ECENT/ELWIeR conferentie 19 mei 2017: Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding
Op vrijdag 19 mei 2017 werd de ECENT/ELWIeR conferentie gehouden. Het thema was: Trix loopt dwars door de vakdisciplines van de lerarenopleiding. De conferentie startte met een openingslezing over De Leidse Tyrannosaurus Rex door Yuri Matteman, hoofd afdeling educatie van Naturalis. Dit werd direct vervolgd door een ontwerp-sessie rondom deze zelfde Trix.
[panel type=”info” heading=”Opbrengsten”]
[/panel]
[collapsibles]
[collapse title=”Wie bezochten deze conferentie?”]
De ongeveer 120 lerarenopleiders kunnen alsvolgt geduid worden
[/collapse]
[collapse title=”Programma”]
Ronde 1 – Openingslezing door Yuri Matteman en ontwerpsessie
- Trix als context om overal te leren: op school, thuis en in Naturalis
Ronde 2 – Werkgroepen
- W01 (elwier, pabo): Actualisering/herijking kennisbasis pabo R/W
- W02 (ecent, pabo): De rol van Pabo’s bij de implementatie van W&T in het basisonderwijs
W03 (elwier, pabo, 2e, 1e en ecent, pabo, 2e, 1e): Van opleiding tot school: waar leer ik differentiëren?- W04 (elwier, 2e, 1e en ecent, 2e, 1e): Effectief praktisch werk in techniek
- W05 (elwier, 2e, 1e): Vadiwulo: Ontwikkelen en delen van materialen voor wiskundedidactiekcolleges in de eerstegraads opleidingen
- W06 (elwier, 2e, 1e): Didactiek van Informatieverwerking en Statistiek voor leerlingen van 12-16?
- W07 (ecent, 2e, 1e): De kracht van Big History voor het VO
- W08 (ecent, 2e, 1e): Vakdidactisch overleg
- W09 (ecent, 2e, 1e): Routes naar het docentschap, werken aan het lerarentekort
Ronde 3 – Werkgroepen
- W10 (elwier, pabo): Professionele leeromgevingen en praktijkonderzoek naar de vakdidactiek van rekenen-wiskunde in het basisonderwijs
- W11 (elwier, pabo): Leerkrachtvaardigheden voor een Grote Rekendag
- W12 (elwier, pabo): Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo
- W13 (ecent, pabo, 2e, 1e en elwier, pabo): Ontwerpen in Beeld – bewust omgaan met ontwerpvaardigheden
- W14 (elwier, 2e, 1e): Online bètadidactiek: Samen blended onderwijs ontwikkelen
- W15 (elwier, 2e, 1e): Vakdidactiek meetkunde voor de lerarenopleiding
- W16 (ecent, 2e, 1e): IMPULS, concepten in de context van recent onderzoek
- W17 (ecent, 2e, 1e): SPA+, voor het aanpakken van redeneeropgaven
- W18 (ecent, 2e, 1e): Een nieuwe lerarenopleiding Science & Technology
Ronde 4 – Werkgroepen
[/collapse]
[/collapsibles]
[panel type=”info” heading=”Verder lezen”]
[/panel]