meer informatie over het thema.

24 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Experimenteren in de rekenles

Van Galen, F. and Jonker, V. (2013) Experimenteren in de rekenles. Combineren van rekenlessen met lessen wetenschap & techniek Utrecht: Kenniscentrum Talentontwikkeling, Wetenschap & Techniek. Universiteit Utrecht. Download pdf Zie ook de lesmaterialen.

Natuur // Natuurkunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen

Kerndoelen uit 2006 Vanaf 2023 wordt er gewerkt aan Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen. Onderdeel C – Rekenen en wiskunde Er zijn negen kerndoelen die betrekking hebben op rekenen en wiskunde. Er wordt ruimte gelaten deze uit te werken op basis van verschillende opvattingen en leerstijlen. Uiteindelijk gaat het bij deze kerndoelen in de eerste plaats…

21 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2021)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2021) verschenen: Van Zanten, M.A. (2021). Opportunities-to-learn in Nederlandse reken-wiskundemethodes voor het basisonderwijs. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(5), 40-50. Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2021). Reken-wiskundeonderwijs in 3D. Verslag van de…

12 mei 2021
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar Computational Thinking in PO en VO

Webinar Computational Thinking (CT) in PO & VO met spreker Felienne Hermans, bedoeld voor leerkrachten, studenten, lerarenopleiders, schoolleiders en bestuurders.Meld je hier aan woensdag 2 juni 2021, 19.00 – 20.30 uur (online) Deze webinar vormt het startschot voor een reeks activiteiten waarin we met elkaar aan de slag gaan om te kijken hoe we bereiken…

30 april 2021
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Quality and impact of practice-oriented educational research

Quality and impact of practice-oriented educational research Proefschrift Suzanne Groothuijsen Woensdag 2 juni 2021, Academiegebouw te Utrecht In het promotieonderzoek staan kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek centraal. Hierin komen de volgende vier onderwerpen aan de orde: Kwaliteitseisen aan praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit perspectief van docentonderzoekers; Conceptualisering van het begrip impact in drie dimensies: scope, aard…

09 april 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trainingsserie Verder met ruimtevaart – 16 juni 2021

Wil je in je lessen meer doen met ruimtevaart? Op 21 april, 26 mei en 16 juni geeft ruimtevaartproject ESERO NL gratis online trainingen aan leerkrachten op de basisschool. Maak op verrassend makkelijke wijze een robotarm, en ontdek hoeveel geavanceerde ruimtemachines eigenlijk op jouw keukenapparaten lijken. Leer hoe je met praktische proefjes klimaatverandering onderzoekt vanuit…

ELWIeR en Ecent als één STEM