Zoveel spelletjes, zoveel kansen voor het rekenonderwijs
Uitvoerenden
Anneke Noteboom (Reken-Impuls) zal deze masterclass verzorgen.
Abstract
Spellen in de rekenles zijn niet meer weg te denken uit het reken-wiskundeonderwijs. Naast dat ze leerlingen motiveren, de ontwikkeling van de executieve vaardigheden stimuleren en een eigen manier van oefenen, denken en leren bieden, zien we dat ze voor de leerling en leraar van grote rekeninhoudelijke en vakdidactische waarde kunnen zijn.
Kúnnen zeggen we. Want we stellen wel eisen aan een spel als ze kostbare lestijd en leertijd innemen.
Inmiddels hebben we een ‘lijst van 100 geschikte rekenspellen’. Deze kunnen we op verschillende manieren inzetten, op school, maar ook thuis.
Tijdens deze masterclass gaan we in op hoe spellen jouw rekenles en het leren van kinderen kunnen versterken en wat daarvoor nodig is. We denken bijvoorbeeld aan effectief oefenen van de basisvaardigheden, peilen en stimuleren van de rekenontwikkeling, maar ook het stimuleren van strategisch spelen en redeneren. En hoe kun je spellen aanpassen of zelfs ontwikkelen, passend bij de rekeninhoud en het niveau van leerlingen.
De masterclass is online. Dat vraagt van ons allen wat anders dan live met elkaar spellen kunnen bekijken, spelen, bespreken en samen zoeken hoe je ze kunt inpassen in en aanpassen voor je onderwijs.
Toch gaan we ook interactief aan de slag: presentatie, chat, denkuitdagingen en uiteen in groepen zodat je met elkaar in discussie kunt gaan en samen tips kunt verzamelen. Als het niet allemaal even goed lukt, dan vinden we daar wel weer een oplossing voor.
Een masterclass over spel moet tenslotte ook speels en actief gegeven én gevolgd worden! We zorgen dat je praktische tips en documenten krijgt die je in je volgende les kunt inzetten.