Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Meetkunst

In het NRO project ‘Meetkunst’ hebben leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Boijmans museum samengewerkt aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst.

De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma. De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’.
Het onderzoek liep in de periode 2015-2018.

In het onderzoek werd onderzocht hoe een verbinding tussen meetkunde en kunst de creativiteit bij probleem oplossen kan vergroten, met als doel ook de rekenvaardigheden van de leerlingen te verhogen. 

[collapsibles]
[collapse title=”Nascholing”]

Nascholingsbundel Meetkunst (pdf) met alle vijf bijeenkomsten en een algemene inleiding.

Drie centrale elementen

Binnen de nascholing gaat het grofweg om drie belangrijke aandachtspunten: kunsteducatie, creativiteit en wiskunde.

Bijeenkomst 1 Oriëntatie
Bijeenkomst 2 Kunst beschouwen
Bijeenkomst 3 Meetkunde
Bijeenkomst 4 Creatief proces
Bijeenkomst 5 Samenhang

[/collapse]
[collapse title=”Lessen”]

Meetkunst-lessen (pdf) met alle negen lessen en een inleiding.

Lessen over ruimte
Les 1 Ruimte vangen in de klas

In deze les gaat het om een verkenning van het begrip ruimte.
Les 2 Van kunst naar ruimte

Leerlingen denken na en praten over de betekenis van ‘ruimte’ en de ‘grootte’ ervan
Les 3 Ruimte buiten de klas

Idealiter ga je in deze derde les naar een museum, maar er zijn ook suggesties voor een andere invulling.
Les 4 Van ruimte naar plat: ruimtesuggesties op het platte vlak


Leerlingen verkennen hoe je in een ruimte diepte kunt suggereren door de platte vlakke (de wanden, vloer en plafond) te beschilderen/bewerken.
Les 5 Spelen met perspectief

Vervreemding door optische illusies
Lessen over patronen
Les 6 Wat is een patroon?

Leerlingen verkennen het begrip ‘patroon’.
Les 7 Wat is hier het patroon?
Op zoek naar kenmerken van patronen
Les 8 Spiegeltje, spiegeltje, wat zie ik?

Kun je met ene klein stukje patroon en spiegels een heel vlak vullen? Wat voor patroon heb je dan?
Les 9 Ruimtelijke patronen

Leerlingen verkennen patronen op en van ruimtelijke objecten.

[/collapse]
[collapse title=”Eindpublicatie”]
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E., Jonker, V., Keijzer, M., & Wijers, M. (2019). Meetkunst. Eindrapportage van het onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas’. Utrecht: Universiteit Utrecht.

Andere project-documenten:

[/collapse]
[collapse title=”Publicaties naar aanleiding van dit project”]

Nederlands

  • Gerritse, A. (2018). Project meetkunst onderzocht. Kunstzone, 4, 16-18.
    Kroesbergen, E. H. (2017). Creatief rekenen-wiskunde in de basisschool. In M. Van Zanten (red.), Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw (pp. 209-214). Utrecht: Panama.
  • Jonker, V. (2019, 28 June 2019). Poster Meetkunst als onderdeel van het postersymposium Leren voor de toekomst. Onderzoeksresultaten van NRO projecten praktijkgericht onderzoek 2015-2018. (PDF). Paper presented at the Onderwijs Research Dagen 2019, Heerlen.
  • Kroesbergen, E., Schoevers, E., Keijzer, R., Jonker, V. and Wijers, M. (2019). Meetkunst in de basisschool: effecten van een combinatie van meetkunde en kunstonderwijs (PDF) Cultuur+Educatie, 18(51), 50-67
  • Oprins, B. and Keijzer, R. (2019). Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 46-55.
  • Schoevers, E., Kroesbergen, E., Keijzer, R. and Jonker, V. (2016). Meetkunde, kunst en creativiteit Volgens Bartjens, 36(2), 26-28
  • Wijers, M. and Verweij, I. A. (2019). Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (PDF) Volgens Bartjens – Ontwikkeling en onderzoek, 38(3)

Engels

  • Keijzer, R., Oprins, B., De Moor, K. and Schoevers, E. M. (2018). Integrating visual art, geometry and creativity for primary school teachers: a pd trajectory . Paper presented at the EAPRIL 2017, Hämeenlinna, Finland.
  • Schoevers, E.M. & Kroesbergen, E.H. (2017). Enhancing creative problem solving in an integrated visual art and geometry program: A pilot study. In Demetra Pitta-Pantazi (Eds.), The 10th Mathematical Creativity and Giftedness International Conference – proceedings (pp. 27-32) (6 p.). Nicosia, Cyprus: Department of Education, University of Cyprus.

[/collapse]
[collapse title=”Gerelateerde publicaties”]

[/collapse]
[collapse title=”Contact”]
Stuur ons een mail

Universiteit Utrecht
faculteit sociale wetenschappen

[/collapse]

[/collapsibles]

Gerelateerde artikelen

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.


Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738

ELWIeR en Ecent als één STEM