Met welke mindset werk jij in het onderwijs?
Een mindset zorgt er voor dat je een bepaalde manier van denken krijgt (en houdt).
Daarin kunnen grote verschillen zitten, waardoor mensen zich anders gaan gedragen. |
Carol Dweck, een van de onderzoekers van het idee ‘mindset’
Het idee is dat een deel van de bevolking (impliciet) gelooft dat hun succes en talenten gebaseerd zijn op hun aangeboren vermogens. Van hen stelt Dweck, dat zij een gefixeerde theorie van intelligentie (gefixeerde manier van denken) hebben. Van anderen, die geloven dat hun succes gebaseerd is op hard werken, leren, training en vasthoudendheid, wordt gezegd dat zij een “groeiende” of “incrementele” theorie van intelligentie (de groeimentaliteit) bezitten. Het is niet noodzakelijk dat individuen zich bewust zijn van hun manier van denken, maar dit kan evengoed wel worden afgeleid uit hun gedrag. Hun mentaliteit blijkt vooral uit de manier waarop zij zich op nieuwe vaardigheden richten en hoe zij reageren op falen. Mensen met een gefixeerde manier van denken zijn vaak bang om te falen omdat dit een negatieve weergave is van hun basisvaardigheden. Mensen met een groeimentaliteit zien falen vaker als een leerervaring en realiseren zich dat ze hun prestaties door oefening kunnen verbeteren.
Deze twee tegenstrijdige manieren van denken spelen in alle aspecten van het leven een belangrijke rol. Dweck geeft aan dat een groeimentaliteit kan zorgen voor een leven met meer succes en minder stress. Het is volgens Dweck waarschijnlijker dat individuen met een “groei”-theorie hard zullen blijven werken ondanks tegenslagen en de eigen kijk van iemand op intelligentie beïnvloed kan worden door subtiele signalen uit de omgeving.
Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Carol_Dweck
Kritische kanttekening 2022
Macnamara, B. N. and Burgoyne, A. P. (2022). Do growth mindset interventions impact students’ academic achievement? A systematic review and meta-analysis with recommendations for best practices (PDF) Psychological Bulletin, Advance online publication. doi:10.1037/bul0000352 .
Onderzoek Marloes van Hoeve
Open Maths
Wiskunde als ideaal vak om aan je mindset te werken |
Wiskunde is een vak dat op school en in de samenleving te kampen heeft met allemaal stempels. ‘Het is moeilijk’ of ‘Het is alleen weggelegd voor de allerslimsten’ of ‘Meisjes kunnen het niet’, of ‘Meisjes kunnen het juist wel’. Dit maakt het er voor ons, docenten, en trouwens ook voor de leerlingen, niet makkelijker op. En tegelijkertijd opent het zo deuren om er juist heel veel van te leren; op het vlak van wiskunde en op het vlak van levenservaring en psychologie.
Greg Alpar en Marloes van Hoeve
Verwijzingen
- Boaler, J. (2018). Developing Mathematical Mindsets. The need to interact with numbers flexibly and conceptually (PDF) American Educator, Winter 2018-2019.
- Dweck, C. S. (2006). Mindset, The new psychology of success. New York: Random House USA Inc.
- Macnamara, B. N. and Burgoyne, A. P. (2022). Do growth mindset interventions impact students’ academic achievement? A systematic review and meta-analysis with recommendations for best practices (PDF) Psychological Bulletin, Advance online publication. doi:10.1037/bul0000352 .
- Simons, R.-J. (2013). Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen? Afscheidsrede in verkorte vorm (PDF). Utrecht: Universiteit Utrecht.
- Van Hoeve, M. L. (2022). Mindsets en wiskunde (PDF) Euclides, 94(4), 22-25. .
[collapsibles]
[collapse title=”Eerder bericht over mindset, 2017″]
Voor mijn post-doc onderzoek naar ‘mindset in de wiskundelessen’ ben ik op zoek naar docenten die komend schooljaar wiskunde geven aan de eerste klas van het vwo en/of aan havo 4 wiskunde A en die het interessant vinden om met mij mee te doen aan dit onderzoek.
Het afgelopen schooljaar heb ik in mijn klassen interventies gedaan om mijn leerlingen uit te nodigen meer vanuit een zogenaamde ‘growth mindset’ te werken. Tijdens mijn interventies zijn de volgende elementen belangrijk gebleken:
- Uitleg over de werking van het brein.
- Fouten kunnen en mogen maken.
- ‘Growth’ feedback geven.
In de periode van oktober 2017 tot en met maart 2018 ga ik in mijn klassen deze elementen aan mijn lessen toevoegen. Volg deze link voor meer informatie over mijn onderzoek.
Low floor heigh ceiling
Daarnaast maak ik opdrachten die de ‘growth mindset’ verder bevorderen. Die opdrachten moeten zogenaamde ‘low floor heigh ceiling’ opgaven worden; opgaven met een laag instapniveau maar die leerlingen zelf vervolgens zo moeilijk kunnen maken als ze zelf willen. Ik zoek docenten die met mij mee willen doen en mijn materiaal uit willen testen in hun eigen klassen.
U kunt zich aanmelden door mij een mail te sturen. Ook wanneer u in een andere jaarlaag les geeft maar toch mee zou willen doen, zie ik uw reactie graag tegemoet.
Dr Marloes van Hoeve, m.l.vanhoeve@uu.nl
Goois Lyceum Bussum en Universiteit Utrecht
[/collapse]
[/collapsibles]