Grote Rekendag
De Grote Rekendag richt zich op de basisschool en beoogt te laten zien dat leerlingen ook in het reken-wiskundeonderwijs op onderzoek kunnen gaan. Daarnaast is een doel dat leraren en leerlingen plezier beleven aan rekenen-wiskunde. Tijdens de Grote Rekendag gaan scholen een dag lang aan de slag met materialen die speciaal voor deze dag ontworpen zijn. |
Vanaf 2003 is de Grote Rekendag jaarlijks gehouden (organisatie Freudenthal Instituut)
Vanaf 2014 is Malmberg de uitgever achter de Grote Rekendag: groterekendag.nl en wordt het schrijversteam ondersteund vanuit Onderwijsadvies en Training van de Universiteit Utrecht.
Voor de leerlingen is het een kennismaking van rekenen los van een rekenboek. Vaak in groepjes, regelmatig buiten het klaslokaal op ontdekkingstocht. Freudenthal (1984) benadrukte ‘wiskunde als menselijke activiteit’. Freudenthal was van mening dat leerlingen niet beschouwd moeten worden als passieve consumenten van kant-en-klare wiskunde, maar dat het onderwijs de leerlingen de kans moet bieden om zelf wiskunde uit te vinden.
Voor leerkrachten is de Grote Rekendag een spannende afwijking van de reguliere gang van het rekenen op de basisschool. Het is aantrekkelijk maar het levert ook onzekerheden op (kan ik dit wel als leerkracht?). Uit evaluatie van de Grote Rekendag (over de afgelopen jaren) blijkt dat leerkrachten dit een mooie aanvulling vinden op het standaard aanbod, waarbij ze leerlingen op andere aspecten kunnen wijzen van het rekenonderwijs dan het reguliere (en even belangrijke) aanleren van (basis)vaardigheden.
Thema’s
Bij de keuze van thema’s wordt gekeken of het een aanvulling is op wat in de rekenboeken al wordt aangeboden. De inhoud van de thema’s beweegt wel binnen de kerndoelen rekenen-wiskunde van het basisonderwijs, maar zit vaak enigszins op de rand van wat gangbaar is (de werkvormen wijken af, er is iets meer ontdekruimte voor de leerlingen).
[collapsibles]
[collapse title=”Verwijzingen”]
- groterekendag.nl
- Alle jaargangen (lesmateriaal) van de Grote Rekendag
[/collapse]
[collapse title=”Jaargangen”]
jaar | datum | thema | |
22 | 2024 | woensdag 20 maart 2024 |
Grote Rekendag 2024 |
21 | 2023 | woensdag 29 maart 2023 | Afvalparade Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade 1160 scholen |
20 | 2022 | woensdag 30 maart 2022 | Bouwavonturen 750 scholen
|
19 | 2021 | woensdag 24 maart 2021 | Op rekenreis 650 scholen
|
18 | 2020 | woensdag 25 maart 2020 | De getallenfabriek 1118 scholen |
17 | 2019 | woensdag 3 april 2019 | Uit verhouding! 1235 scholen
|
16 | 2018 | woensdag 28 maart 2018 | De school als pakhuis 1499 scholen |
15 | 2017 | woensdag 22 maart 2017 | Meten, bewegen en construeren 1279 scholen |
14 | 2016 | woensdag 23 maart 2016 | Kijkje achter de code 1301 scholen
|
13 | 2015 | woensdag 25 maart 2015 | Meetkunde uit de kunst in de klas 1275 scholen
|
12 | 2014 | woensdag 2 april 2014 | De klas in beeld 1200 scholen |
11 | 2013 | woensdag 17 april 2013 | Pretpark. Spelen met meetkunde en meten 904 scholen |
10 | 2012 | woensdag 18 april 2012 | al tien jaar beestachtig leuk! 830 scholen |
9 | 2011 | woensdag 13 april | Weet je het zeker? – combineren en redeneren 869 scholen
|
8 | 2010 | woensdag 21 april | Meten te lijf 985
|
7 | 2009 | woensdag 9 april | Geld 732 scholen |
6 | 2008 | woensdag 16 april | Tijd 683 scholen |
5 | 2007 | woensdag 17 april | Meetkunde, patronen en kunst 673 scholen
|
4 | 2006 | woensdag 8 maart | Spelen met Getallen. Wat is je lievelingsgetal? Wat zijn bijzondere getallen, en waarom? 637 scholen
|
3 | 2005 | vrijdag 25 februari |
Tellen, turven, tekenen. Verzamelen, ordenen en in beeld brengen van verzamelde gegevens 398 scholen |
2 | 2004 | woensdag 18 februari | Kijkmeetkunde en meten. Standpunten, richtingen, routes, kaarten, afstanden 509 scholen
|
1 | 2003 | 20 scholen |
[/collapse]
[collapse title=”Artikelen (Nederlands)”]
- Brachten, S., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2020). Waarom de Grote Rekendag? (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(1), 41-47
- Habermehl-Ooms, M. (2017). Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenenwiskunde (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 37(1), 41-44
- Heege, H. t. (2010). Impressies van de Grote Rekendag 2010 (PDF) Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 29(2), 50-55
- Jonker, V. (2004). Oriënteren en plaatsbepalen. Grote Rekendag 2004 (PDF) Volgens Bartjens, 23(3), 38-39
- Jonker, V., Keijzer, R. and Visee, J. (2019). Uit verhouding. Rekenen met verhoudingen tijdens de GRD (PDF) Volgens Bartjens, 39(2), 10-12
- Jonker, V. and Van Galen, F. (2003). Grote Rekendag. Panama Praktijktip nummer 91 Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 22(1), 46-48
- Jonker, V. and Van Galen, F. (2004). Grote Rekendag groot succes (PDF) Volgens Bartjens, 23(5), 40-42
- Jonker, V. and Van Galen, F. (2004). Impressie van de Grote Rekendag 2004. In K. Groenewegen (Ed.), Nationale Rekendagen 2003 – een praktische terugblik (pp. 81-91). Utrecht: Freudenthal Instituut.
- Jonker, V. H. and Galen, F. H. J. v. (2003). Panama Praktijktip nummer 91: De Grote Rekendag Panama-Post. Tijdschrift voor nascholing en onderzoek van het reken-wiskundeonderwijs, 22(1), 46-48
- Keijzer, R. (2009). Meten te lijf. Schuivend en draaiend meetonderwijs (PDF) JSW, 95(1), 12-13
- Keijzer, R. (2012). Spelen met meten en meetkunde. De Grote Rekendag in groep 1/2 (PDF) Volgens Bartjens, 32(4), 23-24
- Keijzer, R. (2018). Verhuisdoos als rijke context. Het ontwikkelen van een onderzoekende houding (PDF) Volgens Bartjens, 38(2), 10-12
- Keijzer, R., Van Schaik, M. and Van Tricht, R. (2009). Waar voor je geld (PDF) Volgens Bartjens, 29(2), 14-17
- Keijzer, R. and Verschure, C. (2011). Rekenen buiten het boekje. Wiskundige thema’s uit de eigen leefwereld (PDF) JSW, 96(Oktober 2011), 6-7
- Keijzer, R. and Verschure, C. (2011). Een vliegende start (PDF) Volgens Bartjens, 30(3), 26-28
- Keijzer, R. and Verschure-van Bavel, C. M. (2010). Panama Praktijktip nummer 119: Combineren met de negende ‘Grote Rekendag’ Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 29(4), 51-54
- Keijzer, R. and Verschure-van Bavel, C. M. (2011). Grote Rekendag vraag om professionele gecijferdheid (PDF) Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 30(4), 3-8
- Lohstro-van Bruggen, V. (2007). De grote rekendag 2007 (PDF) Volgens Bartjens, 27(1), 32-34
- Markusse, A. (2014). Wiscodans en Keerdans – leren over symmetrie via dans Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 33, 78-82
- Musch, L. (2007). Met Patronella naar Artis. Kleuters herkennen patronen op de Grote Rekendag (PDF) Volgens Bartjens, 27(1), 11-13
- Oonk, W. and De Goeij, E. T. J. (2006). Panama Praktijktip nummer 107: Wiskundige attitudevorming (PDF) Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 25(4), 37-39
- Op den Kamp, R. (2018). Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46
- Prinsen, L. and Jonker, V. (2008). Het uitvoeren van de Grote Rekendag – a minor problem. Paper presented at the Panama Conferentie, Noordwijkerhout.
- Reeuwijk, M. v. (2006). Panama Praktijktip nummer 101: Spelen met getallen: vierkantsgetallen, driehoeksgetallen (PDF) Panama-Post. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 25(2), 26-28
- Smit, C., Jongewaard, T. and Musch, Lisette. (2007). Studenten aan de slag (PDF) JSW, 92(November 2007), 32
- Van Dijk, G. and Jonker, V. (2008). Grote Rekendag in groep 1/2 en 5/6 In R. Keijzer (Ed.), Nationale Reken Dagen 2008. Noordwijkerhout: Freudenthal instituut.
- Van Galen, F. and Peltenburg, M. (2008). Grote Rekendag in groep 3/4 en 7/8 In R. Keijzer (Ed.), Nationale Reken Dagen 2008. Noordwijkerhout: Freudenthal instituut.
- Van Mierlo, X. J. P. A. (2012). Geef leerlingen de ruimte De Grote Rekendag op het vmbo (PDF) Nieuwe Wiskrant. Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 32(2), 8
- Van Schaik, M., Keijzer, R. and Van Tricht, R. (2009). Rekenproblemen oplossen. ‘Kijk eens wat we samen kunnen’ (PDF) JSW, 94(2), 9-10
- Verschure, C. (2012). Beestachtig leuk. Grote Rekendag in Zuidhorn (PDF) Volgens Bartjens, 32(2), 33-35
- Visée, J., Broekhuizen, M. and Jonker, V. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 39(2)
- Welling, J. F., Jonker, V. and Broekhuizen, M. (2021). Videogebruik bij de Grote Rekendag (PDF) Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(3), 53-58
[/collapse]
[collapse title=”Artikelen (engels)”]
- Doorman, M., Bos, R., De Haan, D., Jonker, V., Mol, A. and Wijers, M. (2019). Making and Implementing a Mathematics Day Challenge as a Makerspace for Teams of Students (PDF) International Journal of Science and Mathematics Education. 10.1007/s10763-019-09995-y
- Jonker, V., Wijers, M., Abels, M. and Keijzer, R. (2016). Let’s have a look behind the code. The Big Mathematics Day 2016 (Netherlands) about coding without computer (PDF), PATT (pp. 8). De Bilt, the Netherlands: PATT.
- Van Galen, F. and Keijzer, R. (2016). Designing a Mathematics Day (PDF) Educational Designer, 3
- Wijers, M. and Jonker, V. (2011). Change and counting: example from the Big Math Day 2010 (PDF). Utrecht: Utrecht University, Freudenthal Institute.
[/collapse]
[/collapsibles]
Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738