Het 4 componentenmodel voor competentiegericht opleiden
Op een groot aantal VMBO en MBO opleidingen wordt competentiegericht opleiden vorm gegeven volgens een model dat is ontwikkeld door het consortium beroepsonderwijs, in samenwerking met scholen en wetenschappers. Dit zogenaamde vier componentenmodel bestaat uit:
Leertaken, Ondersteunende informatie, Procedurele informatie en Deeltaakoefening
- Download: Ontwerpen van CGO volgens Merrienboer: korte samenvatting van het 4 componentenmodel
- Download: Hoe praktisch is het vier componenten instructiemodel?: uitgeleg hoe bestaande opdrachten omgebouwd kunnen worden naar het 4 componentenmodel
De onderstaande video laat zien binnen welk soort onderwijs het vier componentenmodel tot dusver vooral wordt toegepast.
De zeven stappen in de video horen bij de fasering van de ontwerpopdracht en zijn dus van een andere orde dan de vier componenten uit de artikelen.
In het onderstaande artikel wordt een goede indruk gegeven van de vormgeving van het onderwijs.
De componenten van het model worden niet rechtstreeks benoemd in de tekst.
Die relatie kan door de studenten worden gelegd in de verwerkingsopdrachten.
- Download: Het werken met praktijkopdrachten
-
Download: Opdrachten bij artikelen over competentiegericht opleiden: voorbeelden van opdrachten helpen bij de verwerking
van de informatie in de artikelen en video
[collapsibles]
[collapse title=’Meer informatie over didactiek van het beroepsonderwijs en het vier componentenmodel’]
- Website: Het youtubekanaal van het consortium beroepsonderwijs
- Website: De website van het consortium beroepsonderwijs. Deze website bevat ook links naar wetenschappelijke publicaties over deze didactiek.De bovenstaande documenten zijn afkomstig van deze site.
- Website: De website van MBO 2010
[/collapse]
[/collapsibles]