zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen
zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 |
Kenmerken van het zOEFi-oefenen
Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid.
- Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels.
- zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende leerlijnen voor rekenen.
- Tempo speelt een rol. Het moet goed en snel!
- Begrip en inzicht zijn belangrijk. Denkend rekenen moet ook geoefend worden.
- Plezier staat voorop. Speelse, interactieve en coöperatieve werkvormen houden alle leerlingen betrokken.
- Oefenen is een serieuze zaak, ook als het op speelse wijze gebeurt. Herhaling, tempo, begrip en inzicht moeten voor een stevig rekenfundament zorgen.
- De oefenactiviteiten vormen een doorgaande oefenlijn, maar zijn ook los te gebruiken, bijvoorbeeld om gericht aan een bepaald rekendomein te werken.
[collapse title=”Achtergrond (2009)”]
“De laatste tijd staat het oefenen van rekenkennis en – vaardigheden volop in de belangstelling. Verschillende instanties pleiten voor meer oefentijd en -aandacht. De rekencommissie van de ‘Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen’ die vorig jaar een advies uitbracht betreffende de verbetering van het rekenonderwijs op de basisschool, vermeldt in haar rapport:
Alle partijen zijn van mening dat leerlingen meer moeten oefenen met rekenen.’ (KNAW-Commissie rekenonderwijs basisschool(2009), pag.81).”
[/collapse]
[collapse title=”Meer lezen”]
- zOEFi-team. (2010). zOEFi een jaar later … – didactische kenmerken van basaal, digitaal, klassikaal oefenen – (PDF). In M. Van Zanten (Ed.), Panama Cursusboek 28 Waardevol reken-wiskundeonderwijs – Kenmerken van kwaliteit – (Vol. 28, pp. 221-219). Utrecht: Panama/ Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.
- Kool, M. (2010). Met zOEFi bouwen aan de basis Volgens Bartjens, 29(3), 8-11. .
[/collapse]