PARRISE-project
Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education
Europees project |
|
Verwijzingen
- www.parrise.eu
- Socio-Scientific Inquiry Based Learning (SSIBL), beschrijving van deze benadering
- Science & Society in Education (Special Issue of the School Science Review)
[collapsibles]
[collapse title=”Doelstelling Parrise”]
In het grootschalige Europese project ‘PARRISE’ staan juist de maatschappelijke controverses van wetenschappelijke kennis centraal. De leerlingen gaan aan de slag om maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende (wetenschappelijke) contexten te benaderen en op te lossen. Dit gebeurt via de didactiek van onderzoekend leren. Leerlingen stellen hun eigen onderzoeksvraag op, en proberen met behulp van onderzoeksmethoden uit de sociale wetenschappen te achterhalen wat de standpunten en overwegingen van verschillende belanghebbenden zijn. Ook leren ze onderscheid te maken tussen argumenten die vanuit de ratio en vanuit het gevoel komen. Met de kennis en inzichten die de leerlingen verzamelen, gaan ze ervaren wat de implicaties van wetenschap zijn voor de maatschappij. Hierdoor worden de leerlingen voorbereid op een maatschappij waarin wetenschap en technologie een belangrijke rol spelen, en wordt bijgedragen aan hun vorming tot kritische (wereld)burgers. De combinatie van onderzoekend leren en het werken aan burgerschapsvorming wordt binnen PARRISE het ‘SSIBL-framework’ genoemd.
PARRISE staat voor ‘Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education’ en legt de link tussen wetenschap en de maatschappij in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Het doel van PARRISE is om best practices te verzamelen en uit te wisselen binnen Europa, en om lesmaterialen te ontwikkelen voor leraren die hen kunnen helpen om leerlingen op te leiden tot kritische wereldburgers. Het consortium bestaat uit 18 organisaties van 11 Europese landen.
[/collapse]
[collapse title=”Project 2014-2016 in Nederland”]
Europees project uit het thema: Raising youth awareness to Responsible Research and Innovation through Inquiry Based Science Education
2014-2016
Vanuit Nederland participeert de Universiteit Utrecht, de Stichting Universiteit voor Humanistiek en het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
- Afsluitende conferentie in 2017 (Dublin)
- PARRISE werd vanuit het Freudenthal Instituut geleid door Christine Knippels en Frans van Dam
[/collapse]
[collapse title=”Verwijzingen”]
- www.parrise.eu
- Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-based science instruction-what is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of research in science teaching, 47(4), 474-496.
- Peeters, M., Arntz, K., & Mourad, L. (2014). Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren. Mensenkinderen. , 144, 22-24.
- Van Baren-Nawrocka, J., Dekker, S. & Peeters, M. (red.) (2016). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het oog. Nijmegen: Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
[/collapse]
[/collapsibles]
Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738