Handboek natuurkundedidactiek
Auteurs: Koos Kortland, Ad Mooldijk en Hans Poorthuis |
Inhoudsopgave
[collapsibles]
[collapse title=”1 Natuurkunde”]
1.2 Aard van natuurwetenschap
1.3 Curriculumaccenten en onderwijsdoelen
[/collapse]
[collapse title=”2 Les- en leerstofopbouw”]
2.2 Curriculum
2.3 Lessenseries
2.4 Cursorische lessen
2.5 Projectmatige lessen
2.6 Leerstofopbouw
2.7.1 Leren in context
2.7.2 Onderzoekend leren
2.7.3 Probleemstellend leren
2.7.4 Differentiatie
2.7.5 Taalgericht vakonderwijs
2.7.6 Flipping the classroom
2.7.7 Activerende werkvormen
2.7.8 Demonstraties en simulaties
2.7.9 Practica
2.7.10 Gamification
2.7.11 Serious gaming
2.8 Leerdoelen en toetsen
[/collapse]
[collapse title=”3 Begripsontwikkeling”]
3.2 Leerlingdenkbeelden
3.3 Leerlingdenkbeelden: het interpretatieprobleem
3.4 Concepten, conceptual change en transfer
3.5.1 Formatieve toetsing en feedback
3.5.2 Drieluiken
3.5.3 Concept maps
3.6.1 Mechanica
3.6.2 Deeltjesmodel
[/collapse]
[collapse title=”4 Leerstofdomeinen”]
4.2 Domeinspecifieke leerstofopbouw
4.2.1 Mechanica
4.2.2 Energie
4.2.3 Trillingen en golven
4.2.4 Electriciteit en magnetisme
4.2.5 Technische automatsering
4.2.6 Radioactiviteit
4.2.7 Deeltjesfysica
4.2.8 Astrofysica
4.2.9 Geofysica
4.2.10 Biofysica
4.2.11 Quantumwereld
4.2.12 Relativiteitstheorie
[/collapse]
[collapse title=”5 Vaardigheidontwikkeling”]
5.2 Probleemoplossen
5.3 Onderzoeken
5.4 Ontwerpen
5.5 Modelleren
5.6 Oordeels- en besluitvorming
[/collapse]
[collapse title=”6 Samenhang”]
6.2 Wiskunde, scheikunde, biologie en techniek
6.3 NLT, O&O en ANW
6.4 Basisonderwijs
6.5 HBO en WO
6.6 Informele wetenschapseducatie
[/collapse]
[collapse title=”7 Ontwikkeling en samenwerking”]
7.2 Methodekeuze
7.3 Professionalisering
7.4 Vakdidactisch ontwerpen
7.5 Vakdidactisch onderzoeken
[/collapse]
[/collapsibles]