Grote Wetenschapsdag
Tijdens de Grote Wetenschapsdag gaan basisscholen in heel Nederland aan de slag met wetenschap en technologie in de klas. Elk jaar is er een ander thema.
[collapsibles]
[collapse title=”Versie 2021: Wat is de leukste mop van Nederland?”]
Grote Wetenschapsdag 2021 – 8 | woensdag 10 november |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2020: Het binnenste van de aarde”]
Grote Wetenschapsdag 2020 – 7 | woensdag 30 september |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2019: Dierensmokkel”]
Grote Wetenschapsdag 2019 – 6 | woensdag 2 oktober | 110 scholen | Verslag GWD 2019 op ecent.nl |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2018: Houd je hoofd erbij!”]
Tijdens de Grote Wetenschapsdag 2018 leerden leerlingen in experimenten, spellen en opdrachten wat je hersenen allemaal kunnen.
Wist je bijvoorbeeld dat je hersenen ervoor zorgen dat je snapt dat jouw been bij jou hoort? En dat je de emoties van gezichten kan lezen? En heb je wel eens meegemaakt dat je iets niet meer lustte nadat je het had gegeten toen je ziek was? Ook dat is het werk van je hersenen.
Grote Wetenschapsdag 2018 – 5 | woensdag 3 oktober | 161 scholen | Verslag GWD 2018 op ecent.nl |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2017: Schimmelonderzoek”]
Dit jaar ging het over experimenten, spellen en opdrachten in de wereld van schimmels. Leerlingen leerden hoe schimmels groeien, hoe verschillende soorten schimmels herkend worden en wat schimmels allemaal kunnen.
Het programma bestond uit een voorbereidende activiteit en vier activiteiten voor de dag zelf.
Grote Wetenschapsdag 2017 – 4 | woensdag 27 september | 98 scholen | Verslag GWD 2017 op ecent.nl |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2016: Thuis in de wijk en op de wereld”]
Over de hele wereld wonen kinderen. Allemaal eten ze, spelen ze en doen ze activiteiten in hun eigen buurt. Hoe ze wonen, wat ze doen en waar ze dat doen kan wel van elkaar verschillen.
In de activiteiten van de Grote Wetenschapsdag staat de eigen wijk centraal. De centrale vraag is hoe de leerlingen hun wijk beleven, wat verschillen en overeenkomsten zijn en hoe je kunt zorgen dat iedereen zich er thuis voelt.
Grote Wetenschapsdag 2016 – 3 | woensdag 28 september | 77 scholen |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2015: Water”]
De Grote Wetenschapsdag 2015 ging over water. Een alledaags onderwerp vanuit de wetenschap belicht. De kinderen kwamen in aanraking met onderwerpen als capillariteit, cohesie en oppervlaktespanning.
Grote Wetenschapsdag 2015 – 2 | woensdag 7 oktober | 9 scholen |
[/collapse]
[collapse title=”Versie 2014: Licht en energie”]
De Grote Wetenschapsdag 2014 had het thema ‘Licht’. Hoe kan het dat je energie kunt halen uit zonnepanelen? En hoe werkt dat licht eigenlijk? De leerlingen onderzochten het licht als optisch verschijnsel (breking, parallelle zonnestralen) en licht als energiebron (werken met kleine zonnecellen, metingen verrichten).
Grote Wetenschapsdag 2014 – 1 | woensdag 8 oktober | 8 scholen |
[/collapse]
[collapse title=”Verwijzingen”]
- Website Grote Wetenschapsdag
- Purperhart, F. (2015). De Grote Wetenschapsdag. Een advies over het huidig concept van de Grote Wetenschapsdag en suggesties voor verbetering. Productontwikkelingsverslag (PDF)
[/collapse]
[/collapsibles]
De Grote Wetenschapsdag wordt georganiseerd door de Universiteit Utrecht
Gerelateerde artikelen
Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738