Denkklassen creëren – Building thinking classrooms
Hoe krijg je je leerlingen aan het denken (in de wiskunde-lessen)?
Peter Liljedahl heeft zijn 15 jaar onderzoek met deze centrale vraag vertaald in een praktische gids over hoe je naar een denkklas kunt toewerken. |
Leraren vinden het vaak moeilijk om lessen te geven die leerlingen helpen verder te gaan dan uit het hoofd leren en repetitieve berekeningen. In feite kunnen de ‘standaard-lessen’ die we kennen van vrijwel alle klaslokalen, niet-denkend gedrag van leerlingen in de hand werken.
Het boek:
- Beschrijft het wat, het waarom en het hoe van de onderwijspraktijk en staat stil bij veelgestelde vragen van docenten
- Bevat verslagen over hoe deze onderwijspraktijk het denken kunnen bevorderen door middel van interviews met docenten en leerlingen en voorbeelden van leerlingwerk
- Biedt concrete taken om mee te beginnen.
- Biedt 14 praktijkvoorbeelden in vier toolkits die in volgorde kunnen worden toegepast en waarop gedurende het jaar kan worden voortgebouwd.
Verwijzingen
- Liljedahl, P. (2020). Building Thinking Classrooms in Mathematics. Corwin.
- Wiskundige denkactiviteiten