Voortgezet onderwijs
Carrière-profielen voor bèta-docenten
Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Het is belangrijk dat bèta-docenten soms een stap kunnen maken in hun carrière, waardoor ze ‘niet verloren gaan voor het vak’, maar gewoon in een extra taak/functie of een andere werkplek hun steentje kunnen bijdragen in een voor hen interessante…
Ieder kwartaal een les buiten het boekje
Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….
Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…
Vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken 2022
actualisatienwv.nl “Wat moeten leerlingen kennen en kunnen na het doorlopen van het curriculum natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs?” De vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken gaat met die vraag aan de slag voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs om zo de examenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken in vmbo, havo en vwo te actualiseren. Uit het bericht van de…
Vakvernieuwingscommissie wiskunde 2022
Uit het bericht van de SLO (juni 2022) nemen we deze namen over: Docenten Erik van Barneveld – Alferink College Zoetermeer Jim van Bekhoven – Mariscollege Belgisch Park Izaak Havelaar – Revius Lyceum Doorn Betty Vermeulen – CSG De Heemgaard Lianne Bruijns – Stanislascollege Pijnacker Marianne Laponder – Da Vinci College Kagerstraat Leiden Juan Dominguez…
Girls’ day – VHTO
30 maart 2023 Girls’ Day VHTO Tijdens Girls’ Day openen door heel Nederland bèta-, technische, IT-bedrijven én technische of IT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De meisjes kunnen deelnemen aan interessante activiteiten, maken kennis met vrouwelijke medewerkers en leren meer over bèta/technische werkzaamheden. Girls’ Day laat meisjes de onontdekte…
Basisvaardigheden beschouwd
In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Dit zal verder uitgewerkt worden voor een artikel in Volgens Bartjens O&O. Ronald Keijzer en Vincent Jonker Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over…
Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld
Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…
Ondersteunen (‘scaffolding’) bij SSI
Ondersteunen (‘scaffolding’), module over SSI en milieu-vraagstukken. Bron In deze Ensite module worden toekomstige leraren in de initiële lerarenopleiding geïntroduceerd om hun studenten te ondersteunen bij het omgaan met complexe maatschappelijk-wetenschappelijke milieuvraagstukken (environmental SSI) door een ondersteunings (scaffolding)kader te bieden. Geschreven voor de lerarenopleiding. Verwijzingen Bron Ensite, projectbeschrijving
Scaffolding small groups
Scaffolding small groups Seminar Mathematics Education 8th of September 2022, 15:30-17:00 Sharon Calor of UvA. Teams Abstract Collaborative learning can be an important means for enhancing students’ learning of mathematics. Several studies have shown that mathematical discussions in small heterogeneous groups may lead to mathematical level raising. Teachers, however, find it difficult to…
Open leermiddelen voor bèta-didactiek
Open leermiddelen bèta-didactiek online repository met leer- en opleidingsmaterialen Zie ook de Info-pagina op WikiWijs. Pilot groeifonds 1-9-2022 tot 1-9-2023 [collapsibles] [collapse title=”Doel: experimenteren met open les- en opleidingsmateriaal “] Gedurende schooljaar 2022-2023 wordt een pilot gedraaid om samen met docenten en opleiders verbinding te leggen tussen open lesmateriaal en opleidingsmateriaal. Deze pilot kent een…
Cryptografie – boekje wiskunde (onderbouw h/v)
Giraf uitgave nr. 2 Cryptografie. Geschreven door Paul Durenkamp. Bestellen: Epsilon Uitgaven Codes, geheimtaal en cryptografie kom je in het dagelijks leven overal tegen zonder dat jij je er altijd bewust van bent. Het kan een spiekbriefje zijn, maar ook het pinnen van geld of het verzenden van een WhatsApp-berichtje. Veel informatie is tegenwoordig ’versleuteld’,…
Lesmateriaal NLT
Lesmateriaal NLT Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal wiskunde
Lesmateriaal wiskunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal scheikunde
Lesmateriaal scheikunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal natuurkunde
Lesmateriaal natuurkunde Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Lesmateriaal biologie
Lesmateriaal biologie Materiaal uit de online repository van het Freudenthal Instituut
Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Naar een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het voortgezet onderwijs Standpuntbepaling vanuit de Vereniging NLT (zomer 2022) Naar aanleiding van een aantal ontwikkelingen is het goed om na te gaan of er een voorstel kan worden gemaakt (zomer 2022) voor een vernieuwend bèta-curriculum in de onderbouw van het vo. Lopende ontwikkelingen waar bij aangesloten…
Weet wat je meet – Giraf kaartspel (vmbo)
Giraf uitgave nr. 1 Weet wat je meet. Een statistiekspel op verschillende niveaus. Kaartspel ontworpen door Marijke Hassefras-Zuidbroek. Bestellen: Epsilon Uitgaven Het doel van dit spel is door middel van sorteren van kaartjes de meetschalen uit de beschrijvende statistiek te leren kennen. Er zijn drie niveaus waarop het spel gespeeld kan worden. Het spel kan…
Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek
Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…
Veldraadpleging wiskunde vmbo (nieuw examen)
voor docenten vmbo en mbo di 13 september 2022 17:30 – 19:30 Amersfoort In deze bijeenkomst worden de vernieuwde examenprogramma’s wiskunde vmbo gepresenteerd. Als je je aanmeldt ontvang je eind augustus de conceptexamenprogramma’s en raadplegingsvragen. Je kunt tijdens de bijeenkomst je feedback geven op deze examenprogramma’s aan de hand van de raadplegingsvragen.
Vacature – voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo
Vacature voorzitter vaststellingscommissie wiskunde vmbo bij College voor Toetsen en Examens Lees meer Taken en functies voorzitter leidinggeven aan de vaststellingscommissie wiskunde vmbo; vaststellen van de opgaven van centrale examens; adviseren van het bureau van het CvTE over syllabi, examens en normering; meedenken over de constructieopdracht aan Cito voor de centrale examens wiskunde vmbo; participeren…
Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning
Connecting secondary school quantum physics and nature of science. Possibilities and challenges in curriculum design, teaching, and learning Kirsten Staderman Proefschrift Universiteit Groningen Promotiedatum 22 maart 2022 Laat middelbare scholieren begrijpen hoe wetenschap werkt Samenvatting Volgens Kirsten Stadermann is het belangrijk dat leerlingen nadenken over vragen als: Hoe komt wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe ‘zeker’…
Oneindig, Wat is dat? Video met uitleg
Oneindig, Wat is dat? Met uitleg middels Hilberts hotel Door Nora Hartog
Webevent Wiskunde – vakvernieuwing (actualisatie examenprogramma’s)
De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie. Er worden ook vragen van deelnemers beantwoord. Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 uur. Wil je…
Vacature – Curriculumontwikkelaar mens-natuur (scheikunde) bij SLO
Ben jij een eerstegraads vakexpert Mens & Natuur (scheikunde) met zicht op het curriculum? En wil je met een team van experts een bijdrage leveren aan het actualiseren van de kerndoelen en examenprogramma’s voor alle leerlingen? Beweeg je soepel van inhoud naar uitvoering en verlies je de belangen van de leerling en het onderwijs nooit…
VELON – Congres 2023
Velon congres voor lerarenopleiders Thema Opleiden in netwerken Zwolle 13 en 14 maart 2023 veloncongres.nl
Hackacton Articiële Intelligentie oktober 2022 (Universiteit Twente)
Hackacton Articiële Intelligentie (5), 6 en 7 oktober 2022 (TU Twente) Thema: Artificial inteligence voor feedback in het onderwijs Meer informatie en gratis inschrijven Wat is een hackaton? Een hackaton is een activiteit waarin deelnemers in een korte tijd non-stop bezig zijn met één bepaalde casus. Het thema van deze AI hackaton is feedback. Voor…
Teach4Life
Europees project – 2021 – 2024 Participatie onderzoek – 1 sep 2022 tot 1 maa 2023 Internationale webpagina bij ICSE Het Platform teach4life.eu Bekijk flyer Bèta-docenten gezocht: Werken aan je eigen bèta-didactiek-vaardigheden Collega’s ontmoeten (in Nederland en Europa) Werken aan je eigen carriëre-mogelijkheden Nieuw lesmateriaal voor in de klas Direct online inschrijven Wat verwachten we…
Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo
Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats. Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…
Team masterplan basisvaardigheden OCW
Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Zie ook verslag (1 september 2022). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt…
Wiskunde voor een betere wereld -> N.a.v. het NMC 2022
Jaspers, A. (2022). Wiskunde voor een betere wereld (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) . PWN Wiskunde Actueel, 2022(14) Na twee virtuele afleveringen wegens corona, was het Nederlands Mathematisch Congres (NMC) dit jaar weer een echt congres, met fysieke bijeenkomsten in een hotel in Utrecht. De meeste sprekers benoemden expliciet hoe ze het waardeerden om hun…
Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022
nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…
Symposium XXVIII Machtige verhalen
De werkgroep Geschiedenis er ook nu weer in geslaagd vier voortreffelijke sprekers te boeken voor het jaarlijkse symposium. Op zaterdag 1 oktober is het zover. Machtige verhalen, het 28e symposium van de werkgroep Geschiedenis, vindt plaats in museum Boerhaave in Leiden. Na twee symposia online kunnen we elkaar weer echt ontmoeten en als bonus in…
Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek
Binnen de groeifonds-initiatieven van de overheid is ook aandacht voor de ‘didactiek van de bèta-vakken’. Enkele instituten stemmen hierin af onder de naam STEM22. Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van € 30 miljoen per voorstel. Voorstellen moeten bijdragen…
Conferentie Computational Thinking Education – CTE-STEM 2022
Delft, 15-17 juni 2022 cte-stem2022.tudelft.nl APSCE CTE-STEM stands for International Conference on Computational Thinking Education and STEM Education. CTE-STEM 22 is the 6th international conference organized by APSCE. In 2022 the conference will be co-organized by LDE-CEL at the TU Delft in the Netherlands
Computational Thinking Education in K-12
Nieuw boek Kong, S.-C. and Abelson, H. (Eds.). (2022). Computational thinking education in K-12. Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing. A guide to computational thinking education, with a focus on artificial intelligence literacy and the integration of computing and physical objects. Computing has become an essential part of today’s primary and secondary school curricula. In…
Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023
foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…
Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’
Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…
Informatica in vo, wat is het eigenlijk? (vragenlijst voor betrokken docenten)
Bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht wordt op dit moment een onderzoek uitgevoerd waarbij we in kaart gaan brengen op welke wijze leerdoelen een rol spelen in het informatica-onderwijs (VO, NL). Op basis van deze uitkomsten willen we kijken of het mogelijk is om een verzameling van leerdoelen samen te stellen op basis…
Bèta-lerarenkamer
betadecanen.nl -> lerarenkamer Samenvatting Het tekort aan leraren in het voortgezet onderwijs is hardnekkig in een aantal vakken, waaronder de bètavakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde en informatica. De meest recente modellen laten in 2031 voor deze vakken tekorten zien tussen 193 en 473 fte en relatieve tekorten tussen 8,9% en 63,8%. Omdat er relatief gezien zeer…
Vacature – scheikunde docent/ontwikkelaar
U-Talent (Universiteit Utrecht) heeft een vacature voor een docent/ontwikkelaar scheikunde (0,2 of 0,3 fte). Zie vacature docent/ontwikkelaar scheikunde voor meer informatie. of U-Talent
Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)
Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…
CMA – ICT toepassingen in het bèta onderwijs
CMA = Centrum voor Microcomputers en Applicaties. Doel: Het onderwijs verrijken met leerzame, innovatieve toepassingen van ICT CMA is maker van Coach 7 (leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek). cma-science.nl Nascholing CMA biedt ook nascholing en maatwerk, om zelf onderzoekende lesactiviteiten te kunnen ontwerpen en begeleiden. CMA is in 1987 opgericht…
Kennisbank biologie
Kennisbank biologie. In 52 hoofdstukken een eenvoudig overzicht, met verwijzing naar Campbell (waar ze ook vandaan kwamen). Onderdeel van project Kennisbanken. Toelichting op het materiaal (2009) Het gaat om misconcepten van leerlingen, zoals biologiedocenten ze ervaren. Ze zijn gerangschikt in thema’s en beschreven in een format, waarin het volgende is opgenomen: omschrijving, benodigde kennisachtergrond, oorzaken…
Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs
bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…
Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols
30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…
Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo
1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…
Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022
13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…
Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Een ‘webinar-voor-morgen’
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Een ‘Webinar voor Morgen’ annex ‘MeetUp’ met een inleiding door Chris, en enkele interactieve (online) werkvormen. 23-6-2022, 19:30-21:00 Chris Kooloos is vakdidacticus wiskunde bij de Radboud Universiteit. Hij promoveerde in 2022. De titel van zijn proefschrift: Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions. Juist dergelijke klas-gesprekken kunnen…
Proefschrift – informatica – algoritmes in context
Nijenhuis-Voogt, J. (2022). Algorithms in context: Teacher knowledge and student learning in secondary computer science education (pp. 166). Nijmegen: Radboud Universiteit. Pdf bij ru.nl Bij het examenvak informatica (keuzevak bij havo en vwo) is veel aandacht voor algoritmen. Dit is een lastig onderdeel en het wordt gezien als saai en abstract. Het gebruik van contexten…
Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies
Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…
Vakoverstijgend Rekenen, bijeenkomst 12-5-2022
Bijeenkomst ‘vakoverstijgend rekenen’ 12-5-2022 Adres: St Gregorius College Van Asch van Wijckskade 20, 3512 VS Utrecht Vanuit het project Vakoverstijgend rekenonderwijs zal op 12-5-2022 een bijeenkomst georganiseerd worden. Programma Vanaf 15:15 uur – Inloop en ontvangst 15:30-16.15 uur – Demonstratieles Vakoverstijgend Rekenen 16.15-16.45 uur – Nabespreking: Hoe kun je dit effectief inzetten op school? 16.45-17.15…
De aanwas voor het technisch onderwijs blijft maar dalen
Bericht van de Monitor Techniekpact Bericht 2 mei 2022 Binnen het bètatechnisch onderwijs zet de dalende trend die een aantal jaren geleden is ingezet zich verder voort. Steeds minder jongeren kiezen voor een technisch profiel. De havo en het vwo kennen daarbij de grootste terugloop. Dit blijkt uit de jaarlijkse onderwijsupdate van de Monitor Techniekpact…
De kracht van een stage-ervaring in het vmbo
Bij alle leerlingen (zowel havo/vwo als vmbo) is het opboksen tegen alleen maar instrumenteel begrijpen en procedurele vaardigheden. Niet voor niks zijn we al tijden aan het zoeken naar het ‘echte denken’ bij wiskunde (en rekenen), met begrippen als ‘wiskundige denkactiviteit’ en ‘gecijferd zijn’. Soms lijkt het alsof die zaken bij het vmbo nog meer…
Succesformules in Beeld
Zie ook Succesformules – het boek Vaak wordt de vraag gesteld door leerlingen vmbo/havo/vwo waar de wiskunde die zij leren toe dient. Het is dan belangrijk dat docenten wiskunde vmbo/havo/vwo bronnenmateriaal hebben om toepassingen van wiskunde in beroepen te laten zien. Letterlijk ‘wiskunde in beeld’ Huidige productie video’s (2021-2023) Via het PWN Youtube kanaal worden…
Imaginary 2022 – Pracht en kracht van wiskunde
Reizende tentoonstelling over zichtbare en onzichtbare wiskunde. imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen, waar het Platform Wiskunde…
WND-Conferentie 2022
De 56e WND-conferentie zal worden gehouden op vrijdag 16 en zaterdag 17 december 2022. We gaan er van uit dat de conferentie in principe weer het format van de jaren tot 2019 heeft. Het thema is overgenomen van vorig jaar: Het lichaam doorgelicht. Het bestuur is nu bezig het programma opnieuw in te vullen. Heeft…
Regionale VO HO Netwerken
VO-HO netwerken Doorlopend leren tussen voortgezet en hoger onderwijs Hoe zorgen we voor een optimale aansluiting tussen middelbare scholen en het hoger onderwijs? Hoe geven we een doorlopende vakvernieuwing vorm? En hoe dragen we bij aan de professionalisering van docenten? Dit zijn vragen waar de regionale VO-HO netwerken zich voor inzetten, door samenwerking tussen het…
Woudschoten Chemie Conferentie 2022
De Woudschoten Chemie Conferentie is de conferentie voor docenten in het scheikundeonderwijs voor havo- en vwo-leerlingen in Nederland. We hopen u op 3, 4, en 5 november 2022 te mogen verwelkomen bij de 32e editie van de Woudschoten Chemie Conferentie. Gjalt Prins (UU) en Marijn Meijer (C3) Inschrijven via de website. Website Meer info
Open Leermiddelen Alliantie NL
Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor de Impuls Open leermateriaal, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we – wel…
Afscheidscollege Maaike Hajer en openbare les Jantien Smit
WANNEER vrijdag 10 juni 2022 TIJD 14.15 tot 17.15 uur, aansluitend een borrel op het HU-plein WAAR Live en online event, vanuit de studio op Padualaan 101 in Utrecht Hogeschool Utrecht nodigt je van harte uit voor het afscheidscollege van Maaike Hajer en de openbare les van Jantien Smit op 10 juni 2022. Tijdens de…
Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models
Susanne Jansen Proefschrift Fostering students’ meta-modelling knowledge regarding biological concept-process models Bevordering van de ‘meta-modellering’-kennis van leerlingen inzake biologische concept-procesmodellen Promotor is Wouter van Joolingen en co-promotor Marie-Christine Knippels. Verdediging: 16 mei om 10.15 Abstract Wetenschappelijke informatie in de vorm van modellen duikt steeds vaker op in de media. Het is daarom voor alle mensen…
Vakexperts gezocht voor vakvernieuwingscommissies natuurwetenschappelijke vakken
Gezien de gewenste diversiteit in de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken is nog ruimte voor vier vakexperts: één vakexpert O&O of NLT, één vakexpert natuurkunde met vmbo-expertise, één vakexpert biologie met vmbo-expertise en één vakexpert scheikunde met vmbo-expertise. Ben je of ken je een kandidaat? Solliciteren kan nog t/m 6 mei via: SLO zoekt Leraren Vakvernieuwingen bovenbouw
Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam
Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam. (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13) Hoe veelzeggend is het, dat in Wuhan een coronaviruslab staat? Is het covid-19 virus vanuit een dier overgesprongen op de mens, of ontsnapt uit het Wuhan Institute of Virology? Bij gebrek aan hard…
Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions – Proefschrift Chris Kooloos
Chris Kooloos, Radboud Universiteit Proefschrift 2022 – Eye on Variety: The teacher’s work in developing mathematical whole-class discussions (Pdf). Hoe krijg ik mijn leerlingen weer ‘aan’? Webinar 23 juni 2022 Abstract Als een groep leerlingen een wiskundig vraagstuk krijgt, zonder dat iemand ze vertelt hoe het opgelost moet worden, dan ontstaat er geheid variatie in…
GirlsClub WIN – GEM – Herfstdagen 24 t/m 26 oktober 2022
Tijdens de herfstvakantie van 2022 organiseerde de Universiteit Utrecht speciaal voor ambitieuze meisjes (4-5 VWO) een driedaagse waarin uitdagende bèta-ingekleurde opdrachten werden uitgevoerd rond drie grotere thema’s. Programma De Bomenmaandag: meten en rekenen aan bomen, practicum ‘spannende oppervlaktes’en tekenen van een pythagoras-boom; De Ogendinsdag: eye-tracking, medische fysisch onderzoek naar ogen en een camera obscura bouwen…
ICSE Academy
A project by the ICSE consortium ICSE Academy – Europees Erasmus+ projectEuropese samenwerking en mobiliteit wat betreft nascholing en opleiding van bèta-docenten European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers 1 juni 2022 tot 1 juni 2025 Internationale website Kern van het project Het bèta/STEM onderwijs (wiskunde,…
No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education
Alice Veldkamp, UU Proefschrift No Escape! The rise of escape rooms in secondary science education Gepromoveerd op 6 april 2022 Abstract Over de hele wereld en in alle sectoren van onderwijs verschenen spontaan escaperooms in de klas. Docenten experimenteerden met het aanpassen van het escaperoom concept naar de klasomgeving, zonder dat ze daarbij door schoolbesturen…
Jaarvergadering NVvW
5 november 2022 NVvW jaarvergadering en studiedag
Heuristieken, helpt dat bij 6VWO Wiskunde A?
Dit materiaal is ontstaan op basis van een opdracht binnen de lerarenopleiding (vakdidactiek). Wiskunde 6 VWO. Achterliggende vraag bij het ontwerp van dit lesmateriaal De ‘onderzoeksopgave’ is een onderdeel van het wiskunde A examen en wordt vaak niet goed gemaakt. Ook blijken VWO 6 wiskunde A leerlingen vaak vast te lopen bij lastigere vraagstukken. Tegelijk…
Programmeren en augmented reality
Een les over ‘programmeren en augmented reality’ uitgeprobeerd op het Codasium, havo/vwo, wiskunde/informatica. Codasium (onderdeel van Lyceum Kralingen) Codasium wordt aangeboden aan alle leerlingen in klas 1 en vervolgens alleen aan de leerlingen die het kiezen, dus vanaf klas 2. De leerlingen krijgen per week 3 uur de tijd om bezig te zijn met programmeren….
Webevent Natuurwetenschappelijke vakken – 12 april 2022
Wat zijn de uitdagingen voor de actualisatie van de examenprogramma’s in de Natuurwetenschappelijke vakken? Deze webinar gaat over de aanstaande actualisatie: de vakken staan aan de vooravond van een actualisatie van de examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo. Naast de verschillende maatschappelijke uitdagingen voor dit traject, biedt actualisatie mooie kansen voor meer samenhang, doorlopende leerlijnen,…
Vakantiecursus 2022 voor Wiskundeleraren
“Willekeur en structuur in netwerken” Hoofddocente: Nelly Litvak (Universiteit Twente) Gastsprekers: Clara Stegehuis (UT), Pim van der Hoorn (TU/e) Veel systemen bestaan uit objecten die met elkaar verbonden zijn. In het Nederlandse spoornetwerk bijvoorbeeld zijn stations met elkaar verbonden door rails. In sociale netwerken zijn mensen met elkaar verbonden door vriendschappen. En in het…
Gezamenlijke webinars vakdidactiek wiskunde/rekenen seizoen 2022-2023
Wiskunde voor Morgen i.s.m. NVvW, NVORWO, SLO, Panama en ELWIeR. Nieuw initiatief voor landelijke ondersteuning van vakdidactici wiskunde/rekenen. Kerngedachte: elkaar goed informeren en aanvullen. Zie ook de wvm Publicaties. Planning 2023 PO VO OnderzoekersEngelstalig 9 mei 2023 Gerrit Roorda: Problem Solving 12 juni 2023 Jos Tolboom/Paul Drijvers: Algebra en algoritme: computationeel denken in de wiskundeles…
Future of Education and Skills – OECD 2030
The OECD Learning Compass In dit OECD project E2030 wordt ondersteuning gegeven bij de centrale (onderwijs)discussie over kennis, vaardigheden en houding van de ‘lerende’. The Future of Education and Skills 2030 (E2030) aims to help education systems determine the knowledge, skills, attitudes and values students need to thrive in and shape their future. Abstract E2030…
De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen
Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(1) QR-codes bestaan al 25 jaar, maar pas sinds ‘corona’ staan ze in het middelpunt van de belangstelling. In de QR-code en de Corona Check app zit allerlei wiskunde en cryptografie verborgen. Zie deze explainer.
Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen
Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur slo-zoekt-vakexperts-voor-mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling commissie…
Cosmos project
Europees Horizon2020 project Creating organisational structures for meaningful science education through Open Schooling for all cosmosproject.eu Samenvatting Het project heeft tot doel bèta-burgerschap in het onderwijs te ondersteunen en langdurige samenwerkingsverbanden met de community te realiseren. In dit project worden docenten ondersteund bij het koppelen van maatschappelijke vraagstukken (SSI) aan de bèta-les. Denk hierbij aan…
ESERA Summerschool 2022
ESERA 2022 Summer school, Utrecht esera.org The ESERA Summer School 2022 will be held in The Netherlands, organised by the Freudenthal Institute at Utrecht University from Monday, August 29 till Saturday, September 3. We expect this summer school to be a live, in-person event, with some virtual elements. If you have any questions, please send…
Onderwijsraad vraagt om advies basisvaardigheden
Onderwijsraad vraagt mee te denken w.b. basisvaardigheden rekenen (februari 2022) De Onderwijsraad gaat in opdracht van de regering een advies schrijven over basisvaardigheden taal en rekenen. Dit doet de raad aan de hand van de volgende adviesvraag: “Wat is nodig om de beheersing van taal en rekenen te verhogen?” Daarbij merken zij op: “Er zijn…
Seminar – The 4S model for selecting, analyzing and designing tasks
Speaker: Desiree Agterberg, Amsterdam University of Applied Sciences 10-03-2022 – Time: 15:30 – 17:00 The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube The 4S model for selecting, analyzing and designing tasks The history of mathematics (HoM) can be used in mathematics education in many ways. Both Tzanakis et al. (2000) and Jankvist…
Postdoc-VO
Programma voor gepromoveerde bèta- en/of techniekdocenten postdoc-vo.nl Informatie-bijeenkomsten 2022 Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. PostDoc-VO PostDoc-VO maakt het…
Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula
Project Looptijd project: Van 1 februari 2019 tot 1 februari 2022 Zie ook NRO. In wiskundeonderwijs waarin ICT een steeds grotere rol speelt, is de vraag of en hoe wiskundig denken, dat centraal staat in de nieuwe Nederlandse wiskundecurricula, kan worden geïntegreerd met computationeel denken, zoals benadrukt in het informaticacurriculum en in de landelijke curriculum.nu…
Leerlijn techniek
leerlijntechniek.nl
Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)
Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…
Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022
Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…
Ras in de klas. Achtergronden en aanwijzingen voor een les in een gevoelig onderwerp
Dirk Jan Boerwinkel. Ras in de klas. Achtergronden en aanwijzingen voor een les in een gevoelig onderwerp. Waarom dit onderwerp? De consensus onder biologen en antropologen is dat ras bij mensen geen biologisch concept is, maar een sociaal construct. Maar zo kan je je er in de biologieles niet van afmaken als er vragen rijzen…
Onderzoekend en ontwerpend leren
Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…
Wiskundeplezier
Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…
Imaginary – formules die tot leven komen
Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen,…
Docentvluchteling voor de Klas
Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…
Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School
https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…
‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’
Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…
Webinar vakkenstructuur wiskunde havo/vwo
Heb je 8 december 2021 het webinar over de vakkenstructuur wiskunde havo/vwo gemist? Kijk het hier terug. In opdracht van het ministerie van OCW brengt een werkgroep begin 2022 advies uit over de vakkenstructuur wiskunde havo/vwo. Deze werkgroep organiseerde afgelopen week een webinar om haar conceptadviezen te bespreken. Meer informatie over de werkgroep.
GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022
Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…
Inclusief lesgeven
Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…
Webinar vakkenstructuur wiskunde havo/vwo op 8 december
Ben je leraar wiskunde, schoolleider of decaan in het voortgezet onderwijs? Of werk je op een hbo of universiteit en wil je meer weten over de (ontwikkelingen in) de vakkenstructuur wiskunde op de havo en in het vwo? Meld je hier aan voor het webinar op 8 december, van 16.00-17.30. De NVvW en SLO hebben…
Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen
Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…
Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory
Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00 Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…