Nationale Rekencoördinator Dag – 9 maart 2018 – Verslag
Op 9 maart 2018 werd de vijfde Nationale Rekencoördinator Dag georganiseerd en daar kwamen een kleine 200 mensen op af, leerkrachten basisonderwijs, enkele pabo-docenten rekenen-wiskunde en andere geïnteresseerden.
Van deze ongeveer 200 mensen heeft een kleine 30 mensen de post-hbo-opleiding rekencoordinator gevolgd. De meesten hebben op andere plekken middels nascholing zich bijgeschoold w.b. rekenen en reken-didactiek, en er is een groeiende groep van mensen die een master volgt/afrondt (o.a. de master – special – educational needs).
In de openingslezing van Belinda Terlouw (pabo-docent KPZ) ‘Gevangen in ons rekenboek!’ was veel ruimte voor de mening van het kind over wat belangrijk is bij rekenen. Daarna werd informatie verzameld over wat de koers van rekenen/wiskunde zou moeten zijn binnen curriculum.nu. Dit werd gedaan door een Mentimeter online vraag, zodat de mening van alle aanwezigen meteen verzameld is en doorgegeven kan worden aan het ontwikkelteam van rekenen/wiskunde van curriculum.nu.
Opvallend in deze online ‘stemming’ over doelstellingen voor rekenen/wiskunde was dat de suggesties die deze groep van 200 leerkrachten geeft prima zijn in te delen volgens de huidige kerndoelen rekenen/wiskunde. Dit is niet om flauw te zijn, het blijkt gewoon dat als je op een ‘hoog aggregatie-niveau’ laat nadenken over dergelijke doelen, dat dan blijkt dat dit al min of meer verwoord is in bestaande kerndoelen/eindtermen.