Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Denkklassen creëren – Building thinking classrooms

Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)?

Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken.

Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen verder te gaan dan uit het hoofd leren en repetitieve berekeningen. In feite kunnen de ‘standaard-lessen’ die we kennen van vrijwel alle klaslokalen, niet-denkend gedrag van leerlingen in de hand werken.

Het boek:

  • Beschrijft het wat, het waarom en het hoe van de onderwijspraktijk en staat stil bij veelgestelde vragen van docenten
  • Bevat verslagen over hoe deze onderwijspraktijk het denken kunnen bevorderen door middel van interviews met docenten en leerlingen en voorbeelden van leerlingwerk
  • Biedt concrete taken om mee te beginnen.
  • Biedt 14 praktijkvoorbeelden in vier toolkits die in volgorde kunnen worden toegepast en waarop gedurende het jaar kan worden voortgebouwd.

Verwijzingen

ELWIeR en Ecent als één STEM