Vakvernieuwingen bovenbouw
Er is van alles aan de hand op het gebied van de vernieuwingen in het bètaonderwijs. De betrokkenheid van hoger onderwijs en bedrijfsleven bij PO en VO neemt toe, de schoolvakken krijgen meer aandacht voor wat er speelt in moderne techniek en wetenschap, er zijn steeds rijkere mogelijkheden voor didactiek en “echtere” inhoud. En op scholen zien we steeds meer belangstelling en mogelijkheden om samen te werken met collega’s, ook van andere vakken.
ECENT artikelen over zaken die bij vakvernieuwingen komen kijken
- Kerst Boersma: Betaonderwijs in verandering.
- Wilmad Kuiper: Curriculumevaluatie Bètavakvernieuwing Tweede Fase.
- Cor de Beurs: Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling, ervaringen met netwerken van scholen, hbo en universiteiten in de its-Academy.
- Hannah Wielenga: Teamteaching door docenten in de bètavakken. Over teams in het vmbo, maar ook in groepen docenten die nlt op havo/vwo verzorgen.
- Ton van der Valk: Leerlijn onderzoekende houding. Over de noodzaak van samenwerking tussen de bètavakken om zo’n leerlijn te realiseren.
- Frank Seller: Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing?
- Joost Termeer en Kees Tijdink: Ervaringen als biologie- en scheikundedocent met de vakvernieuwingen.
- Emiel de Kleijn: De Nieuwe Scheikunde.
- Vakvernieuwingen: conferentie 5 juni 2009
ECENT artikelen over de concept-contextbenadering
- Kerst Boersma: Gebruik van de concept-contextbenadering.
- Piet Lijnse: Concept Context kritisch benaderd, een reeks NVOX-artikelen.
- Agnes Legierse: Ervaringen in de praktijk met concept-context.
Websites
- Vernieuwing biologieonderwijs (CVBO)
- Vernieuwing natuurkundeonderwijs (Nieuwe Natuurkunde)
- Vernieuwing scheikundeonderwijs (Nieuwe Scheikunde)
- Het nieuwe betavak: Natuur Leven en Technologie
- Vernieuwing wiskundeonderwijs(CTWO)
- Een overzicht over de vernieuwingen in de bètavakken biedt Bètanova.
Gerelateerde artikelen
- Concept-context kritisch benaderd voor natuurkunde
- Lezing: Bètaonderwijs in verandering
- Lezing: Curriculumevaluatie bètavakvernieuwing Tweede Fase
- Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling
- Workshop teamteaching
- Nieuwe Scheikunde 2007-2013
- Authentieke contexten in natuurwetenschappelijk onderwijs
- De concept-contextbenadering voor het biologieonderwijs
- Workshop: Naar een leerlijn onderzoekende houding
- Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing?
- Ervaringen van twee docenten met de vakvernieuwingen
- Ervaringen in de praktijk met concept-contextonderwijs
Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738