Meetkunst
In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. |
De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.
Het onderzoek liep in de periode 2015-2018.
In het onderzoek werd onderzocht hoe een verbinding tussen meetkunde en kunst de creativiteit bij probleem oplossen kan vergroten, met als doel ook de rekenvaardigheden van de leerlingen te verhogen.
[collapsibles]
[collapse title=”Nascholing”]
Nascholingsbundel Meetkunst (pdf) met alle vijf bijeenkomsten en een algemene inleiding.
Drie centrale elementen
Binnen de nascholing gaat het grofweg om drie belangrijke aandachtspunten: kunsteducatie, creativiteit en wiskunde.
|
|
[/collapse]
[collapse title=”Lessen”]
Meetkunst-lessen (pdf) met alle negen lessen en een inleiding.
Lessen over ruimte
|
Lessen over patronen
|
[/collapse]
[collapse title=”Eindpublicatie”]
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E., Jonker, V., Keijzer, M., & Wijers, M. (2019). Meetkunst. Eindrapportage van het onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas’. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Andere project-documenten:
- Meetkunst-lessen gebundeld (met inleiding).
- Nascholingsbundel Meetkunst (alle vijf bijeenkomsten, pdf)
[/collapse]
[collapse title=”Publicaties naar aanleiding van dit project”]
Nederlands
- Gerritse, A. (2018). Project meetkunst onderzocht. Kunstzone, 4, 16-18.
Kroesbergen, E. H. (2017). Creatief rekenen-wiskunde in de basisschool. In M. Van Zanten (red.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw (pp. 209-214). Utrecht: Panama. - Jonker, V. (2019, 28 June 2019). Poster Meetkunst als onderdeel van het postersymposium Leren voor de toekomst. Onderzoeksresultaten van NRO projecten praktijkgericht onderzoek 2015-2018. (PDF). Paper presented at the Onderwijs Research Dagen 2019, Heerlen.
- Kroesbergen, E., Schoevers, E., Keijzer, R., Jonker, V. and Wijers, M. (2019). Meetkunst in de basisschool: effecten van een combinatie van meetkunde en kunstonderwijs (PDF) Cultuur+Educatie, 18(51), 50-67
- Oprins, B. and Keijzer, R. (2019). Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 46-55.
- Schoevers, E., Kroesbergen, E., Keijzer, R. and Jonker, V. (2016). Meetkunde, kunst en creativiteit Volgens Bartjens, 36(2), 26-28
- Wijers, M. and Verweij, I. A. (2019). Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (PDF) Volgens Bartjens – Ontwikkeling en onderzoek, 38(3)
Engels
- Keijzer, R., Oprins, B., De Moor, K. and Schoevers, E. M. (2018). Integrating visual art, geometry and creativity for primary school teachers: a pd trajectory . Paper presented at the EAPRIL 2017, Hämeenlinna, Finland.
- Schoevers, E.M. & Kroesbergen, E.H. (2017). Enhancing creative problem solving in an integrated visual art and geometry program: A pilot study. In Demetra Pitta-Pantazi (Eds.), The 10th Mathematical Creativity and Giftedness International Conference – proceedings (pp. 27-32) (6 p.). Nicosia, Cyprus: Department of Education, University of Cyprus.
[/collapse]
[collapse title=”Gerelateerde publicaties”]
- Brinkman, W., Miedema, E. and Schreuder, C. (2017). Kunst = taal en rekenen. Drie jaar Boijmans Taal- en Rekenprogramma (PDF). Rotterdam: Museum Boijmans Van Beuningen.
- Gerritse, A. (2015). De leerkracht aan zet. Van culturele instelling naar de leerkracht voor de klas (PDF) (pp. 53). Rotterdam: Piet Zwart instituut.
- Gerritse, A. (2016). ‘Wij zijn geen kunstenaars’ Van een samenwerkingsproject met een culturele instelling tot een alternatief voor schoolkunst (PDF) Kunstzone, 6, 33
- Keijzer, R., Buter, A., Den Houting, M., Jonker, V., Markusse, A., Munk, F., Prinsen, L., Spoelder, M., Sprong, M., Van Dijk, G., Van Galen, F., Verschure, C. and Wijers, M. (2015). Meetkunde uit de kunst in de klas. Boek Grote Rekendag (PDF) (Vol. 13). Den Bosch: Universiteit Utrecht / Malmberg.
- Schoevers, E. (2015). Primary school mathematics requires more than learning facts and procedures: the role of creativity in fourth-grade math learning (MSc Thesis) (pp. 40). Utrecht: Utrecht University.
- Schreuder, C. (2015). Boijmans Taal- en rekenprogramma. Tussentijds verslag. Januari 2015 (pp. 9). Rotterdam: Museum Boijmans Van Beuningen.
- Schreuder, C. (2015). Het Boijmans taal- en rekenprogramma (PDF) (Vol. 2015). Rotterdam: Museum Boijman Van Beuningen.
[/collapse]
[collapse title=”Contact”]
Stuur ons een mail
Universiteit Utrecht
faculteit sociale wetenschappen
[/collapse]
[/collapsibles]
Gerelateerde artikelen
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738